Gå til innhold

Hvordan vil du at din drømmelinux skal være?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg vurderer å lage mitt eget linux system og så legge denne ut som egen distro, men jeg trenger hjelp av dere for å få vite hva slags funksjonalitet og muligheter som denne skal ha.

 

Denne skal i hovedsak være beregnet for serversystemer, og noen av tingene jeg kunne tenke å implementere var enkel konfigurasjon av firewall, traffic shaping o.l.

 

Noen som har noen andre forslag til hva som bør være med og hva syntes dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-03 18:26, mortent skrev:

Hei,


jeg vurderer å lage mitt eget linux system og så legge denne ut som egen distro, men jeg trenger hjelp av dere for å få vite hva slags funksjonalitet og muligheter som denne skal ha.


Denne skal i hovedsak være beregnet for serversystemer, og noen av tingene jeg kunne tenke å implementere var enkel konfigurasjon av firewall, traffic shaping o.l.


Noen som har noen andre forslag til hva som bør være med og hva syntes dere om dette?


 

Kan du ikke lage en versjon som er litt lett å forstå?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mine serverr drømmer:

 

- Et system som installeres rett (uten den fobanna X lignende brukervennlige saken)

 

- Mulighet for lett avkryssning av Server "deler" under installasjon

- DHCP

- DNS

- WEB/FTP

 

- Muligheten for flere "vinduer" i Console

DVS. en slags + funksjon i "DOS" modus

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Du kan gjøre det enkelt for linux-n00bs. Bare husk at Linux-n00bs som regel kan en del om data, så du må for ALL del ikke lage en winME lookalike disto...

Men den kan gjerne være enkel å installere, legge til driver, konfigurere nettverk osv...

 

Du kunne jo laget en LAN-distro som kan brukes til å route internett og fungere som en dhcp-server..

 

[ Denne Melding var redigert av: blanc på 2002-04-10 18:52 ]

Lenke til kommentar

Har ikke engang prøvd linux selv, men vil gjerne prøve. Har lest en god del om data, og noe om linux, men dessverre ligger det ei sperre inne i hodet mitt som roper: "dette går i dass, dette går i dass. Nå ødelegger du allt!!!" i hodet mitt. Tror andre også har det (endel i alle fall). Det ideelle hadde vært å lage en "nybegynner" variant av linux, med GODE hjelpeprogram og trinn for trinn install. Kanskje dette eksisterer, kanskje ikke, jeg vil i alle fall gjerne ha det.

 

Prøvde å begynne å lese om linux på nettet, men klarte ikke å komme så veldig mye lengre enn til at KDE og GNOME er to grafiske verktøy.

 

Har tilgang, gjennom venner, på det som er av linux varianter, så om noen hadde tatt seg tid til å finne/lage en slik guide hadde det vært dødsbra, for nå HATER jeg Windows. Makan til skit skal det letes lenge etter.

 

Dette hjalp vel ikke deg noe særlig, siden du skulle lage en serverbasert kjerne, men kanskje ville det hjelpe meg. En mulighet var jo å gjøre hele hjelpeprosessen med install til en guide på internet for å hjelpe folk vekk fra microsofts monopol...

 

Ville uansett måtte ha win på maskina da men. Familien skal ha noe de og...

 

elysium

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-11 15:32, Squeegie skrev:

Bestandig villet ha muligheten for å kunne kontrollere båndbredde til hver enkelt bruker som er tilkoblet. Det kunne vært en litt stilig funksjon. Ellers har jeg lite å bidra her.


 

FreeBSD har ip filtrerings funksjon, ved hjelp av ipfw som brukes for å manipulere filteret, kan du kontrollere båndbredde til ip-adresser ++. Du kan lese mer på http://www.freebsd.org.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...