Gå til innhold

Anbefaling av hovedkort til Intel Socket775


Fantasy6

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppgradere systemet mitt litt, og lurte på om noen kan anbefale et hovedkort til Socket775, til ca 1000 kroner?

 

Jeg skal stort sett bruke datamaskinen til spilling, bildebehandling å litt videoredigering...

 

Håper noen har en god anbefaling til meg :D

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på hvor mange kroner du har lyst å bruke (på hele maskinen), og om du vil ha ATX eller Micro ATX.

For fremtidig oppgradering, bør du kjøpe et kort med Intel 945 (eller høyere) eller nForce4 brikkesett, og slike kort koster stort sett fra 1000 kr og oppover (hvis du vil ha dobbelkjerne prosessor, MÅ du ha minst dette).

Her er noen bra (ATX) hovedkort:

MSI 945P NEO-F, I945P

Asus P5LD2, I945P

ABIT AL8-V, Intel 945P

ABIT NI8-SLI GR, nForce4 SLI Intel Edit

 

Husk å sjekke priser rundtforbi før du evt. kjøper!

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

"945" er en betegnelse for brikkesett (chipset) som Intel lager for hovedkort som er beregnet for Intels prosessor-sokkel LGA775 (S775).

Bokstaven etter "945" betegner vanligvis type hovedkort; 945G er micro-ATX kort; måler ca 25x25 cm og passer i små (mATX) kabinetter. Disse har alltid integrert GPU (grafikkchip), og har vanligvis mindre plass til minnebrikker og tilleggskort (RAM/PCI/PCI-Express). 945G er forsåvidt lik 915G, men støtter Intel's dobbelkjerne prosessorer, og bruker DDR2-minne i stedet for DDR.

945P er lik 945G, men har standard ATX-format og mer plass til tilleggskort og RAM, 945PL er en slags mellomting størrelsesmessig.

945P og 945PL har ikke integrert grafikkchip.

955X er en high-end utgave av 945P, for å si det enkelt (..) Vanligvis med mer digg, som digital lydutgang, firewire etc. etc.

nForce4 SLI Intel Edition er nVidias brikkesett i Intel-versjon. Lik hovedkortene for AMD-prosessorer (S939), støtter to stykk GeForce-skjermkort samtidig (SLI) for bedre grafikkytelse. Tilsvarer ellers Intel 945/955.

Skal du ha en Intel-basert maskin uten SLI, er 945P trolig det beste valget.

 

Hvis du skal bygge ny maskin fra bunn av, anbefaler jeg å vurdere nForce4, men med AMD-prosessor (S939) i stedet for Intel.

Eller eventuelt en AMD-løsning med ATI-brikkesett (RD/RX 480) - gjør samme nytten.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...