Gå til innhold

Blåskjerm på nytt Abit KN8 Sli - EDIT! alt ok..


Strong

Anbefalte innlegg

Drop norton;)

Hvordan er resten av din hardware?

 

Hadde noe av det samme problem på min gamle pc. Da var det en kranglete HD som måtte byttes. Var tydeligvis defekt fra fabrikk den... :mad: men om den har virket før hos deg i en annen pc er det vel ikke den som er problemet vil jeg tro.

Endret av amiga600
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drop norton;)

Hvordan er resten av din hardware?

5502659[/snapback]

 

Bah, er ikke norton som gjør det.. Det er jeg ganske så sikker på...

 

Men, har et Abit KN8 Sli (som tydligvis ikke er så bra :( ), 2x512 Coirsair XLS 2.2.2.5, AMD64 3000+, et XFX 7800GTX.... Det er vel det... Har 4 HD'er på til sammen 860 GB, men har bare en som er koblet til nå for å inst WinXp på... De andre venter jeg med å koble til til Win er ferdig...

 

Vidar

Lenke til kommentar
Hvilken psu har du i systemet?

5502682[/snapback]

 

Det er en Chieftec på 360W... Vet det er lite, men har kjørt dette systemet lenge på mitt gamle HK som var et Asus A8N Sli... Det gikk til hel.... da jeg skulle flashe Bios... Så fikk mitt Abit kort idag, og håpte det skulle være bedre enn Asus kortet (de sliter med chipsett viften, noe som også var røket på mitt)...

 

Så tror ikke det er PSU'en som sliter, selv om 360 kanskje er i minste laget... Men har som sagt kjørt stabilt 24/7 i nesten 1 år dette før byttet av HK idag :(

Lenke til kommentar
nei da er det nok ikke det vil jeg tro;) Har du prøvd med en annen HD til windows?

5502708[/snapback]

 

Nei... Denne er helt ny, så regner jo med at den skal funke da.. Kan seff prøve å bruke min gamle disk som har Windows fra før, men må evt inn å hente ut en god del der først som jeg må ha... Men er jo kanskje verdt et forsøk da, hvis dette skal go on and go on :/

Lenke til kommentar

Hmm, sier du det ja... Vel, er jo kanskje det som er mitt problem og da, men siden så mange sier at det er minnet så vet en jo ikke hva en skal tro.. Men er helt sikkert verdt et forsøk å prøve min gamle disk da, som jeg vet funker skikkelig...

 

Men har skrudd sammen minst 100 maskiner gjennom tidens tann, og enda ikke vært borti en disk som har feilet... Men en dag må vel det og komme :)

Lenke til kommentar

Har selv hatt mye kødd med blåskjermer på NF4 chipset, riktignok ultra utgaven på 2 stk Asus A8N-E.

 

Dønn ustabil med blåskjermer kort tid etter oppstart, hvis jeg i det hele tatt fikk startet opp. Fikk beskjed av netshop at det kunne være feil på min "lovlige" xp-cd.

Bestilte ny plate fra dem og nå funker maskinen toppers.

Lenke til kommentar

Hmm, noen som har prøvd / testet Win XP 64 noe særlig ?? Har lest om en del som har store problemer med den, mens andre igjen synest den er topp...

 

Og, er det så stor forskjell på en "lovlig" og en lovlig XP Plate da ? Skulle da ikke tro det... Jeg har en "lovlig" norsk XP Pro Norsk her med SP2....

 

:/

Lenke til kommentar

Blir smågal her snart.... Blåskjermen / booting kommer jo i hytt å pine her... Samme hva jeg prøver.. Til og med i XP Pro 64 Bits så bootet maskinen helt tilfeldig... Og har prøvd å inst på både min nye og min gamle HD, begge med samme resultat :cry:

 

Skal prøve å bytte om på minnet nå, evt ta ut ene brikken... Er nesten tom for ideer nå.. mest lyst til å sparke til hele skiten :p Men den er for dyr til det :p

 

Vidar

Lenke til kommentar
så bootet maskinen igjen,

 

Vilkårlig rebooting kan være for svakt power. Prøv å koble bort alt du ikke trenger.

 

For å finne ut hva som tryner maskina så underklokk alt. Sørg for å ha en god installasjon av XP.

 

Kjør prime95, se til at maskina er stabil. Så klokker du opp en ting av gangen og se når prime95 feiler.

 

Fikk selv litt problemer med et par "billig" 400MHz 1GB brikker jeg nylig kjøpte. De vil ikke kjøre på 400MHz. Går stabilt på 333MHz da. Lurer på å returnere dem.

Lenke til kommentar
Hvad er effekten på 12 volts stikket på PSU'en?  Skal stå utenpå PSUén.  Den burde vel til dit system ligge på 17-20 A.

 

Den er på 18A.. Og som sagt, så har jeg brukt denne PSU'en stabilt 24/7 i ca 1 år med min AMD64 3000+, 7800GTX, 3xHD, 2xDVD, 2x512 Coirsair..

 

Har du sjekket tempraturen på processoren i bios?  Det kunne jo være den var for høj.

 

Hilsen tukols

 

Ja, i Bios så ligger den på under 30 grader. Har en Zalman CNPS7700-Cu kjøler, så er nok ikke den heller..

 

MEN !!

 

Jeg tror jeg har funnet det ut nå..

Mine 2x 512 Corsair XMS3200XL brikker ble kjøpt seperate, og er vel ikke 2 "matchede" brikker.. Så lenge de sto i slot 1&2, dvs Dual, så fungerte ikke systemet og var veldig ustabilt. Jeg hadde jo brukt de i Dual på mitt Asus kort nesten 1 år, så regnet med det bille funke her og, men akk nei...

 

Så det jeg gjorde var å kjøre default Bios, men å putte en brikke i slot 1 og den andre i slot 3. Da kjører de ikke Dual, men maskinen ble hvertfall stabil!! Har inst Win Xp på den nå, og har stått på hele natt, og bare malt som en katt :)

 

Mulig det kommer en fix for dette i en fremtidig Bios versjon, men inntil videre så kjører jeg bare minnet i No Dual Config...

 

En liten ting til slutt... De av dere som har peiling på dette, vil jeg "tape" mye effekt på å ikke kjøre de i dual ?? Jeg får vel mine stramme timings til å fungere nå og (default er 2-2-2-5)??

 

Vidar

Lenke til kommentar
vil jeg "tape" mye effekt på å ikke kjøre de i dual ?? Jeg får vel mine stramme timings til å fungere nå og (default er 2-2-2-5)??

 

 

Bare å teste det, så får du se.

 

Når jeg kjørte memtest86 må RAMen min så ga den 50% høyre minne transferrate med Dual Channel. Om det er merkbart i situasjoner vet jeg ikke siden jeg ikke kjørte uten dual channel så veldig lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...