Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter, skjermbildet fryser etter 1 min *LØST*


Anbefalte innlegg

Oppdatering: Det var hovedkortet som hadde tatt kvelden. Gammelt HK er returnert og nytt mottatt fra Netshop.

 

Når først ting går går i stykker, så skal ihvertfall Netshop ha klapp på skuldra for meget bra og rask support. Godt jobba!

 

 

--

 

 

Hei,

 

Har lest at mange har problemer med at PCen starter som vanlig, men skjermen er helt svart. Ingen av tipsene i de innleggene har hjulpet meg, så jeg starter et nytt emne og håper at noen kan hjelpe meg.

 

Specs på PCen:

- ASUS A8N-SLI Premium

- AMD Athlon 64 X2 4200+

- Point Of View GeForce 7800 GT

- OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition (2x1GB)

- Seasonic S12 strømforsyning 500W

 

Jeg har hatt PCen siden november 05 uten noe problemer. Men når jeg skrudde på den tidligere i dag, så gikk det ikke mer enn et minutt (ca rett etter innlogging i Windows XP) så frøs bildet på skjermen. Harddisken jobba videre og jeg antar at den lastet opp desktopen bare at jeg ikke så det.

 

Trykte så på reset-knappen og PCen starta på nytt; vifter svirrer som vanlig, harddisken jobber, DVD-plata spinner litt opp.. you catch my drift. MEN, skjermen var svart og den oransje dioden på monitoren lyste. Hørte på høytaleren at "System failed VGA test".

 

Jeg venter så i ca 15-30 minutt og starter PCen igjen. Nå ser jeg at PCen booter med bilde og det hele, men plutselig så fryser skjermbildet igjen etter ca 1 min.

 

Jeg har blant annet:

- reseta CMOS

- strippa alt og satt inn en og en komponent

- dobbeltsjekka at hovedkortet har begge strømkablene plugget i (og andre ledninger selvfølgelig)

- dobbeltsjekka at skjermkortet er skikkelig i sokkelen og at ekstra strømkabelen er plugget i

 

Slik jeg ser det er det mest sannsynlig at enten så er

1) skjermkortet gåent; eller så er

2) strømforsyningen gåen og gir ikke nok strøm til skjermkortet

 

Jeg har ikke ekstra/gamle skjermkort og strømforsyning liggende, og kjenner heller ingen som jeg kan låne fra.

 

Noen som kan hjelpe meg? Jeg har kjøpt strømforsyning hos Komplett, mens skjermkortet er kjøpt hos Netshop, så jeg vet ikke hva som evt bør returneres.

 

Takker for alle svar!

 

Edit:

* Skrivefeil.

* Tilleggsinformasjon:

- Samme problemet i sikkerhetsmodus i Windows.

- Samme problemet i BIOS.

- Det er god kontakt mellom GPU og kjøler.

- Har fysisk sett og kjent at vifta går, og jeg har også tatt på kjøleren til skjermkortet og kjent at det absolutt ikke er varmt.

- Har ikke flyttet på kabinettet.

Endret av fAke_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyninga har jeg mine tvil om! Da ville mest sannsylig ikke maskina kommet til desktop...

 

Men det som klinger i mine ører er varmeproblemer hos skjermkortet! Da ville det være logisk at det kutter ut først etter en liten stund (IOM at kortet ikke blir momentant varmt) og at du må la maskina være av en stund før du kan starte opp igjen...

 

Ser at du skriver at vifter går som de skal men har du fysisk sett at/kjent etter at vifta på skjermkortet går? Har du et program til å overvåke GPU tempratur?

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

 

Ja, jeg har fysisk sett og kjent at vifta går, og jeg har også tatt på kjøleren til skjermkortet og kjent at det absolutt ikke er varmt.

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få målt GPU-temp siden det går mindre enn 1 min før skjermbildet låser seg (typisk 15-30 sek).

 

Som sagt har maskina fungert perfekt helt fram til i dag.

Lenke til kommentar
Hei, takk for svar.

 

Ja, jeg har fysisk sett og kjent at vifta går, og jeg har også tatt på kjøleren til skjermkortet og kjent at det absolutt ikke er varmt.

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få målt GPU-temp siden det går mindre enn 1 min før skjermbildet låser seg (typisk 15-30 sek).

 

Som sagt har maskina fungert perfekt helt fram til i dag.

5513780[/snapback]

 

Og du har ikke flytta kabinettet e.l. slik at det kan ha blitt dårlig kontakt mellom kjøler og GPU? Hvordan er det å komme inn i sikkerhetsmodus? Samme problemet da..?

Lenke til kommentar

Får ikke noe beskjed om at CPU warninger av den stemmen når jeg booter opp ihvertfall, kun den med "system failed vga test".

 

Ja, hadde jeg hatt et ekstra skjermkort hadde det vært utrolig enkelt å fått sjekka ut om det er noe annet, f.eks. strømforsyninga el.l.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...