vincent_vega Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 (endret) Hei, har en Golf 2 hvor jeg av å til hører tikkelyder ifra de hydrauliske ventilene enda motoren er varm! Enda Volkswagen skiftet olje ved 150000km service for to mnd siden. Er vant til å høre tikking i fem-seks sekunder når jeg starter bilen for da er jo olja kald og da er det vel dårligere oljetrykk, men i det siste så har jeg begynt å høre litt tikking av og til mens jeg kjører eller bilen står og bakker. Er det da på tide og skifte ut ventilene eller er det noe verre på gang? Dette har jeg ikke giddet å bry meg så mye om til nå pga at det aldri har tikket noe lenger enn noen sekunder om gangen, og man hører det såvidt.. men det er jo bedre å være føre var! Motoren er en 1.6 med forgasser (1986 mod) Endret 17. januar 2006 av vincent_vega
Tumbleweed Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Hei, har en Golf 2 hvor jeg av å til hører tikkelyder ifra de hydrauliske ventilene enda motoren er varm! Enda Volkswagen skiftet olje ved 150000km service for to mnd siden. Er vant til å høre tikking i fem-seks sekunder når jeg starter bilen for da er jo olja kald og da er det vel dårligere oljetrykk, men i det siste så har jeg begynt å høre litt tikking av og til mens jeg kjører eller bilen står og bakker. Er det da på tide og skifte ut ventilene eller er det noe verre på gang? Dette har jeg ikke giddet å bry meg så mye om til nå pga at det aldri har tikket noe lenger enn noen sekunder om gangen, og man hører det såvidt.. men det er jo bedre å være føre var! Motoren er en 1.6 med forgasser (1986 mod) 5456510[/snapback] Skulle til å si at det var dyse-tikking (vanlig på Peugeot) til jeg så at det var en forgasserbil.... Sliten reg-reim, kanskje? T'Weed
vincent_vega Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Skrevet 17. januar 2006 (endret) Skulle til å si at det var dyse-tikking (vanlig på Peugeot) til jeg så at det var en forgasserbil.... Sliten reg-reim, kanskje? T'Weed 5456614[/snapback] Hmmm, kan jo hende det siden den ikke har vært skiftet siden 120000km service. Hvis dette skjer oftere skal jeg ta kontakt med Volkswagen og høre! Vanligvis så skal den jo tåle ihvertfall 60000km før den byttes, men kan jo hende bilen har blitt kjørt hardt av forrige eier da... Endret 17. januar 2006 av vincent_vega
exs Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 har ikke egentlig en mk2 1,6 85mod mekaniske løftere
Marvin~ Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Jeg har en audi 80 87 mod med hydrauliske ventilløftere. Denne tikket ofte, spesielt i starten, men etter jeg gikk over fra halvsyntetsik til helsyntetisk olje har tikkingen forsvunnet helt. Kanskje i 1 ti 2 sek i starten, men ellers intet. Nå bruker jeg mobil 1 0-40 olje. Visst det er halvsyntetisk WAG verkstedet har fylt på (noe som jeg tror er spes. til eldre WAG biler), så kan du jo prøve det samme som jeg gjorde. Enklere enn å begynne å bytte ventiler... Det er noen som sier at man skal være forsiktig å bruke helsyntetsik olje på eldre biler, men med meg har det gått bra. Tror denne oljen egentilig bare vil ta bedre vare på motoren, og jeg er overbevist at rensestoffene som er i oljen jeg bruker i dag har gitt positiv effekt. Motoren har nå gått 285 000, og den bruker mindre enn en liter olje pr oljeskift (~10000) Endret 18. januar 2006 av Marvin~
Dan Stamnes Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 i 90% av tilfellene når det tikker i en golf. så er det slitte ventilløftere... ny olje kan forbedre det litt. men det vil komme igjen siden de alt er slitt og vil slites mer og unngå helsyntetisk olje på golfen a!, spesielt tynn sådan... hadde på veldig tynn helsynt olje på golfen.. og det pipla fram OVERALT hvor det kunne piple.. ikke at det er så veldig farlig.. men er plagsomt..
Rebel-Rider Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Golf har aldri hatt mekaniske løftere (støtstang) VAG slutta med støtstangmotorer i 1972 da Audi 80 kom. eneste bilen som hadde det litt lengre var Audi 100 som hadde til 1975 hvist jeg ikke husker feil Endret 18. januar 2006 av zandro
vincent_vega Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Skrevet 18. januar 2006 (endret) Nei bilen har hydrauliske løftere, det er jeg 100% sikker på, kan jo ha noe med olja å gjøre men det er uansett sjeldent jeg hører lyden... faktisk mest når bilen står og bakker. Men hvis jeg ikke har hørt feil så er det vel en smal sak å skifte hydrauliske ventiler? Har kun erfaring med mekaniske løftere... Dessuten er bilen en 1986 mod, ikke 1985... Endret 18. januar 2006 av vincent_vega
Opus Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 Golf har aldri hatt støtstenger da det er en (D)OHC-motor, men mekaniske løftere har dem hatt(ventilklaring med shims). Hydrauliske løftere med 0 ventilklaring kom i august/september 86' hvis jeg ikke husker feil. Om motoren har shims(mekaniske løftere) ser man ved å skru av oljepåfyllingslokket og se på løfterne, da ser man om dem har shims eller ei på toppen. Tette oljekanaler og/eller løftere som "henger" litt fører til tikking så å si at det i 90% av tilfellene er slitte løftere er å ta vel hard i. Jeg ville kjør en motorrens for å se om det ble bedre før jeg gjorde noe mer med saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå