Gå til innhold

Oppgradering skjerm + graf.kort


Anbefalte innlegg

Da er ny pc bygd, og graf.kort + skjerm gjenstår.

 

Tenkte å satse på ukens tilbud på komplett, en LG 19" til 2395,- og et Asus Getforce 2 Titanium 64 mb til 1550,-

 

Virker dette greit? Graf.kort har jeg rett og slett ikke peil på, det er jo så utrolig mye å velge blant, men Getforce2 er såvidt jeg har skjønt bra saker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-03 23:37, goggen skrev:

Da er ny pc bygd, og graf.kort + skjerm gjenstår.


Tenkte å satse på ukens tilbud på komplett, en LG 19" til 2395,- og et Asus Getforce 2 Titanium 64 mb til 1550,-


Virker dette greit? Graf.kort har jeg rett og slett ikke peil på, det er jo så utrolig mye å velge blant, men Getforce2 er såvidt jeg har skjønt bra saker.



 

Geforce2 (ikke getForce he he) TI er et godt kjøp til 1550 det. Asus er jo et populært og godt merke, men ikke blandt de billigste... Skjermen har jeg ikke peiling på men den er sikkert ok til prisen(som er lav). Får jo ikke beste 19" til den prisen men det er du vel klar over.

 

Mao gjør du ingen blundere med å kjøpe dette, tvert imot.

 

Pål

Lenke til kommentar

Jaja, da er skjerm og kort i boks.

 

Veldig uvant med så stor skjerm. Akkurat nå kjører jeg 1024x768 oppløsning på 100hz. Går jeg over dette, synes jeg det blir for smått. Hva er egentlig vanlig oppløsning for en 19"?

 

Kortet funker bra så langt, det er en helt annen verden enn det jeg hadde før. Er det noen tips til ting jeg kan gjøre for å få kortet til å yte max? kortet står forøvrig "opp ned" i slotten sin. Dvs. me dvifta ned. Kortet var speilvendt av hva som er vanlig. Har dette noe å si eller?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-06 23:12, goggen skrev:

Jaja, da er skjerm og kort i boks.


Veldig uvant med så stor skjerm. Akkurat nå kjører jeg 1024x768 oppløsning på 100hz. Går jeg over dette, synes jeg det blir for smått. Hva er egentlig vanlig oppløsning for en 19"?


Kortet funker bra så langt, det er en helt annen verden enn det jeg hadde før. Er det noen tips til ting jeg kan gjøre for å få kortet til å yte max? kortet står forøvrig "opp ned" i slotten sin. Dvs. me dvifta ned. Kortet var speilvendt av hva som er vanlig. Har dette noe å si eller?



 

"Vanlig" oppløsning kommer veldig ann på kvalieten på skjermen. Du vil nemlig ikke at oppfrisknings hastigheten skal bli for lav. Absolutt minimum bør var 70 Hz, men helst over 80( og gjerne 100 som du kjører nå). Ellers er det populart å kjøre 19" i 1280x1024. Hvis du synes text osv blir veldig smått så kan man sette opp fontstørrelsen i windows til large fonts i display properties. Gjør text 25% større omtrent og er egentlig ganske ok.

 

Når det gjelder at kortet står opp ned er jeg redd for at du kanskje har fått et av bakvendt kortene. Er det også slik at start menyen din befinner seg i øverste høyre hjørne og heter 'tratS' ? :cool: He he.

Det er helt vanlig selvsagt og har ingen betydning, faktisk så vil jo viften suge inn luft fra et område som er lengre vekk fra prosessoren(varm) og psu(varm) så skal ikke se bort i fra at det er en fordel.

 

For å få mest mulig ut av kortet lønner det seg å laste ned siste detonator driveren fra nVidia http://www.nvidia.com og for å overklokke/presse kortet max kan du laste ned et program som gjør at du kan tweake masse instillinger uten å måtte inn å hacke i registeret. Her er link til en side, men det finnes sikkert masse alternativer.

http://www.geforcetweak.com/

 

Pål

Lenke til kommentar

Ny skjerm?

 

Jeg kjøpte meg en ny skjerm i August - en 22" Iiyama Vision Master Pro 510. Den er MEGET bra. Kanskje litt kostbar med tanke på at du har satt opp en LG til rundt 2395,-. Det du bør tenke på når du skal kjøpe deg en ny skjerm er først og frems: hva skal du bruke den til?. For min egen del som drive med 3DSMAX 4, Flash og Director er jeg avhengig av at jeg har stor arbeidsflate, at jeg slipper å måtte flytte på menuer for å utføre operasjoner.

 

Jeg hadde ikke kjøpt en LG skjem. Først og fremst for at 2395,- er jævlig billig for en 19" skjerm, og for det andre LG er ikke bra. Sjekk litt rundt på nettet etter reviews...du vil ikke finne dem i toppsjiktet, heller nedre sjikte. Jeg vil anbefale den heller å kjøpe en god 17", gjerne en Sony eller Iiyama.

 

Bruk penger på en god skjerm. Det er den du sitter å jobber imot, det er den du sitter å ser på. Pass på øynene dine...Pass på at den kan kjøre i minst 80Hz i 1280x1024 som er et minstekrav. Den nedre grensa som er satt for skjermoppfriskning (TCO92) er 72Hz, noe som er akkurat grensa for å oppdage flimmer - det som gjør at en blir sliten i øynene. For å sjekke om skjermen din flimmrer skal en se på siden av skjermen slik at bildeflata kommer i sidesyntet. Her vil du oppdage flimmer.

 

 

Håper dette var til litt hjelp...

Lenke til kommentar

Det _hadde_ kanskje vært til hjelp, så nå knuste du alle tankene han hadde om han har gjort et godt kjøp. Slemmen. :grin:

Selv om jeg for så vidt er enig i at en 19" til 2400 er for billig, med tanke på billedkvalitet.

Selv har jeg en 19" Hansol 920eF med Hitachi billedrør, den går greit i 1280x968@100Hz. Helt topp!

Det er klart at prisen spiller en rolle for de fleste, men noen ganger vil en være tjent med en god 17" enn en billig 19". Særlig om du sitter MYE med PC-en.

Men goggen, du klarer deg helt sikkert bra med det du kjøpte!

 

-P-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...