olemann939 Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Har endret tittelen, da den kanskje var litt dust. Er "ny" på filmfronten. Men har bestemt meg for å konvertere alle DVD'ene til mediafiler, slik at disse kan streames på lokalnettverket hjemme. Waw filer kan jo konverteres til flere loss-less formater slik som bla Ogg. Hvordan bør jeg gå frem for film? Er det divx som gjelder? DVD shrink? Ønsker å minske filstørrelsen uten å miste noe særlig kvalitet(!?),samtidig vil jeg ha flerkanalslyd, da lydanlegget mitt ikke støtter THX 2.0 (?) (den som gjør tokanals lyd til flerkanals.) Så jeg skal krympe filstørrelse, fjerne reklame, undødvendige språkvalg etc. På noen filmer er det en del extras som jeg bare må ha, på andre er det kun selve filmen og lyden jeg skal beholde. 1.Vil jeg få bra nok bilde til å kjøre film på lerret i stua via streaming? Lerrete er på ca 2 1/2 m bredde. Filstørrelse er ikke kritisk, det betyr at en DVD som typisk er på 8-9 Gb slik den ligger på DVD'en bør krympes slik at bildet fortsatt er bra på prosjektor. Om filene blir 2,3 eller 4 Gb er ikke så farlig så lenge jeg får et godt bilde med god lyd. 2.Hvordan kan jeg beholde flerkanalslyden fra DVD? Er det formater som støtter dette? 3. Det finnes en eller flere one-for-all-codecs-pack, men husker ikke hva dissse heter, hvilke gjelder? 4. Blir vel å sette opp mythTV eller tilsvarende i løpet av vinteren, noe jeg bør tenke på slik at jeg ikke låser meg fast til et bestemt filformat? 5. Om jeg bruker DVD shrink vil jeg vel kunne halvere filstørrelsen og beholde flerkanalslyden. Men dersom jeg ønsker ytterlige komprimering, bør jeg satse på divx? Hvor bra blir bildet dersom jeg skal kjøre det på lerret? Endret 19. januar 2006 av olemann939
Wipeout Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Bare for å få klarhet i en ting: .ogg er ikke et losslessformat. .flac og .ape derimot er lossless formater når det gjelder musikk. THX er vel bare en lydstandard, og ikke noen lydsystem. Bruk ikke dvdshrink eller andre jallaprogrammer hvis du vil ha god kvalitet på filmene dine. Bruk heller litt mer tid og sett opp dvdrebuilder med CCE encoding isteden, da dette vil gi deg best mulig kvalitet hvis du skulle lage backups. Endret 19. januar 2006 av Wipeout
Skrue Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Bruk ikke dvdshrink eller andre jallaprogrammer hvis du vil ha god kvalitet på filmene dine. Det er tydeligvis en stund siden det var liv i denne tråden, men jeg tar sjansen på å få et svar. Har brukt DVDshrink på noen (for meg) dyrebare filmer her, men jeg kan oppriktig talt ikke se at kvaliteten blir noe dårligere? Har dette sammenheng med at jeg har avspillingsutstyr som ikke avdekker eventuelle forskjeller, eller er det jeg som ser for dårlig? Setter pris på en forklaring / oppklaring!
Wipeout Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Jeg ser iallefall forskjell på min 42" plasma, og på projektor. Men hvis det er f.eks. en dvd5 film du ripper med dvdshrink, eller en film som nesten ikke komprimeres, ser man ikke forskjell. Men litt større filmer ser man tydelig forskjell på.
Skrue Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Okei, da vet jeg det. Har ikke flatskjerm ennå, så jeg må foreløpig klare meg med en 29" crt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå