Gå til innhold

Poengfordeling i fotball.


Innovation

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ikke altfor mange år tilbake da det var vanlig å gi det laget som vinner 2 poeng, og 1 poeng hver på uavgjort. Uten å ha studert hvorfor de benyttet kan jeg tenkte meg at publikum syntes det var "kjedelig" med uavgjorte kamper, og dermed ønsker at laget som vinner skulle få en ekstra bonus. Med dette håpet de på at lagene skulle angripe mer istedenfor at lagene skulle være fornøyd med uavgjort. Med 3 poeng for seier vil man altså bli enda mere belønnet for seier og det ble mer spennende å se på fotball. Om denne grunnen er sant aner jeg ikke, men høres logisk ut for meg :)

 

Edit: Hmm... svarte ikke på spørsmålet ditt om hvor det siste poenget ble av... tja, man kan vel si at publikum tok den med hjem?

Endret av unwill
Lenke til kommentar

Det var Arsenal's manager Arsene Wenger som uttalte dette.

 

Men poenget forsvinner ikke da? Altså tenk deg disse utfallene :

 

1lag vinner - 2lag taper

1lag taper - 2lag vinner

1lag uavgjort - 2lag uavgjort

 

Det er de 3 kombinasjonene vi kan få. Ved seier vil det bli gitt 3 poeng, 1 for uavgjort og 0 for tap. 2 poeng vil altså ikke bli delt ut under noen som helst omstendigheter. I realtiteten burde det vært slik at 2 poeng skal gis ved seier, men som nevnt. Dette blir gjort for å øke spenningen i tabellsammenheng og ikke minst på offensivititen.

Lenke til kommentar
I fotball er det slik at det laget som scorer flest mål, vinner en pott med tre poeng. Men hvis ingen av lagene vinner, til tross de har forsøkt, får de hvert sitt. Hvor blir det siste poenget av?

5418906[/snapback]

 

Ble kiddnappet av det beryktede "Har-adri-eksistert-noe-siste-poeng"banden

 

@ Lanka :

 

1lag vinner - 2lag taper

1lag taper - 2lag vinner

1lag uavgjort - 2lag uavgjort

 

Er du svimmel?

Lenke til kommentar

For å vinne serien, bør du vinne flest mulig kamper. Du kan ikke surfe igjennom sesongen og satse på uavgjort i hver kamp. Derfor 3 poeng for seier. Det ekstra poenget du får, i forhold til om det skulle endt uavgjort, er belønning for at ditt lag har tatt risken ved å angripe, det er jo så klart en risk for å tape som kommer inn i bildet da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...