Gå til innhold

CPU installasjon


Anbefalte innlegg

Heisann har fått ny PC fra datorbutikken.com.no (virker smertefritt så langt). De sendte PC'en i to kolli så jeg fikk "innmaten" først. Kabinettet kommer ikke før om et par dager(like greit ettersom jeg ikke får skjermkortet før om et parr dager allikevel). For å komme til saken:

Sitter å leser installasjonsguiden¨for hovedkortet. Her står det under installering av CPU:

 

Quote fra installsjonsguiden:

"For processors with a greater speed than 600MHzyou need a LARGER heatsink and fan."

 

Hva i all verden er "heatsink"? "You also need to add thermal grease between the CPU and heatsink to improve heat dissipation."

 

Hva er "thermal grease"? Er dette nødvendig? Har noen av dere andre gjort?

 

Trenger hjelp. Vil jo ikke herpe CPU'en i det jeg installerer den

 

(har et Microstar K7T266 Pro 2 m/en Athlon XP 1700+ hovedkort hvis det er nødvendig å vite hvis du skal hjelpe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehm ?

heatsink = kjølevifte !

 

du skjønner engelsk like dårlig som 90% av norges befolkning skjønner latin eller ?

 

og ja seff tenger du ei cpu vifte på en prosessor.

vet du ikke det bør du ikke røre en del av en pc, i alle fall ikke prøve og sette i hop en pc, du kan prestere og stappe skjermkortet i pci porten ved hjelp av ei sag og hammer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 21:15, cyberklad skrev:

ehm ?

heatsink = kjølevifte !


du skjønner engelsk like dårlig som 90% av norges befolkning skjønner latin eller ?


og ja seff tenger du ei cpu vifte på en prosessor.

vet du ikke det bør du ikke røre en del av en pc, i alle fall ikke prøve og sette i hop en pc, du kan prestere og stappe skjermkortet i pci porten ved hjelp av ei sag og hammer.


 

Det er neppe så dårlig med engelsk kunnskapene mine :smile:

 

Greit ja det skal jeg huske heatsink = vifte

 

Vifte følger jo med kabinettet da så det er ikke no problem.

 

Skal nok klare å sette sammen PC. Du trenger vel neppe å være no dataingeniør for det. Skal bare se om jeg finner dreibenken og vinkelslipern så er jeg igang :wink:

 

Takk for hjlepa i allefall. kan jo sjekke ut engelsk terminologien en gang :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Vifte følger jo med kabinettet da så det er ikke no problem.


 

Øh, jeg stoler på at du ikke har tenkt til å benytte bare en kjøleribbe og viften i kabinettet til å kjøle ned cpuen :eek:

Det kan i tilfelle bli en kort men trist affære, he he.

 

Nå kommer jo de fleste kjøleribber med vifte også da, så da burde du være trygg. Også husk "termisk fett" å steke prosessoren i da :wink:

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Skal prøve å være litt saklig i motsetning til visse andre...

 

Heatsink er direkte oversatt:"Kjøleribbe".

Når du kjøper ei vifte til prosessoren din består den stort sett av en kjøleribbe med en påmontert kjølevifte(Fan). Du må selvfølgelig bestille ei vifte som er ment for din type prosessor. "Thermal Grease" er på godt Norsk,"Kontaktfett". Dette er et spesial fett som har gode varmeledningsegenskaper. Dette fettet skal du ha mellom prosessoren din og kjøleribba. Det skal være et tynt lag! Ellers mister det effekten sin. Hardware.no har gode guider hvis du skal bygge PC, men det er å anbefale at du får litt kyndig hjelp hvis det er første gangen. Overklokking.no har dessuten bra guider på dette med vifter og kjøling. Lykke til...:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...