Gå til innhold

Mitt valg?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

er slik at jeg skal få en gammel brukt PC(486, P75 eller noe rundt der)

 

Siden jeg har ADSL så har jeg lyst til å leke meg litt. Det er slik at jeg kjører min ADSL på en windows 2000 advanced server som deler ut internett. Den står også som en terminalserver som jeg kontakter fra utsiden. Så det jeg vil gjøre er å sette inn en linuxbox som ikke står som "hovedserver"(les: w2k serveren).

 

Tenkte jeg skulle sette opp FTP server og eventuell en WEB ser på boxen (nå kjører jeg dette på w2k maskina). Men kan denne FTP'en "sees" på utsiden selv om ADSL delinga står på w2k maskina? Jeg bruker ICS til å dele ut internett. Vil linuxboxen klare å bruke denne? Eller må jeg gå over til en annen form for routing?

 

FTP'en skal gå over flere disker i mitt LAN pga selve linuxboxen kommer ikke til å ha no stor disk så jeg må nok kjøre oppmappinger mot server og min Win 2k PRO maskin. funker Samba fint til dette?

 

Apache: Er denne sikrere enn IIS 5? Ser at noen allerede har vært å kødda med min server :sad: (Executing av filer.. CMD, +++) :sad:

 

Det hadde også vært fint om det hadde vært mulighet for å nå konsollet fra jobben o.l (for konfigurering osv)

 

Fortell om dette vil fungere!

 

Hvor finner jeg HOWTO'r?

Takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Apache vil jeg definitivt anse som sikkrere enn IIS.

Tar jeg ikke helt feil har iis en vesentlig mindre bruker gruppe, men likevell har flere IIS servere blitt cracket enn Apache servere.

 

Å sette opp servere på innsiden av en brannmur(?) er ikke vanskelig, alt du trenger er å forwarde portene.

 

Samba tar seg av disk-"problemet" også, det er ikke alt for vanskelig å sette opp (forholdsvis lett).

 

Når det gjelder howto's vil jeg bare si to ting : http://www.linuxdoc.org og http://www.google.com

 

Selv har jeg ftp, ssh og web forwardet til servere bak brannmuren min (som er en linux brannmur, forøverig). Men om portforwarding fungerer på w2k serveren din vet jeg ikke noe om, men for linux sin skyld er det hvertfall mulig.

 


Mvh

 

Kristian

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: nesquik på 2001-12-05 12:49 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...