Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken ekstern WIFI antenne til Dlink


Anbefalte innlegg

Hallo folkens! :)

 

Topic: Hvilken ekstern WIFI antenne til Dlink

 

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en D-Link GamerLounge Wireless 108G Gaming Router m/ gigabit switch og jeg lurer på hvilken ekstern antenne jeg kan bruke på denne.

 

Foreløpig ligger rutern på postkontoret i drammen, så jeg får ikke sjekka om jeg i det hele tatt trenger antenne, men når jeg flytter kommer jeg tl å bo i en kjellerleilighet (mur) hvor rutern skal stå i etasjen over. Jeg anser dette som tøffe forhold for en wifi ruter da det er temmelig langt unna når ruter og klient står i hver sin ende av huset. Det er dessverre uaktuelt å strekke kabler.

 

Jeg ønsker en hardcore antenne så jeg får så stabil oppkobling som mulig, og jeg er litt usikker på hva slags type antenne jeg kan bruke.

 

Kan noen komme med tips og triks her?

 

På forhånd mange takk for tips.

Endret av THacker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Do It Yourself!

 

En post på forument der de har har link til tegninger osv, det er rigtig nok en bi-quad og er kanskje en smule for retningsbestemt. Link.

 

Ellers, hvis du skal kjøpe, tror jeg nok du skal gå etter en rundstråle antenne, du kan få i forskjellig dBi, anbefaler deg å bare søke etter "omni" på prisguiden.

En av dem jeg fant, var denne 8dBi og denne 4dBi.

 

Bare husk at DGL-4300 har RP-SMA antenne tilkobling, og hvis antennen ikke har det, må du kjøpe en overgang (lage en?) eller finne en antenne som har det.

 

edit: "to" har aldri vært stavemåten for "du"

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

DIY ja! :) takk for det... lurt på det en stund...

 

Hva med denne? <- denne virker passe grei, men jeg veit ikke hvordan den oppfører seg i omgivelsene beskrevet over med tanke på H30/V30...

 

Ser ut til at denne har revers SMA ?

 

Passer den da?

 

En utendørsantenne tror jeg nok også er uaktuelt... blir vanskelig å strekke kabler....

 

- Sorry.. helt grønn her...

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Det er jo ingen som kommer hjem og kjefter på deg om du bruker en rundestråle antenne til utendørs bruk inne...det betyr bare at den er isolert i krinkler og kroker for å unngå korresjon utstyr typisk får når det står ute (plastikk & gummi pleier å være bedre kvalitetet og, dog...).

 

Hvis du i det hele tatt behøver antenne, bør du kanskje tenke om du trenger retningsbestemt eller rundstråle antenne - 30grd spredning på den antennen du linket til er ikke særlig mye, men avhenger jo av dine planer.

 

Til bruk i en bolig, internt, liker jeg rundstråler (omni) baserte antenner. Hvis du skal sniffe eller bruke point to point nettverk, er retningsbestemte antenner veldig gode.

Lenke til kommentar

Gjerne arrester meg her... Men hvis jeg benytter en retningsbestemt antenne og peker den ned i gulvet mot klienten... fungerer det da?? Vil ikke gulvet sperre for signalene?

 

Jeg har fått for meg at rundstråle antenne er best men.... Dere må gjerne komme med gode å dårlige sider med de forskjellige typene..

 

--

 

Dersom det viser seg at rutern holder akkurat (ikke) med orginal antenne. Benytter jeg da en repeater ? hvor plasserer jeg da denne?

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Jeg har kun dårlige erfaringer med reaptere - har bare prøvd 2, Linksys sin expander (som bare fungerer sammen med Linksys - ikke min 3COM), i tillegg kjøpte jeg 3COM sin 3CRGPOE10075, men den ville ikke fungere sammen med 3COM routeren heller som repeater, selv om begge er 3COM og begge har WDS support i menyene sine.

 

Men hvis noen har en smart anbefaling angående repeater, er jeg også interessert.

 

Angående antenne, hvis du har en stasjonær PC vil det nok ikke være så dumt med en retningsbestemt antenne, selv om jeg fremdeles holder en knapp på omni'en. Med en forlengelses ledning til antennen kan den plasseres rimelig diskre vanligvis (dog er det en smule signal tap i en forlengelses ledning) - pluss at den kan komme høyere opp i etasjen over så vinkelen ned til underetasjen blir større.

Lenke til kommentar

virker jo som du har litt peil her.... Så du mener de linkene dine er beste alternativ?

 

Er disse hardcore? :)

 

--

 

Mulig det er litt "barnslig" å benytte ordet hardcore hele tiden her... men jeg orker seriøst ikke fusking på wifi tilkoblingen... har sliti med dårlig wifi nett en stund som faller ut og har derfor blitt kresen.....

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Vet ikke om de er beste alternativ, de var de første rundstråle antennene som kom opp i prisguiden som ikke kostet over 1000,-; men jeg tror jeg ville latt bekymringen ligge til du hadde fysisk prøvd D-Linken. Er det bærbar eller stasjonær PC du skal bruke det på? Det er mange stasjonere kort som støtter ekstern antenne og...(hvis det er bærbar som har antenne i skjermen pleier de å være ganske gode fra før).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er Dlinken hooka opp som beskrevet i øverste innlegg....

 

Må si jeg er sånn passe imponert...

 

I rommet wifi'en er myntet på fungerte wifi i halve del av rommet. I ene enden var det så godt som null signal, mens i delen av rommet nærmest rutern fungerte det greit nok til å kunne surfe. Dessverre faller kontakten ut innimellom, men dette er jo helt normalt.

 

DERFOR er det nok ikke så mye som skal til, og jeg lurer fortsatt på hva slags antenne jeg skal bruke..

 

Var det sånn og forstå at jeg må kjøpe en antenne som kan tilkoples reverse hann SMA ?

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...