Gå til innhold

Finner ikke disker i bios

<Viva>

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk min nye dvd-brenner finner jeg ikke igjen to av mine IDE harddisker i bios, har også en SATA, men denne finner jeg.

Sånn ser det ut i bios`en

Primary IDE master : Not detected

Primary IDE slave : Not detected

Secondary IDE master : Nec DVD RW ND -355

Secondary IDE slave : HL-DT-STDVD-ROM GD

Third IDE master : WDC WD2500 JD - OOHDB

Fourth IDE master : Not detected

Noen som kan hjelpe? Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg har en IDE kabel til de to diskene, har jeg den ene disken som master og den andre som slave. Men det som er det store problemet mitt er at jeg ikke kommer innpå pc`en i det hele tatt, pc`en vil ikke Boot`e, men en av de to diskene jeg ikke finner har jeg windows på.

Skrevet
Siden jeg har en IDE kabel til de to diskene, har jeg den ene disken som master og den andre som slave. Men det som er det store problemet mitt er at jeg ikke kommer innpå pc`en i det hele tatt, pc`en vil ikke Boot`e, men en av de to diskene jeg ikke finner har jeg windows på.

5472665[/snapback]

Har du gått inn i bios og sett etter hvordan innstillingene for å boote står da? Og forresten så burde systemdisken stå som master på IDE1, sammen med dvd-romen som slave. Også dvd-brenneren som master på IDE2, og disk 2 som slave. Slik at du får de to dvd-rom stasjonene på hver sin kurs!

Skrevet

5472665[/snapback]

Har SATAdisken OS så bør ikke IDE-diskene være tilkoblet som master..

Skrevet
Har vert inne ja, men ikke sett på instillingene for å boote tror jeg, hvordan skal jeg gjøre det?

5472783[/snapback]

Gjorde det senest i går! Men husker ikke helt hvordan jeg.. :p Litt vrient å forklare..

Skrevet

Åja Opprativsystemet. Nei SATA disken har ikke OS, den ene av IDE har OS. Har forsatt ikke fått pc`en opp å gå. Ene kameraten mine sier jeg bør prøve å sette begge IDE diskene mine som singel, er det noe som jeg burde ha prøvd??

Skrevet

Har fått diskene opp og gå nå :D Etter at jeg hadde prøvd og flytte jumperene i en god stund, fant jeg ut at jeg ville prøve og skifte IDE kabelen, da startet pc`en opp med en gang :D Det var altså brudd i kabelen !

Men takk for alle forslagene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...