Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC Starter Men Starter Ikke Likevel


Anbefalte innlegg

Skrudd i sammen noen komponenter, dette skjer:

 

Når jeg skrur på pc'en, starter psu og alle vifter men skjermen forblir svart.

Får heller ikke "grønt lys" på powerindikatoren på monitoren, det forblir gult akkurat som når maskinen er skrudd av. Skjermen har vært i bruk til dags dato så jeg vet den fungerer. Detaljer komponenter:

 

aopen qf50b 300w (ny)

msi 845pe-max-l hovedkort (demo)

celeron 2.13Hz cpu boxed (ny)

512mb twinmos pc3200 (ny)

sapphire radeon 9250 128mb (ny)

western digital 200gb 8mb ata (brukt ok)

seagate 200gb 8mb ata (brukt ok)

hitachi 250gb 8mb ata (brukt ok)

Compaq crt (brukt ok)

Logitech tastatur/mus (brukt ok)

 

Siden jeg hadde liggende et annet s-478 hovedkort med integrert skjermkort,

og jeg trodde det var hovedkortet som var problemet prøvde jeg å bytte til dette men med samme resultat. Så nå mistenker jeg enten cpuen eller ramen er defekt.

Hvis noen vet/kansje vet/tror noe om dette er jeg evig takknemmelig for svar.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrudd i sammen noen komponenter, dette skjer:

 

Når jeg skrur på pc'en, starter psu og alle vifter men skjermen forblir svart.

Får heller ikke "grønt lys" på powerindikatoren på monitoren, det forblir gult akkurat som når maskinen er skrudd av. Skjermen har vært i bruk til dags dato så jeg vet den fungerer. Detaljer komponenter:

 

aopen qf50b 300w (ny)

msi 845pe-max-l hovedkort (demo)

celeron 2.13Hz cpu boxed (ny)

512mb twinmos pc3200 (ny)

sapphire radeon 9250 128mb (ny)

western digital 200gb 8mb ata (brukt ok)

seagate 200gb 8mb ata (brukt ok)

hitachi 250gb 8mb ata (brukt ok)

Compaq crt (brukt ok)

Logitech tastatur/mus (brukt ok)

 

Siden jeg hadde liggende et annet s-478 hovedkort med integrert skjermkort,

og jeg trodde det var hovedkortet som var problemet prøvde jeg å bytte til dette men med samme resultat. Så nå mistenker jeg enten cpuen eller ramen er defekt.

Hvis noen vet/kansje vet/tror noe om dette er jeg evig takknemmelig for svar.

5436421[/snapback]

 

Helt det samme skjedde meg når jeg skrudde PC... viftene startet, men ingen bilde på skjermen...

 

Da viste det seg at jeg hadde satt prosessoren min (AMD) i feil!

Jeg tok prosessoren ut og da så jeg at en av pinnene på prosessoren var blitt bøyd... I et desperat forsøk på å fikse den greide jeg faktisk å bøye tilbake pinnen med en tannpirker! Da leste jeg manualen hundre ganger veldig nøyaktig slik at jeg var sikker på hvordan jeg skulle sette den i... Forsiktig som en mus, lirket jeg prosessoren på plass, å voila! Dataen fungerte!

 

Så pass på at CPU er satt i riktig er mitt forslag...

Lenke til kommentar

Har samme problem, har en tråd litt lenger nede. Vil gjerne sjekke at det ikke er noe galt med CPU'en, men kjøleren er klin umulig å få av :(

 

Har samme hovedkort, skjermkort, nesten samme prosessor som deg Andak, så jeg skjønner ikke hva som er problemet mitt.

 

Edit: Hvordan får man av den helvetes kjøleren uten å knekke hovedkortet i to? :mad:

Endret av Rimi
Lenke til kommentar
Skrudd i sammen noen komponenter, dette skjer:

 

Når jeg skrur på pc'en, starter psu og alle vifter men skjermen forblir svart.

Får heller ikke "grønt lys" på powerindikatoren på monitoren, det forblir gult akkurat som når maskinen er skrudd av. Skjermen har vært i bruk til dags dato så jeg vet den fungerer. Detaljer komponenter:

 

aopen qf50b 300w (ny)

msi 845pe-max-l hovedkort (demo)

celeron 2.13Hz cpu boxed (ny)

512mb twinmos pc3200 (ny)

sapphire radeon 9250 128mb (ny)

western digital 200gb 8mb ata (brukt ok)

seagate 200gb 8mb ata (brukt ok)

hitachi 250gb 8mb ata (brukt ok)

Compaq crt (brukt ok)

Logitech tastatur/mus (brukt ok)

 

Siden jeg hadde liggende et annet s-478 hovedkort med integrert skjermkort,

og jeg trodde det var hovedkortet som var problemet prøvde jeg å bytte til dette men med samme resultat. Så nå mistenker jeg enten cpuen eller ramen er defekt.

Hvis noen vet/kansje vet/tror noe om dette er jeg evig takknemmelig for svar.

5436421[/snapback]

 

Helt det samme skjedde meg når jeg skrudde PC... viftene startet, men ingen bilde på skjermen...

 

Da viste det seg at jeg hadde satt prosessoren min (AMD) i feil!

Jeg tok prosessoren ut og da så jeg at en av pinnene på prosessoren var blitt bøyd... I et desperat forsøk på å fikse den greide jeg faktisk å bøye tilbake pinnen med en tannpirker! Da leste jeg manualen hundre ganger veldig nøyaktig slik at jeg var sikker på hvordan jeg skulle sette den i... Forsiktig som en mus, lirket jeg prosessoren på plass, å voila! Dataen fungerte!

 

Så pass på at CPU er satt i riktig er mitt forslag...

5437053[/snapback]

Teste å starte i safe elr vga, kan hende den ikke kjenner igjen skjermen.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Cpu'en er satt i riktig, så hvis det har noe med cpu'en å gjøre er nok den defekt?

 

Skjermen er testet på annen pc og er helt i orden.

 

Fikk tips å kortslutte hovedkort for å se om det hjalp, det gjorde det ikke.

 

 

Nå har jeg bare 2 ting igjen å prøve. Ene er å bytte ram, noe som jeg tror mer og mer er problemet. Ser på msi sine sider at det er en liste over anbefalt ram. Der står twinmos 256MB ram men ikke 512MB som jeg har. Kan dette være problemet?

Andre er å få testa cpu'en i et oppsett jeg vet fungerer.

 

 

Til slutt: Cpu-kjøleren fjernes enkelt ved å først skyve de 2 grå "spakene" som holder kjølern på plass. Etterpå tar du hjørne for hjørne og løser de fra hovedkortet.

Lenke til kommentar
det er vell bare skjermkort porten som har gått til helvete vil jeg tro.

5437360[/snapback]

 

 

Ja hadde også mistanke om kansje msi hovedkortet eller skjermkortet kunne være defekt, men da bør det jo virke når jeg bytta til et hovedkort med integrert skjermkort.

Lenke til kommentar
Det er mange med svart skjerm-problem når de har satt sammen maskiner, tviler på at det har noe med PCI-e-porten å gjøre.

5437395[/snapback]

 

 

Er AGP på mitt hk. Sånn som jeg har skjønt det nå, kan man få svart skjerm av forskjellige grunner. Feil ram, defekt hk, cpu... Tror mer og mer ram'en er feilen.

Lenke til kommentar
Har samme problem, har en tråd litt lenger nede. Vil gjerne sjekke at det ikke er noe galt med CPU'en, men kjøleren er klin umulig å få av :(

 

Har samme hovedkort, skjermkort, nesten samme prosessor som deg Andak, så jeg skjønner ikke hva som er problemet mitt.

 

Edit: Hvordan får man av den helvetes kjøleren uten å knekke hovedkortet i to? :mad:

5437059[/snapback]

Siden det er så vanskelig å få av CPU vifta... så tror jeg du har gjort ett eller annet feil.. Min CPU vifte går av bare jeg tar i en smule :)

Du husket vel å dra opp den "spaken" ved siden av socket plassen før du satt i CPUen? så dytte den ned igjen når den er satt i...

Lykke til

 

Mvh

 

Andak

Lenke til kommentar

Gjorde det, ja. Virker som om noe er galt som du sier, for de metall''festene'' som skal på de plastikkfestene sitter dønn fast, og den plastpinna som går igjennom hele urverket holder de jo der. Kjipt å måtte fram med en tang og komme til å herpe festet til ribba.

 

Btw: Den metallbrikken som går igjennom ribba skal være bøyd på midten, rajt?

Endret av Rimi
Lenke til kommentar
Leste å leste...men tror ikke jeg så noen nevne skjermkortet. Det er jo endel utdatert..

Prøv å sette i et annet skjermkort i maskinen.

 

Kjipt problem du har! Lykke til!

 

Ciao

5438613[/snapback]

 

Ja, kjipt problem. Som jeg akter å løse! :p HEHE

Skjermkortet, et sapphire radeon 9250 128mb skjermkort 4x trodde jeg passet perfekt da verken hovedkortet eller cpuen er av nyeste teknologi? Hovedkortet støtter faktisk ikke mer enn 4x uansett, og spille på denne maskinen vil ikke skje. Og med tanke på psu'en vil jeg ikke ha (og trenger ikke) high-tech 3d spill-kort.

Vifteløst var et viktig stikkord når jeg kjøpte skjermkortet, samt tv-ut.

Og som jeg har nevnt tidligere har jeg også prøvd med et asus hk med integrert grafikk men med samme resultat.

 

I morgen får jeg forhåpentligvis lånt meg noen 256mb ram brikker, blir spennende å prøve. Men hvis det ikke er det blir jeg til å.....ja vet ikke hva jeg blir. Sint ihvertfall hehe.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Tenkte egentlig at skjermkortet er (har blitt) defekt!

 

Ciao;-)

5444580[/snapback]

 

 

Tja, men hvorfor fungerer ikke det med et asus hk med integrert grafikk

på samme cpu,kabinett og ram? Så jeg tror jeg kan utelukke skjermkortet som flere har vært inne på kunne være feilen.

Lenke til kommentar

Har samme problemet som deg. skal prøve med et annet skjermkort i morgen, og en annen cpu hvis jeg er heldige.

 

Edit: prøvde med et G-force 4mx PCI kort. pcen fungerte ikke da heller så det må enten være hovedkortet eller cpuen. virker ikke som den klarer å lese av cd-plater eller disketter heller

Endret av Håvi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...