Gå til innhold

Program for å beskjære bilder enkelt

Nettulf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Finnes det et program for digitale bilder som enkelt kan beskjære bilder slik at de kommer i et standard format? Tenker da på at de fleste digitale fotoapparat tar bilde i TV formatet 4:3, mens "vanlige" bilder er i format 10x15cm som er 3:2 i høyde/bredde format.

Ønsker et program der jeg kan raskt hente inn ett og ett bilde, gjerne automatisk, og så få en fast ramme eller noe i det format jeg ønsker. Så kan jeg flytte den rammen for å velge det utsnittet jeg ønsker.

Ikke så lett å velge det i de program jeg har prøvd, da må jeg gjøre det manuellt og se på målene når jeg drar ut markering for beskjæring.

Noen som vet om det finnes noe slikt?

MVH Nettulf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Photoshop.

Hei.

Finnes det et program for digitale bilder som enkelt kan beskjære bilder slik at de kommer i et standard format? Tenker da på at de fleste digitale fotoapparat tar bilde i TV formatet 4:3, mens "vanlige" bilder er i format 10x15cm som er 3:2 i høyde/bredde format.

Ønsker et program der jeg kan raskt hente inn ett og ett bilde, gjerne automatisk, og så få en fast ramme eller noe i det format jeg ønsker. Så kan jeg flytte den rammen for å velge det utsnittet jeg ønsker.

Ikke så lett å velge det i de program jeg har prøvd, da må jeg gjøre det manuellt og se på målene når jeg drar ut markering for beskjæring.

MVH Nettulf

5461412[/snapback]

Skrevet (endret)
Hei.

MVH Nettulf

5461412[/snapback]

Photoshop.

5485180[/snapback]

Photoshop er dyrt, men bra, finnes det kanskje noen billigere programmer på markedet?

hvis du er ute etter et program som ikkje kutter på bildet, men kun resizer bildet i dei målene ud vil ha, så kan eg anbefale "IrFanView"

Endret av vegis
Skrevet

Har ikke prøvd det programmet, men hørt gode ting. Sikkert verdt et forsøk. Jeg er nemlig helt enig i at Photoshop er forholdsmessig dyrt for privatpersoner....desverre, for det er et program som savner sidestykke til sitt bruk!

Skrevet (endret)

gimpshop eller paint.net, begge er glimrende opensource programmer (førstnevnte dersom du tåler grensesnittet)

Endret av modellmakt
Skrevet

Picasa2 kan beskjære bilder i 3:2. Men jeg liker ikke helt at Picasa ikke lagrer forandringene til filen, men du må lagre en kopi for å kunne se forandringene i andre programmer enn Picasa.

Skal du betale for programmet er Photoshop Elements 4 et bra alternativ til Photoshop CS2. Det har en "akseptabel" pris, og kan gjøre det meste fullversjonen kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...