Gå til innhold

Lyssterk fastoptikk til Nikon D70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke enkelt å fotografere med så stor blender, fordi DOF blir veldig selektiv. Det er en treningsak å lære å bruke det effektivt, for det er langt fra altid det fungerer.

Jo, men det jeg plages med er å få bildet inn på forumet. Har ikke prøvd dette før.

Lenke til kommentar
Det er ikke enkelt å fotografere med så stor blender, fordi DOF blir veldig selektiv. Det er en treningsak å lære å bruke det effektivt, for det er langt fra altid det fungerer.

Jo, men det jeg plages med er å få bildet inn på forumet. Har ikke prøvd dette før.

5629712[/snapback]

Bruk vedleggfunksjonen som du kan bruke da du skriver en post/innlegg (under postikon-smiley'ene). Det er imidlertid en maks filstørrelse, men husker ikke den i hodet.

Lenke til kommentar

Jeg synes ofte f/4.5 blir for mye nedblending, hvis en ikke er ute etter ett presist skarphetsområde, som krever akkurat en sånn blenderåpning. 50/1.4-objektivet er greit også på full åpning, men flott i området 1.8-3.5. Når det gjelder bakgrunn, blir det mye smak og behag. 2.2-2.8 kan ofte gi mellomting der, som også gjør bildene mindre følsomme for noen mm feilplassert fokus. Jeg for min del synes 1.8-2.5 er et fint område...men smaken er altså som baken...:)

Lenke til kommentar

En viktig ting å tenke over er cropfaktoren med digital speilrefleks; I mange tilfeller så kan en fastoptikk på rundt 100mm (som jo tradisjonelt er ideelt til portrett) bli litt vel voldsom til innendørs bruk hvis du ikke har veldig store rom å boltre deg i. Skal du ha et bilde fra f.eks. beltet og opp (og gjerne litt luft over hodet også...) må du glatt ha over 4 meters avstand mellom deg og personen med en linse på rundt 100mm. Når det i tillegg er ønskelig med kanskje en meters avstand mellom personen og eventuell bakgrunn og du selv ikke skal stå kliss opp i motstående vegg absolutt hele tiden så sier det seg selv at det kan bli litt trangt.

 

Har tatt litt portretter med min 105mm/2.8 men kommer til å kjøpe en 50mm/1.8 om kort tid til portretter de gangene jeg skal ha større utsnitt enn bare ansiktet til personen - hovedsaklig fordi jeg flere ganger har fått 'plassproblemer' innendørs.

 

Utendørs spiller dette selvfølgelig liten rolle.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...