Gå til innhold

Hvordan er 5 GB i månedlig båndbredde?

x-ray-cat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er sannsynligvis nok, men det er en (beklager sproget) drittforbannajævlig idiotisk forbrukerinnskrenkelse.

Tenk om du plutselig må innstallere Windows på nytt, og har en Windows-CD uten Service Pack på. Da går det fort med en del hundre MB bare i nedlastning av sikkerhetsoppdateringer. Ønsker du å streame nett-TV fra f.eks NRK (der det finnes utrolig mye morsomt) går dette fort utover den idiotiske 5GB-grensa.

Nettsteder som vg.no inneholder masse flash-reklamefilmer, som ved jevnlig bruk vil føre til en del trafikk inn på linja di.

Med mindre jeg hadde bodd på Nordpolen, og fått gratis internett, men med 5GB-grense, hadde jeg aldri vurdert det en gang.

Edit: For å ikke snakke om en del mer tvilsom Internett-bruk som vi ikke trenger å nevne, det kan man bare glemme hvis du har max 5GB i mnd. Og nei, jeg mener ikke lettkledde damer, selv om det kanskje kan bli en del av det også.

Endret av Playmofetish
Skrevet
Det er sannsynligvis nok, men det er en (beklager sproget) drittforbannajævlig idiotisk forbrukerinnskrenkelse.

Tenk om du plutselig må innstallere Windows på nytt, og har en Windows-CD uten Service Pack på. Da går det fort med en del hundre MB bare i nedlastning av sikkerhetsoppdateringer. Ønsker du å streame nett-TV fra f.eks NRK (der det finnes utrolig mye morsomt) går dette fort utover den idiotiske 5GB-grensa.

Nettsteder som vg.no inneholder masse flash-reklamefilmer, som ved jevnlig bruk vil føre til en del trafikk inn på linja di.

Med mindre jeg hadde bodd på Nordpolen, og fått gratis internett, men med 5GB-grense, hadde jeg aldri vurdert det en gang.

Edit: For å ikke snakke om en del mer tvilsom Internett-bruk som vi ikke trenger å nevne, det kan man bare glemme hvis du har max 5GB i mnd. Og nei, jeg mener ikke lettkledde damer, selv om det kanskje kan bli en del av det også.

5435233[/snapback]

Er 5 GB mye hvis lagringskapasiteten er 100 mb? Jeg har ikke tenkt å legge ut xp-oppdateringer eller streame film fra siden. Grunnen til at jeg spør er at det er gratis hosting. På min egen linje har jeg 4/4 mbps. Men jeg har ikke satt opp egen webserver. VIl det si at hvis jeg brukte min egen linje så ville jeg ha 4 mbps i trafikk? Men som sagt, jeg tenker ikke å lage nettavis eller oppdateringsside for microsoft. Bare egen personlig side/blogg eller portfolio. Og stort sett er det bare bilder, grafikk, php oh cssfiler som ligger på tjeneren. Evt. litt lyd eller filmglipp hvis det er plass og behov for det..

Skrevet

Hvis du vet at du ikke vil bruke Internett til noe annet utover det du selv beskriver, skal 5GB være nok. Men hvis man vil ha muligheten til noe annet, man finner ut at man skal endre bruksmønster, syns jeg det er en håpløs sperre, om ikke annet enn at det skal være fordi det gir andre gunstige muligheter (som f.eks gratis hosting).

Skrevet (endret)
Hvis du vet at du ikke vil bruke Internett til noe annet utover det du selv beskriver, skal 5GB være nok. Men hvis man vil ha muligheten til noe annet, man finner ut at man skal endre bruksmønster, syns jeg det er en håpløs sperre, om ikke annet enn at det skal være fordi det gir andre gunstige muligheter (som f.eks gratis hosting).

5435601[/snapback]

Tror han mener webhotell m/5GB overføring i mnd og ikke internett abonement m/nedlastingsgrense som det virker som du mener.

Og om det er snakk om webhotell så er 5GB rikelig så lenge du ikke legger ut poppulære filmer el.l.

Endret av ftpman
Skrevet

5435601[/snapback]

Tror han mener webhotell m/5GB overføring i mnd og ikke internett abonement m/nedlastingsgrense som det virker som du mener.

Og om det er snakk om webhotell så er 5GB rikelig så lenge du ikke legger ut poppulære filmer el.l.

5436057[/snapback]

Ja det stemmer. På bredbåndslinja har jeg 4 mbps opp og ned. Men jeg hoster ikke pprivat og vet ikke hvor stor overføringshastighet det vil resultere i. Noe som kanskje vet det?

Men det er båndbredde imåneden hos en gratis host det er snakk om. Bare lurte på hvordan 5 GB i måneden var i den store sammenhengen til en privatperson som velger gratis host fremfor å velge den "pakken" man betaler for.

Jeg tenker kun å bruke det til en webside. Ikke et webområde a la dagbladet.no eller microsoft.com.

Men takk for svar. Hva har dere som har webhotel i båndbredde pr. måned da?

Skrevet

Jeg har webhotell fra xhotell.com.

Pakke nr 2. Det holder i massevis.

Eneste som økte båndbredden litt var en julekonkuranse på et annet forum, hvor jeg hostet bidragene.

Hittil i Januar har jeg brukt 577012kB. Som da vil si at jeg har ca 9.5GB igjen.

Så om du ikke skal ha noe mer enn hva jeg har på siden min, så tror jeg det holder med 5GB.

http://ma.rtin.no er foresten domenet.

Skrevet

Okey :) Hvordan er det egentlig med subdomener? Har registrert gratis .be-domene på http://www.nucleus.be og har hosting på 5gigs.com

Har ikke sett at det står noe om subdomener. Er det gratis å lage det eller varierer det? Er det noe jeg gjør i cpanel?

Skrevet

5436057[/snapback]

Ja det stemmer. På bredbåndslinja har jeg 4 mbps opp og ned. Men jeg hoster ikke pprivat og vet ikke hvor stor overføringshastighet det vil resultere i. Noe som kanskje vet det?

5436301[/snapback]

1Mbit klarer å overføre ca. 300GB med data pr mnd så det å hoste noe på en privat 4Mbit er ikke noe problem om det er det du tenker på, kan jo nevne at alle våre kunder (easyisp.no) bruker samlet sett i snitt litt over 1Mbit fordelt på 4-5 servere.

Og "vanlige" kunder bruker bare 500-2000MB overføring pr mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...