Gå til innhold

Ny pc, sli og 4 minnebrikker?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

sitter og skal kjøpe ny pc nå, lurer på om det er noe vits og kjøpe hovedkort med SLI ?

 

Skal kjøpe et xfx 7800gt nå, og lurer på å kjøpe sli hk, og kjøpe et nytt 7800gt om et drøyt år!

 

Det jeg lurer på da, er om det er noe vits, produseres i det hele tatt 7800gt våren/sommeren 2007?

 

og, har hk mye og si for ytelse i spill f.eks?

Og, er det stor forskjell i ytelse på 2 og 4 minnebrikker? vil jeg merke det i spill som f.eks nfs:mw?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vet ikke helt hvorfor, men det skal vist væere bedre å ha 2 minne-chiper istedetfor 4

5466126[/snapback]

dual channel!

 

trur det har seg sånn att du går opp mot kvarandre på eit vis? eller er eg litt vekke nå?

 

får ivhertfall økt ytelse

Endret av drugis
Lenke til kommentar

SLI er en teknologi utviklet av nVidia for å bruke to (like) skjermkort på et hovedkort som støtter SLI, og dermed få teoretisk høyere ytelse i hovedsaklig spill.

Det er også riktig at SLI-hovedkort generelt er gode samme om man skal bruke SLI eller ikke, da SLI-støtte gjerne tilegnes de øvrige prisklassene, i hvert fall ikke på de billigste hovedkortene.

 

Det kan godt være det finnes 7800GT om et drøyt år, men helt sikkert en annen revisjon av det du kjøper nå. Kanskje ikke XFX har det en gang, men at du må velge noe fra f.eks Gainward. (Skal ikke nyeste Forceware-drivere være ganske fleksible på å ikke bruke heeelt like kort i SLI?)

 

For å kjøre 4 RAM-brikker på et nForce4-hovedkort (Socket 939) blir man nødt til å kjøre Command Rate på 2T, istedet for 1T. Dermed mister man noe ytelse her, usikker på hvor mange prosent det er. Noen har nevnt opp til 20%, uten at jeg har giddet å finne en test som viser dette. Kanskje noe her gidder?

Selv om man mister noe ytelse på å kjøre 4x512MB vs. 2x1024MB, er det helt klart bedre å ha 2GB samma hvor mange RAM-brikker du har, enn det å ha 1GB, men å få kjørt Command Rate 1T.

Dual Channel får man kjørt både med 2 og 4 RAM-brikker, så lenge du har 2 og 2 like.

 

For å gå tilbake til skjermkort igjen, så tror jeg du får kort om et drøyt år i samme prisklasse som 7800GT ligger på nå, som yter ca likt som 2x7800GT i SLI. Selger du ditt 7800GT om et drøyt år, og kjøper noe i samme prisklasse, kanskje noe høyere, fordi du får litt penger for ditt 7800GT, så kommer du helt sikkert opp i 2x7800GT med ett kort. Da slipper du to kort som bråker, og to kort som krever masse av strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...