Gå til innhold

Hvilken Linux distro på bærbar?


KBF

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er 100% nybegynner på Linux, Win XP kan jeg seff. Så er det den saken at jeg skal ha meg bærbar pc om ikke så alt for lenge. Da gidder jeg ikke å bruke penger på en XP lisens til. Har ikke lyst å ha den "lovlige" piratkopien på den pc'n.

 

Kunne da tenkt meg en fin gratis Linux distro. Men jeg har bare testet en gammel Linux distro før, kommer ikke på navnet. Jeg syns den var ganske grei egentlig. Fikk til det jeg skulle.

Hvilken Linux distro passer for en nybegynner og på en bærbar?

 

Og noen tillegs spm:

-Vil de programmene som jeg bruker på windows fungere(Sketchup, Opera, programmvaren til Canon EOS350D kamera?)?

-Kan det bli kluss med drivere til interegerte ting og tang??

-WLAN støtte?

 

 

BTW: Har ikke bestemt meg får hvilken bærbar jeg skal ha enda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville satsa på Ubuntu, ein bra nybegynner distro med kanskje den beste supporten(ubuntuforums.org / wiki.ubuntu.com / ubuntuguide.org)

 

Opera vil fungere mest sansynligvis WLAN også. Visst du er i tvil om WLAN og andre drivere vil fungere, så anbefaler eg at du laster ned Ubuntu LIVE-CD og booter med denne, så finn du det raskt ut ;)

Lenke til kommentar
Ok, jeg er 100% nybegynner på Linux, Win XP kan jeg seff. Så er det den saken at jeg skal ha meg bærbar pc om ikke så alt for lenge. Da gidder jeg ikke å bruke penger på en XP lisens til. Har ikke lyst å ha den "lovlige" piratkopien på den pc'n.

 

Kunne da tenkt meg en fin gratis Linux distro. Men jeg har bare testet en gammel Linux distro før, kommer ikke på navnet. Jeg syns den var ganske grei egentlig. Fikk til det jeg skulle.

Hvilken Linux distro passer for en nybegynner og på en bærbar?

 

Og noen tillegs spm:

-Vil de programmene som jeg bruker på windows fungere(Sketchup, Opera, programmvaren til Canon EOS350D kamera?)?

-Kan det bli kluss med drivere til interegerte ting og tang??

-WLAN støtte?

 

 

BTW: Har ikke bestemt meg får hvilken bærbar jeg skal ha enda

5504828[/snapback]

 

På bærbar har jeg vært mest glad i SUSE.

 

-Digitalkameraet ditt skal visstnok fungere i ptp-mode, så jeg regner med at det er støttet.

 

- Opera finnes til GNU/Linux

 

- Sketchup er jeg ikke sikker på om finnes til GNU/Linux, eller om det kan emuleres.

 

- WLAN kan ha dårlig støtte, og kan fungere helt av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...