Gå til innhold

Raid Guide. Sata disker.


asad

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på raid på forumet, men fikk ikke opp noen nyttige treff.

 

Jeg skal om ikke altfor lenge kjøpe meg ny pc. Da ska jeg ha 2x250Hd`er + den nyeste 150gb raptoren.

 

Har hørt mye bra om såkalt Raid 0. Ville det være mulig/hensiktsmessig for meg å kjøre raid?Jeg vil helst kun ha 2 partisjoner. Har 5 nå og det er et rent helvete, jeg finner ingenting jeg trenger :S

 

Så, hvordan skulle jeg gått fram hvis jeg ville satt diskene i raid?Går det an å partisjonere Raptoren og kjøre begge partisjonene i raid 0?

 

Hvordan fungerer Raid 0 ytelsesmessig, er det merkbar forbedring fra ikke-raid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

raid 0 gir noen proset bedre ytelse (les på tomshardware.no for en raidtest (dæven hw.no hadde en også http://www.hardware.no/tester/harddisk/wd_...r_i_raid-0/3223 ))

 

Greia med raid0 er at den lagrer en fil på bege diskene samtidig, derfor skal ytelsen teoretiskt bli doblet. Diskene vil da bli sett som en disk og du kan partisjonere denne "disken" i to, minuset med raid0 er hvis en disk dør så mister du halvparten av innholdet i alle filene, noe som gjør de mer eller mindre ubrukelige

Lenke til kommentar
Et søk på RAID her i forummet gir Ok, men ikke det jeg var ute etter..

5515733[/snapback]

 

Hva lurer du på? Skal du kjøre "raid"-0 blir det da med de to 250gb-diskene. Raptoren holder du utenfor. Dersom hovedkortet ditt har en raidkontroller kan du sette opp diskene der, slik at det ser ut for Windows som én stor 500gb disk. Fordi data blir lagret spredt på begge diskene vil du sannsynligvis oppleve en økning i ytelse, spesielt ved overføring av store filer. Du kan også sette opp "raid"-0 i Windows XP, ved å gå inn i Disk Management og ordne litt der. I denne situasjonen vil du også få "én" stor disk på 500gb. Du kan partisjonere denne som du måtte ønske. Siden Raptoren uansett er utenfor er det vel like greit å bare ha én partisjon på Raptoren med Windows og programmer, og la hele 500-gb-"disken" være én annen partisjon.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Guiden der konkluderte med at det ikke er noen reel ytelsesøkning i det hele tatt med raid 0.

 

Greit nok det. Hvordan vil dere anbefale å sette sammen 2 disker, slik at jeg slipper partisjoner?Snakk om 2x250gb her. Grunnen til at jeg ønsker dette er som sagt at jeg vil ha minst mulig partisjoner.

Lenke til kommentar
Guiden der konkluderte med at det ikke er noen reel ytelsesøkning i det hele tatt med raid 0. Greit nok det. Hvordan vil dere anbefale å sette sammen 2 disker, slik at jeg slipper partisjoner?Snakk om 2x250gb her. Grunnen til at jeg ønsker dette er som sagt at jeg vil ha minst mulig partisjoner.

5516397[/snapback]

 

Spørs jo hva du bruker den til om det er noen merkbar ytelsesøkning. Jeg kjører 2x250gb disker i raid 0 til enkelt videoredigering, og det gir ivertfall ganske god trøkk på overføringshastigheten. Til vanlig spilling osv merker du nok ikke stort. Skal du ha én stor partisjon kan du jo like greit sette det opp som raid-0 da. Vær obs på at hvis én disk konker, så mister du alt.

Lenke til kommentar

Du kan også sette opp diskene i JBOD.

Enkelt sagt: når du lagrer noe på partisjonen, så fylles dene ene disken opp. Når den er full starter maskinen å fylle opp den andre automatisk.

 

Fordelen med denne metoden i forhold til RAID-0, er at hvis en disk dør, så mister du høyst sannsynlig kun det som lå på den døde disken. Det som ligger på den fungerende disken vil fortsatt være tilgjengelig (det fungerte iallefall slik når jeg testet software jbod i windows).

 

Target

Lenke til kommentar
Du kan også sette opp diskene i JBOD.

Enkelt sagt: når du lagrer noe på partisjonen, så fylles dene ene disken opp. Når den er full starter maskinen å fylle opp den andre automatisk.

 

Fordelen med denne metoden i forhold til RAID-0, er at hvis en disk dør, så mister du høyst sannsynlig kun det som lå på den døde disken. Det som ligger på den fungerende disken vil fortsatt være tilgjengelig (det fungerte iallefall slik når jeg testet software jbod i windows).

 

Target

5516574[/snapback]

 

Hva er ulempen i forhold til Raid 0 da?

Lenke til kommentar
Du kan også sette opp diskene i JBOD.

Enkelt sagt: når du lagrer noe på partisjonen, så fylles dene ene disken opp. Når den er full starter maskinen å fylle opp den andre automatisk.

 

Fordelen med denne metoden i forhold til RAID-0, er at hvis en disk dør, så mister du høyst sannsynlig kun det som lå på den døde disken. Det som ligger på den fungerende disken vil fortsatt være tilgjengelig (det fungerte iallefall slik når jeg testet software jbod i windows).

 

Target

5516574[/snapback]

 

Hva er ulempen i forhold til Raid 0 da?

5516647[/snapback]

 

Ytelsen vil ikke være bedre enn én disk.

Lenke til kommentar
Du kan også sette opp diskene i JBOD.

Enkelt sagt: når du lagrer noe på partisjonen, så fylles dene ene disken opp. Når den er full starter maskinen å fylle opp den andre automatisk.

 

Fordelen med denne metoden i forhold til RAID-0, er at hvis en disk dør, så mister du høyst sannsynlig kun det som lå på den døde disken. Det som ligger på den fungerende disken vil fortsatt være tilgjengelig (det fungerte iallefall slik når jeg testet software jbod i windows).

 

Target

5516574[/snapback]

 

Hva er ulempen i forhold til Raid 0 da?

5516647[/snapback]

 

Ytelsen vil ikke være bedre enn én disk.

5516897[/snapback]

 

Ok. da vil jeg bare spørre om 1 ting til. Hva er den vanligste raid-metoden man bruker når man skal sette sammen 2 disker, uten å tape noe ytelse?

Lenke til kommentar
Ok. da vil jeg bare spørre om 1 ting til. Hva er den vanligste raid-metoden man bruker når man skal sette sammen 2 disker, uten å tape noe ytelse?

5517331[/snapback]

 

Vet ikke. Du taper jo ikke noe ytelse på å kjøre JBOD, men du vinner ikke noe heller, slik som i RAID-0.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Ok. da vil jeg bare spørre om 1 ting til. Hva er den vanligste raid-metoden man bruker når man skal sette sammen 2 disker, uten å tape noe ytelse?

5517331[/snapback]

 

Vet ikke. Du taper jo ikke noe ytelse på å kjøre JBOD, men du vinner ikke noe heller, slik som i RAID-0.

5517710[/snapback]

 

Ok.takk. da googler jeg litt etter JBOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...