Gå til innhold

bygge PSU selv?


oceana

Anbefalte innlegg

er det mulig å bygge et PSU selv? og hvor kan man finne guide / artikkel om dette?

med PSU mener jeg strømforsyning i den grad at man kan få mange watt ut av den, men ikke nødvendigvis så mange kontakter til HK osv, mao, den skal bare forsyne på en bestemt volt med et vist antall watt...(helst 450-500 Watt)

 

mvh

Oceana

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal drive en last som er variabel, bør du vurdere en regulert strømforskyning. Det vil si at den gir f.eks 12v uansett om man trekker 1A eller om man trekker 20A fra den. Den trafoen som hondaen forklarer er regulert i den forstand at du kan velge utgangsspenningen ved en gitt last, men hvis lasten vil variere, vil du få problemer med at spenningen din vil synke. Hvis du da ser at du sitter der med f.eks 8V over lasten din, og skrur videre opp til 12V etter det, vil du få et stort problem hvis strømtrekket synker igjen. Spenningen vil da øke til over de 12V du ville ha i utgangspungtet.

 

Et spørsmål i denne sammenhengen er: Hva skal du bruke den til? Til mange formål er den beskrevene trafoen ideel siden du får sterke strømmer for en billig penge. Men bruker du den på "feil laster" kan den være ganske ødeleggende hvis du ikke er klar over hvordan utstyret du henger på oppfører seg med tanke på strømtrekk.

 

_________________

shwassat.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Kong_Tom på 2002-09-12 20:28 ]

Lenke til kommentar

hm, nå begrenser mine elektro kunnskaper seg til det jeg lærer på nettet, så likerettere og releer og slikt er ikke noe for meg ennå....

 

Hvis dere har lest cola-cooler thread'n så vet dere hva jeg snakker om, skal ha et PSU til et peltier element. det elementet det er snakk om er på 226W og trekker 15.8 Volt. usikker på antall ampere, men jeg hørte Hondaen mente det var 13 A. Kan det stemme?

 

Strømtrekket i et peltier element er vel konstant btw?

 

 

takk for fine svar, om ikke annet lærer jeg mye :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 22:40, oceana skrev:

hm, nå begrenser mine elektro kunnskaper seg til det jeg lærer på nettet, så likerettere og releer og slikt er ikke noe for meg ennå....


Hvis dere har lest cola-cooler thread'n så vet dere hva jeg snakker om, skal ha et PSU til et peltier element. det elementet det er snakk om er på 226W og trekker 15.8 Volt. usikker på antall ampere, men jeg hørte Hondaen mente det var 13 A. Kan det stemme?


Strømtrekket i et peltier element er vel konstant btw?



takk for fine svar, om ikke annet lærer jeg mye
:)


 

226W elementet trekker ikke 13A, jeg trodde det i begynnelsen fordi jeg beregnet den verdien ut ifra et defekt/feil 156Wpeltier element jeg kjøpte hos microplex.. :( menmen...lærer så lenge man lever.

 

Jeg har skaffet meg et 226W peltier element fra 3dfxcool.no, det trekker ca 24A ved 15,8 volt..akkurat som forventet; Vmax og Imax skal inntreffe på samme sted, ergo må du dimmensjonere strømforsyningen din etter disse to verdiene.

 

226W er hvor mye varme energi elementet kan flytte fra den kalde siden til den varme.

 

Den varme siden får altså, under full belastning 226w + ( 24 * 15,8 )w = 605,2watt som skal vekk på den varme siden.. dette er mye!

 

Det 226W elementet er KRAFTIGE saker! Lar du det elementet ha 12V over seg, så trekker det ca 18A. Du må være svært forsiktig under monteringen. For mye press og det kan bli ødelagt, for lite press/ujevnheter på kjøleblokk kan føre til "hot spots" som gir havari, blir det for varmt så kobler elementet seg ut av seg selv, loddepunktet på ledningene smelter av og det er i mange tilfeller ødelagt.

 

Skal bestille 4 slike element til fra 3dfxcool.no .

Vannkjølingen som skal hente varme fra elementene jeg skal ha ( 5 stk på cola kjøleren ) kommer til å hente ut 605,2 * 5 = 3Kw Det er ganske mye! Kommer til å blodkjøre komponentene her ;-D Noe annet en usle 80W fra en cpu..

 

Pumpen jeg skal bruke er iallefall en EHEIM som leverer 1380liter/time, den duger nok :) Må inn med noe temperaturgivere i vannkjølekretsen, har hatt nok eksplosjoner her siden jeg var liten snåttis :)

Gidder ikke ha en blowout av kokene vann rett i taket..

 

Ang. PSU kommer Kong_Tom med mange gode framspill.

Iallefall så er "automatisk" regulerte strømforsyninger ganske dyre, men du trenger ikke ha en slik skal du kun drive et peltier element, går greit med mindre variasjoner.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 23:54, Hondaen skrev:

Skal bestille 4 slike element til fra 3dfxcool.no .

Vannkjølingen som skal hente varme fra elementene jeg skal ha ( 5 stk på cola kjøleren ) kommer til å hente ut 605,2 * 5 = 3Kw Det er ganske mye! Kommer til å blodkjøre komponentene her ;-D Noe annet en usle 80W fra en cpu..


 

Spørmål fra en amatør her :smile: Hvis ikke jeg misforsto noe vitalt, hvordan skal du klare og lure over 1100 watt i ren varme fra en cola boks???

Som du sa, elementet klarer og flytte 226 watt (pluss det du tilfører i strøm), men en colaboks er jo ikke rare varmekilden?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-09-13 00:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Spørmål fra en amatør her
:)
Hvis ikke jeg misforsto noe vitalt, hvordan skal du klare og lure over 1100 watt i ren varme fra en cola boks???

Som du sa, elementet klarer og flytte 226 watt (pluss det du tilfører i strøm), men en colaboks er jo ikke rare varmekilden?


 

All materie som er varmere enn det absolutte nullpunkt har en opplagret energimengde, jo varmere, jo mer termisk energi er lagret inni materien. Det er derfor ingen ting som heter "kaldere" i termofysikken, men det er ikke så viktig nå.

 

Våre omgivelser innendørs ligger ofte på rundt 20 grader, skal vi kjøle ned en colaboks der vesken har 20 grader, til 3 grader, så må vi altså fjerne noe av den opplagrede energien. Forskjellen i temperatur er altså 20 - 3 = 17 grader. All materie har sine termiske karakteristikker, når det gjelder vann så innehar den termiske energien/varmekapasiteten ca 4300j/grad/kg. dvs, vi må fjerne ca 4300 * 17grader * 0,33liter = 24123j, skal temperaturen går ned til 3 grader hos 0,33 kg vann ( 0,33 liter cola boks )

 

Hvor lang tid det tar før temperaturen går ned til 3 grader, er avh. av hvor mange watt vi klarer å trekke ut per sekund. Da skjønner du at jo kraftigere element, jo forere.

 

Hadde vi hatt et peltier element på 24123watt, så hadde vi klart å gjøre dette arbeidet på 1 sekund. Det har vi ikke, derfor tar det lenger tid å kjøle ned, raskt overslag uten ytre påvirkninger vil tilsi at 5 stk 226W peltier elemement vil klare å kjøle ned 0,33liter cola på 24123/(5 * 226) = 21,35 sekund.

 

Nå tror jeg neppe det tar så kort tid, trolig mange minutter. Er mer en selve colaen som skal kjøles ned, vi har termisk ledningstap i kuldebroene og vi får tilleggsenergi utenfra som er uønsket.

 

:=)

Lenke til kommentar

hm, flere minutter med ditt oppsett? kan vel ikke ta så lang tid?

 

klart, trekker jo endel varme fra omgivelsene, men det skulle vel kunne gjøres å isolere seg til en viss grad for dette?

 

 

Gleder meg til å få i gang mitt utstyr, venter bare på mail fra norrag og PSU fra en typ på qxl...

Lenke til kommentar

Sikkert fine greier det, men den mangler vel litt av pulveret som er etterspurt her. Hvis den er maken til den jeg lagde på gk for ca 10 år siden, gir den rundt 30-50W istede for de 450-500W som det ble spurt etter her.

 

Selv har jeg en switchmode på 1200W... 11-15V, 100A. Tok med meg fra jobben. Defekt. Bytta bare "utgangstransistorene" på PWM-delen så funka den. Kosta meg den nette sum av 240kr. Slik sett er det helt ok å jobbe i en stor fabrikk. Tok også med meg en tre-fase UPS for en tid tilbake, men da måtte jeg bytte ut 24 batterier til litt over 300 kr pr stk, så det ble litt uaktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...