Boralis Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Jeg kjøpte menst de hadde røde tall,altså for A64 kom,ser ut til å lønne seg selv om jeg ikke blir millionær
deep750 Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Noen som vet hvorfor AMD stiger så mye? AMD kurs er jo nesten 42$
Bolson Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Noen som vet hvorfor AMD stiger så mye? AMD kurser jo nesten 42$ 5523608[/snapback] Grunn 1: AMD går fra negative resultater til positive resultater - med klare indikasjoner og ikke minst forventninger om bra resultater for årene framover. Får vi håpe. Jeg mener å huske at inntjening pr aksje har gått fra ca $ 0,05 til $ 0,41 på under et år. Og det er mye. Men inntjeninga forsvarer ikke aksjeprisen, den er på bare 1 %. (Intel ligger rundt 7 %) Grunn 2: Sterk økning av markedsandel, og således forventinger om framtidige langt bedre resultater enn historisk. I tillegg har økningen vært større enn analytikerne har regnet med. Grunn 3: Psykologi. "Folk løper etter vekstaksjer - og da øker prisen ennå mer", jf DNO, Opticom m.fl. Stiger først en aksje 10 - 20 % på kort tid er det en tendens til at den vil stige minst like mye bare av den årsaken. Grunn 4: AMD har trolig vært underpriset i forhold til potensialet grunnet situasjonen som "underdog", med betydelig risiko fram til siste år om å kunne komme i økonomiske problemer. Men skulle f.eks AMD levere svak vekst i en periode, så kan aksjene droppe svært fort. F.eks skulle ikke inntjening pr aksje øke. Dagens inntjening gir en rett pris på ca $ 7 - 9, dersom det ikke fantes forventinger om framtidig mye bedre resultat. Så ikke kjøp AMD aksjer i dag. Nå er man ca 3 mnd for sent ute. Trolig er det rett tidpunkt å selge, eventuelt innen første kvartalsrapport 2006. Grunnen for at jeg sier det er at AMD trenger inntjening pr aksje på ca $ 2,6 pr aksje for å forsvare prisen på sikt, noe som er krever over 6 ganger større resultat enn i dag. Og det er neppe mulig når AMD selv mener de ikke har nok prod.kapasitet til mer en 30 % før ut i 2008.
el-asso Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Men inntjeninga forsvarer ikke aksjeprisen, den er på bare 1 %. (Intel ligger rundt 7 %) 5524653[/snapback] Enig. AMD har nå ett forhold mellom aksjekurs og inntjening (P/E) på 110,08 noe som er svært høyt. Intel har til sammenligning 15,44. Uten sammenligning, men for å sette det i perspektiv har f.eks. Statoil en P/E på 16,18.
deep750 Skrevet 24. februar 2006 Skrevet 24. februar 2006 (endret) Lenovo ansonserer ar de vil utvikle samarbeidet med AMD, og i større grad tilby maskiner basert på AMD i de nye markedene (vil vel si alt utenom Kina). Kan lese mer om det HER! Tror AMD kommer til å ta over for Intel slik Pepsi nå har gjort for Coke... Endret 24. februar 2006 av deep750
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå