Gå til innhold

8500le bedre enn 9000 PRO?!


Lurifaks

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt til å gå til innkjøp av et Hercules Radeon 9000PRO-kort, men etter en artikkel i PCWorld Norge ble jeg kraftig i tvil. Stemmer dette at et kort som er nyere og betydelig dyrere enn 8500LE er langt dårligere i 3D? Vet at 9000PRO er bedre på video, men jeg tenker mest på spill.

 

Da må det jo være langt bedre å kjøpe et 8500le kort? Eller hva mener dere? Man kan vel også kanskje klokke opp et 9000-kort til PRO?

 

Undrer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon9000: 1TMU

Radeon8500/Le: 2TMUs

 

Derfor vil Radeon9000 ha en "hardere tid" med multitexturing pixler. Pluss at den er "sammensydd" (Nesten slik som Dr. Frankensteins monster, hehe) av R200 og R300, pluss at 1 TMU er fjernet/amputert.

 

Fullstream fra R300, resten fra R200 hvis jeg ikke husker helt feil. Men det er pga. 1 TMU, og 4 pixel pipelines (Kan også kalles bus, slik som FSB, men det er her TMUene ligger bl.a) Loopback er en mulighet, men dette gir bare Radeon9000 en maks testur kapasitet på 6 pr. cycle, men loopbacking tar "tid"

 

http://www.tomshardware.com/graphic/02q3/0...7181/index.html

 

Grei test med RV250. Og, du får en veldig fin insight over chippene i seg selv (chart).

Lenke til kommentar

Hmm, må nesten si meg enig med Cursed;

 

Ikke vær så rask med å rakke ned på Nvidia, bare fordi 9700 Pro er det kjappeste på markedet.

 

TI4600 er ett Stjernekort, har støtte for det meste som er av ny tech i spill som enten er lansert, eller som lanseres i nær framtid.

 

9700 Pro er den absolutt råeste spill-grafikkchipen som er tilgjengelig nå, den støtter feats som AGP 8x og DX9, pluss støtte for DDRII. Kortet vitner om stor utvikling i ATI-leiren...Gledelig at markedet har fått en konkurent som sparker, og som gir Kongen av Grafikk-kort en skikkelig fight om kundene.

 

Videre, spørsmålet var vel egentlig hva som er best av 8500 og 9000Pro. 8500 er klart vinneren av denne kampen, men hvis du ønsker ett mer enn ok spillekort, bør du ikke gå lavere enn TI4400. Det er, etter min mening, det kortet som gir deg mest Power for penga akkurat nå, og når du tar med i regninga at flere og flere av disse korta klokkes til tilnærmet TI4600-hastighet, uten særlige problemer.

 

8500LE er ett bra kort, men det begynner å bli gammelt, og er ikke "den skarpeste kniven i skuffen"

Hva grafikkvalitet angår, er ATI faktisk best, kvaliteten i laveste setting imponerte meg...

 

Men uansett, valget er ditt, og i mylderet av versjoner og modeller det kanskje litt vanskelig å velge det som er best, etter ditt behov.

Lenke til kommentar

Hmm, må nesten si meg enig med Cursed;

 

Ikke vær så rask med å rakke ned på Nvidia, bare fordi 9700 Pro er det kjappeste på markedet.

 

TI4600 er ett Stjernekort, har støtte for det meste som er av ny tech i spill som enten er lansert, eller som lanseres i nær framtid.

 

9700 Pro er den absolutt råeste spill-grafikkchipen som er tilgjengelig nå, den støtter feats som AGP 8x og DX9, pluss støtte for DDRII. Kortet vitner om stor utvikling i ATI-leiren...Gledelig at markedet har fått en konkurent som sparker, og som gir Kongen av Grafikk-kort en skikkelig fight om kundene.

 

Videre, spørsmålet var vel egentlig hva som er best av 8500 og 9000Pro. 8500 er klart vinneren av denne kampen, men hvis du ønsker ett mer enn ok spillekort, bør du ikke gå lavere enn TI4400. Det er, etter min mening, det kortet som gir deg mest Power for penga akkurat nå, og når du tar med i regninga at flere og flere av disse korta klokkes til tilnærmet TI4600-hastighet, uten særlige problemer.

 

8500LE er ett bra kort, men det begynner å bli gammelt, og er ikke "den skarpeste kniven i skuffen"

Hva grafikkvalitet angår, er ATI faktisk best, kvaliteten i laveste setting imponerte meg...

 

Men uansett, valget er ditt, og i mylderet av versjoner og modeller det kanskje litt vanskelig å velge det som er best, etter ditt behov.

Lenke til kommentar

Hmm, må nesten si meg enig med Cursed;

 

Ikke vær så rask med å rakke ned på Nvidia, bare fordi 9700 Pro er det kjappeste på markedet.

 

TI4600 er ett Stjernekort, har støtte for det meste som er av ny tech i spill som enten er lansert, eller som lanseres i nær framtid.

 

9700 Pro er den absolutt råeste spill-grafikkchipen som er tilgjengelig nå, den støtter feats som AGP 8x og DX9, pluss støtte for DDRII. Kortet vitner om stor utvikling i ATI-leiren...Gledelig at markedet har fått en konkurent som sparker, og som gir Kongen av Grafikk-kort en skikkelig fight om kundene.

 

Videre, spørsmålet var vel egentlig hva som er best av 8500 og 9000Pro. 8500 er klart vinneren av denne kampen, men hvis du ønsker ett mer enn ok spillekort, bør du ikke gå lavere enn TI4400. Det er, etter min mening, det kortet som gir deg mest Power for penga akkurat nå, og når du tar med i regninga at flere og flere av disse korta klokkes til tilnærmet TI4600-hastighet, uten særlige problemer.

 

8500LE er ett bra kort, men det begynner å bli gammelt, og er ikke "den skarpeste kniven i skuffen"

Hva grafikkvalitet angår, er ATI faktisk best, kvaliteten i laveste setting imponerte meg...

 

Men uansett, valget er ditt, og i mylderet av versjoner og modeller det kanskje litt vanskelig å velge det som er best, etter ditt behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...