ikjell Skrevet 14. januar 2006 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Har 3 disker: disk 1 - EIDE - opprinnelig hoveddisk disk 2 - SATA disk 3 - SATA Disk 1 har jeg hatt fra begynnelsen av, og kjørt windows på den. Ikke lenge etter kjøpte jeg disk 2. Installerte windows på denne, og primært brukt den. Nå for ikke lenge siden, kjøpte jeg en ny og større disk (3), og hadde planer om å fjerne EIDE-disken. Windows ble så installert på disk 3 og alt fungerte utmerket. Helt til jeg formatterte og koblet av disk 1. Etter dette vil ikke maskina boote, selv om jeg setter disk 2 eller 3 som førstepri. Min midlertidige løsning på dette har vært å installere en windows på disk 1 igjen, men den alltid så greie multi-boot menyen i oppstarten, hvor jeg kunne velge hvilken installasjon jeg ville starte opp i fra, er borte. Antar jeg har sletta boot-loader eller noe. Spørsmålet er da, hvordan kan jeg få tilbake multiboot-menyen, og aller helst hvordan få den til å boote uten disk 1? Endret 15. januar 2006 av kjell33
Jokkofon Skrevet 14. januar 2006 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Antar jeg har sletta boot-loader eller noe. Spørsmålet er da, hvordan kan jeg få tilbake multiboot-menyen, og aller helst hvordan få den til å boote uten disk 1? 5438347[/snapback] Kan være at du ikke har koblet harddiskene riktig. Man må jo ha riktig master/slave forhold på diskene for at de skal funke ordentlig. Bootmenyen litter jo inne i bios, vanskelig å slettte den vel?? Endret 14. januar 2006 av Jokkofon
ikjell Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Skrevet 14. januar 2006 Vel, ikke bios jeg tenkte på, men den som laster inn mulige windows/installasjons alternativer. Før fant jeg flere alternativer i boot.ini, så finner jeg bare en, selv om jeg har windows installert på 3 forskjellige disker.
efikkan Skrevet 14. januar 2006 Skrevet 14. januar 2006 Bootmenyen ligger ikke i BIOS, men på første partisjon i form av "NTLDR". Om du har windows innstallért på en disk, men likevel ikke får bootet, så sett inn windows-cden, velg "recovery console" og skriv: fixboot c: (hvis c: er systempartisjonen din)
ikjell Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Skrevet 14. januar 2006 Fikset det nå, ved å kjøre bootcfg/ rebuild i recovery consolen. Da får jeg i allefall opp de andre windowsinstallasjonene. Da er det altså ide-disken som er systemdisk. Hvordan kan så gjøre den store S-ATA disken til systemdisk i stedet?
Hårek Skrevet 14. januar 2006 Skrevet 14. januar 2006 Du må først vite hvilke partisjoner du har. Bruk Disk Management, som vist her: http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm En systemdisk må ha Primary Partition (mørk blå). Og så må den være aktiv.
ikjell Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Skrevet 15. januar 2006 Takker! Heldigvis var den ene av partisjonene på den ene S-ATA-disken, en primærpartisjon. Aktiverte denne, kopierte over NTLDR og NTDETECT.COM, lagde ny BOOT.INI, og da fungerte det! Endelig kan jeg koble av den støyende Western Digital disken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå