Gå til innhold

Bygge Sub med elementene pekende ned.


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å bygge meg en sub med to elementer. På grunn av best beskyttelse tenkte jeg å rette elementene nedover. Bare lurte på om noen har noen erfaringer/innvendinger på avstand til MDFplaten jeg tenkte å ha liggende på gulvet?

 

Planen er og lage en "gleppe" på ca. 50mm

 

Det er snakk om to XXLS.

 

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man får ikke noe reduksjon ved å vende elementene nedover. Men du må huske å lage arealet av "hullene" (åpningene ut av kassen) større enn arealet av høyttaler membranene.

Arealet (sd) på Peerless XXLS12 830845 er 466 cm2, for 2: 932cm2.

5451076[/snapback]

 

Ja, det har du rett i. Har ikke tenkt på det. Takk.

 

Mine utregninger viser at avstanden elementene krever er under 5 cm. Ikke sikker på hvordan jeg skal utforme kassen ennå, men ved de målene jeg har planlagt så blir det 4,64 cm.

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at når en sub spiller ned mot gulvet oppstår det noen ganger problemer med at kassa begynner å "hoppe" når slagene kommer som hardest. Pass derfor på at du har helst mer enn 5 cm spalte. Skal du putte på en del watt på ett par XXLS elementer skal jeg love deg at kassa må være tung for at det ikke skal bevege seg. I eksempelet mitt benyttet jeg et Alpine type R 10', og kassa veide rundt 20kg med element, og benyttet 3 spikes. Hadde jeg vert deg ville jeg kansje gå for en løsning hvor elementene spilte ut til hver side av kassa.

Lenke til kommentar
Jeg har erfart at når en sub spiller ned mot gulvet oppstår det noen ganger problemer med at kassa begynner å "hoppe" når slagene kommer som hardest. Pass derfor på at du har helst mer enn 5 cm spalte. Skal du putte på en del watt på ett par XXLS elementer skal jeg love deg at kassa må være tung for at det ikke skal bevege seg. I eksempelet mitt benyttet jeg et Alpine type R 10', og kassa veide rundt 20kg med element, og benyttet 3 spikes. Hadde jeg vert deg ville jeg kansje gå for en løsning hvor elementene spilte ut til hver side av kassa.

5483057[/snapback]

 

 

Har tenkt tanken, men jeg tror kassa blir tilstrekkelig tung for at dette ikke skal skje. Blir på en måte to Dynabel Brontes, eller en halv Antaios i ett kabinett, så jeg regner med at det vil veie som en voksen mann.

Lenke til kommentar
Du kan jo lage kassa slik at elementene peker nedover, men integrere en sokkel som er boltet fast i kassa, med den avstanden du trenger mellom sokkel og kasse. Da vil jo ikke kassa få noen mulighet til å hoppe!

5493901[/snapback]

 

Det var egentlig planen, så jeg må vel si det var et godt forslag.

 

Får se hvordan det blir med prosjektet, er underveis med å modifisere en temmelig god ferdig lakkert båndpasskasse på 60L jeg hadde, som elementet kortsluttet i (og desverre tok med seg forsterkeren). Har laget hull i den, fått bøyd ut det gamle elementet og stivet den opp enda mer så får jeg se om det blir bra nok og om jeg klarer meg med ett element.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...