Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

4 leiligheter vurderer felles trådløst/kabel-nett


Anbefalte innlegg

4 leiligheter i en etasje â ca 30 x 10 meter, med felles langsgående gang, vurderer å skaffe en ganske kraftig internetttilkobling og dele denne mellom seg. Forslag til hvordan dette kan gjøres? Vi har tenkt på å ha modemet/ruteren i den leiligheten som er mest i midten av etasjen, og spre signalene derfra til de andre leilighetene via f.eks. trådløse "directional" nettverkskort (vil dette fungere?) eller kabler(Blir ikke det veldig mye kabler og hull i veggene?) Det er murvegger mellom leilighetene og mellom leilighetene og fellesgangen. Er det like greit at leilighetene har hver sine internettabbonement?

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel i hvert fall et par ting man må tenke igjennom. Det ene er selvfølgelig hvordan man fysisk sett velger å dele nettverket mellom seg (trådløst vs. kabel). Det andre er det juridiske, er dere såpass godt kjente at en av dere vil ta det juridiske ansvaret for det de andre foretar seg på nettet? Hvis svaret er "ja" på dette, så vil jeg si at det er mye å hente på å spleise på ei skikkelig linje.

 

Trådløse signaler er veldig lite glade i murvegger, og flere murvegger på rad vil garantert ta knekken på signalet fra en standard 2 dBi antenne. Jeg har kun erfaring med trevegger, og skal signalet gjennom mange vegger, er det behov for eksterne antenner som du er inne på.

 

Hvis jeg skulle realisert et slikt prosjekt selv, ville jeg ha satset på en løsning med kabel mellom leilighetene, slik at dere kunne velge selv hvilken løsning dere vil ha inne hos dere selv. En annen løsning som også har potensiale, er å sette opp et accesspunkt i den midterste leiligheten med en kraftig omni-antenne (evt. to retningsbestemte antenner). Hvor sterk denne må være, har jeg dessverre ikke noe bakgrunn for å uttale meg om, men hvis det kun er snakk om å få signalet igjennom én-to murvegger, ville jeg tatt sjansen på en på 10 dBi, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha satt opp to WRT54GS routere med oppgraderte antenner fra linksys som klarer 7 db sammen.

 

Jeg ville ha oppgradert med 3.parts firmware fra DD-wrt. Med dd-wrt får routerne flere funksjoner.

 

Deretter ville jeg satt dette opp slik at dem koblet seg sammen via en funksjon som heter WDS (Wireless Distribution System) eller no i den dur.

 

Videre kan du da koble opp Internet på den ene boksen og få denne til å dele det.

Så vil også den andre boksen sende dette videre, slik vil du være garantert at signalet går rundt hele huset.

 

Videre har også denne firmwaren mange sikkerhets muligheter slik at du ikke trenger være bekymret for at hele nabolaget vil kunne "snylte" internet av deg.

 

Jeg vil anbefale Mac filer og muligens WPA2 eventuelt WPA2 Enterprise.

 

Pris for dette vil nok ligger på ca 2k pluss eventuelt modem/router til ADSL eventuell annen internet teknologi, ofte følger et slikt med i oppkblingspakken fra ISP.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha satt opp to WRT54GS routere med oppgraderte antenner fra linksys som klarer 7 db sammen.

 

Jeg ville ha oppgradert med 3.parts firmware fra DD-wrt. Med dd-wrt får routerne flere funksjoner.

 

Deretter ville jeg satt dette opp slik at dem koblet seg sammen via en funksjon som heter WDS (Wireless Distribution System) eller no i den dur.

 

Videre kan du da koble opp Internet på den ene boksen og få denne til å dele det.

Så vil også den andre boksen sende dette videre, slik vil du være garantert at signalet går rundt hele huset.

 

Videre har også denne firmwaren mange sikkerhets muligheter slik  at du ikke trenger være bekymret for at hele nabolaget vil kunne "snylte" internet av deg.

 

Jeg vil anbefale Mac filer og muligens WPA2 eventuelt WPA2 Enterprise.

 

Pris for dette vil nok ligger på ca 2k pluss eventuelt modem/router til ADSL eventuell annen internet teknologi, ofte følger et slikt med i oppkblingspakken fra ISP.

5460176[/snapback]

 

Husk at WDS halverer hastigheten for hvert punkt....

54 .. 22 .. 11 .. 6 .. 3 .. osv

 

WPA2 vil nok også dra ned heftig.. :)

 

Å i.o.m. at dette skal gjennom murvegger vil jeg ikke akkurat anbefale WDS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...