subsoniq Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 (endret) heihopp. Grunnet at jeg trenger mye diskplass til videoredigering ønsker jeg nå og sette sammen en egen pc som har en stor dose s-ata hardisker, et par usb2 hardisker og et operativsystem som lar meg få full tilgang på alle diskene 1 gigabit ethernet. siden jeg aldri har gjort dette før tenkte jeg at jeg skulle høre om dere der ute hadde noen tips på hva som fungerer og hva som ikke gjør det. mine krav til denne pc/serveren er: -stillegående, kald og stabil "kan stå på 24 timer døgnet" -at jeg får tilgang på alle hardisker via 1gb ethernet -at den har plass til så mange s-ata hardisker som mulig -at prisen er relativt rimelig -at operativ systemet er stabilt og enkelt og bruke "så lite som mulig configurering" er det noen ferdige løsninger som kan gjøre susen her eller må jeg bygge eget. har en snodig mistanke om at det vil bli mye billigere å bygge selv så det blir nok til det. noen som har noen tips til noen hardware som beskrevet under? -vil tro at et billig hovedkort med et stort s-ata raid og onboard gigabit ethernet, onboard skjermkort og plass til en pci-express eller 2 for flere raid muligheter burde holde i massevis. dette koster da ikke mer enn rundt 1000-1500kr. -en liten rambrikke på rundt 512 eller 1gb for rundt 600-700kr -et kjølig og billig chassis med god plass til hardisker for rundt 800-1200kr -en billig cpu som takler formålet å flytte massive mengder data fra hdd til hdd og via nett samt å kjøre et enkelt OS burde ikke koste allverden? noen annbefalninger? jeg er fortsatt på plannleggingstadiet og vil gjerne høre om dere har noen erfaringer, meninger og tips på hvordan dette kan bli realisert blir glad for litt feedback Endret 22. januar 2006 av subsoniq
aspstein Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Har noen få tips til deg. Kabinett Det kabinettet har plass til to PSUer, og dermed kan du velge selv om du vil ha to PSUer, eller starte med en og når kabinettet begynner å bli fylt opp så kan du kjøpe en til. Uansett så vil jeg anbefale deg å bruke penger på PSU. Tagan eller Mist er veldig gode merker. Og kanskje dette hovedkortet. Det har ivertfall 8 sata kanaler og 2 Gb lan.
egiuel Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Som OS kan en eller annen LINUX distro anbefales. En minimal installasjon samt Samba for å gi nettverkstilgang for Ms platformen. Se her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Samba Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå