Gå til innhold

Tips rundt telezoom til canon


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å oppgradere min telezoom til

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

 

I prisguiden ser det ut til at det er ingen som har denne inne for øyeblikket.

Er det noen som vet grunnen til dette? Kan det være på grunn av høy popularitet eller pga. at den er rimelig ny?

Eller har den kanskje rett og slett ikke kommet hit enda?

 

Men det viktigste. Er det noen som har erfaring med dette objektivet?

 

Har også sett litt på Canon EF 70-200mm f/4L USM,

men føler at 1000 lappen i forskjell og følelsen av at 70-300 vil passe mer til mitt bruk, gjør at den ikke blir like aktuell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg har 70-200 F4L og har bare lovord om denne. Uten å ha prøvd 70-300IS så har jeg ingen problemer med å anbefale 70-200 F4L. Den er skarp som rakkern og veldig kjekk. Den har ikke stabilisator,men i det jeg bruker den til savner jeg det heller ikke.

 

Det har kommet en 70-300 IS oppdatert utgave ganske nylig som har fått knallbra kritikk. Så jeg tror fint det er ett bra objektiv.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Teler er mit spciale :dribble: nej spøg til side - men jeg har haft nogle stykker.

 

Det kommer an på hvad du skal bruge den til - er det all round som motorsport, indendørs i sportshaller og lidt dyre/fugle foto, så er 70-200 f4 nok fin (kender den ikke selv) evt. kombineret med 1,4 x converter (sigmas koster rundt 1500 danske kroner)

 

Er der til vilde dyr og fugle, så er det mm der tæller og så vil jeg alvorligt gøre op med mig selv om det er en linse til at spadsere rundt med - i så fald er de nævnte finw - eller om du virkelig bliver fanget af det og ikke har noget mod at ligne en nørd :ermm:

 

jeg startede med sigmas 70-300 apo macro II, gik over canon 70-300 USM IS videre til sigmas 80-400 OS (sigmmas IS) og er endt på sigmas 50-500. nu ved jeg hvad evt. uskarphed skyldes - mig !

 

IS hjælper helt klart, men til dyr og fugle ville jeg hellere have ekstra mm, og var i ørvrigt træt af lettere uskarpe billeder som jeg ikke vidste skyltes mig eller IS. som alternativ (hvis du ikke har noget mod at ligne en nørd) har sigma en 135-400 eller en 170-500 i dit prisområde

 

husk i øvrigt at IS kun virker på de bevægelser DU gør med kameraet - ikke dem motivet gør ... altså kan du ikke tage (gode ) billeder af en indendørs håndboldkamp f.eks. med IS og langsom lukketid

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om hva du skal ta bilde av. Kigulu har tydeligvis hatt en utvikling som er fremtvunget av behov. Det som er viktig å vurdere er hvor nært dine motiver kan du komme med å bruke apostlenes hester. Hvis du er tvunget til å oppholde deg på en viss avstand (f.eks. ringside på et sportsarrangement) kan du trenge lengre brennvidder enn hvis du kan bevege deg fritt i forhold til motivet.

Min personlige erfaring er at jeg kun et fåtall ganger har støtt på et stup, eller forsøkt å ta bilde av skip på havet, som har begrenset min bevegelsesfrihet til ikke å komme nær nok med en 105mm. I mitt tilfelle ville altså en zoom med lengre brennvidde enn 200mm være bortkastede penger. Det er i hvertfall et moment å vurdere, siden en mer begrenset brennvidde kan enten gi deg muligheten for bedre kvalitet for pengene, eller flere billetter til spennende fotolocations.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Du skriver ingenting om hva du skal ta bilde av.

5435766[/snapback]

 

Tar som regel bilder av veldig mye forskjellig. Men det blir nok mest naturbilder ja.

Så lenge de ekstra 100 mm over 200 på det 70-300 objektivet ikke er ubrukelige så vil jeg tro jeg skal få bruk for dem.

 

 

Noen som forresten vet hvordan det eventuelt fungerer med avgifter og slikt ved kjøp fra B&H i USA?

 

Hvor mye ekstra må jeg rekne med?

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper noe som koster mer enn 200 kroner fra utlandet må du betale ett gebyr på omlag 100 kr og 25% moms på hele beløpet inkludert gebyret (og det du har gitt for varen).

 

PS: Det er lenge siden jeg har "momset" inn noe, så jeg er ikke 100% sikker på gebyrets størrelse.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...