Gå til innhold

EF 50mm objektiver.. brukbart?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe et EF 50mm f/1.8 II til mitt EOS350D.. men så lurte jeg på om dette er brukbart i det hele tatt.. det koster jo ikke all verden.. er det kanskje bedre å satse på et EF 50mm f/1.4 USM?

Evt et EF 28-105mm f/3.5-4,5 II USM.. det er jo sikkert mye bedre enn KIT-objektivet.. som jeg ikke er fornøyd med.. synes det ikke er lyssterkt og skarpt nok.

 

Noen anbefalinger til en som ikke ønsker å blakke seg helt på et nytt objektiv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer å kjøpe et EF 50mm f/1.8 II til mitt EOS350D.. men så lurte jeg på om dette er brukbart i det hele tatt.. det koster jo ikke all verden.. er det kanskje bedre å satse på et EF 50mm f/1.4 USM?

Evt et EF 28-105mm f/3.5-4,5 II USM.. det er jo sikkert mye bedre enn KIT-objektivet.. som jeg ikke er fornøyd med.. synes det ikke er lyssterkt og skarpt nok.

 

Noen anbefalinger til en som ikke ønsker å blakke seg helt på et nytt objektiv...

5452482[/snapback]

 

Du går nok ikke feil her! Det objektivet får mye skryt til å være så billig og nevnes til stadighet. Virker som et Har selv f/1.4 versjonen og er strålende fornøyd med det.

 

Du kan jo lese litt om hva de som eier det synes her: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...=7&cat=2&page=1

Lenke til kommentar

Har du lest om den nye Sigma-zoomen? Står om den på forsiden til Akam. Ellers må jeg bare nevne at jeg er kjempefornøyd med 50/1,8 til prisen. Synes godt den kunne kostet litt mer, og dermed vært litt bedre, men den er ikke værst fra blender 2,2 og oppover. Anbefales, men har du råd til å skifte til en skikkelig zoom, vil kanskje det gjøre mer susen for deg.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha et objektiv som er så lyssterkt som f1,4 så ville jeg vurdert Sigma 30mm f1,4 grunnet crop-faktoren.

En 50mm på digitalkamera forstørrer ganske mye. En 30mm på 350 gir nesten samme utsnittet som en 50mm ga på analog SLR (48mm).

 

Men det kommer jo helt an på hva du har bruk for.

Hvis du er på jakt etter bra (og lyssterk) forstørrelse så ville jeg nok foretrukket en linse i 80-100mm+ området.

F.eks. Canon EF 85mm f/1.8 USM eller Canon EF 100mm f/2 USM

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe et EF 50mm f/1.8 II til mitt EOS350D.. men så lurte jeg på om dette er brukbart i det hele tatt.. det koster jo ikke all verden.. er det kanskje bedre å satse på et EF 50mm f/1.4 USM?

Evt et EF 28-105mm f/3.5-4,5 II USM.. det er jo sikkert mye bedre enn KIT-objektivet.. som jeg ikke er fornøyd med.. synes det ikke er lyssterkt og skarpt nok.

 

Noen anbefalinger til en som ikke ønsker å blakke seg helt på et nytt objektiv...

5452482[/snapback]

 

Hvis du opperer med et "normal" budsjett som de fleste. Ihvertfall jeg. Så er 50 f/1.8 et glimrende objektiv. Dette er et objektiv som nesten er et must å ha i samlingen. Har ihvertfall selv fått ut fine skarpe bilder gjennom dette obektivet, og prisen er også veldig hyggelig.

Verdt hver krone.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Stod selv overfor valget mellom Canons 50mm f/1,8 og f/1,4. Valgte da f/1,4 og er storfornøyd med det. Har lest enkelte plasser at man ikke bruker disse objektivene vidåpne til vanlig. Jeg har tiltross for dette brukt objektivet mye på f/1,4 og synest det er minst like skarpt som kitobjektivet (også vidåpent). Så når jeg blender ned er det for dybdeskarphetens del.

 

Legger ved et utsnitt tatt ved f/1,4. Fant ingen bedre eksempler i farten. Bildet er ikke oppskarpet på noen måte bortsett fra det som skjer kameraet.

Canon 350D

ISO-1600

post-58767-1137592653_thumb.jpg

Endret av notnA
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Stod selv overfor valget mellom Canons 50mm f/1,8 og f/1,4. Valgte da f/1,4 og er storfornøyd med det. Har lest enkelte plasser at man ikke bruker disse objektivene vidåpne til vanlig. Jeg har tiltross for dette brukt objektivet mye på f/1,4 og synest det er minst like skarpt som kitobjektivet (også vidåpent). Så når jeg blender ned er det for  dybdeskarphetens del.

 

Legger ved et utsnitt tatt ved f/1,4. Fant ingen bedre eksempler i farten. Bildet er ikke oppskarpet på noen måte bortsett fra det som skjer kameraet.

Canon 350D

ISO-1600

5458595[/snapback]

 

Dette var da ikke så bra? Synes det var vel uskarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...