Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem og router + restriksjoner.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå har det seg slik at jeg befinner meg på et gudsforlatt sted. Dvs, vi har ikke bredbånd.

 

Og vi har tre maskiner i huset. Per dags er det kun en maskin som er "online".

Det vi vil ha, er en router, med et evnt modem innbygd. Det må være trådløst. Og skal ikke gå via en annen maskin.

 

Noe annet som faren min vil at vi skal ha, er at det ikke skal være mulig å koble til mellom 08.00 og 17.00 med mindre man trykker inn et passord. Fra 17.00 til 08.00 er det nemlig gratis.

Om det hadde vært mulig å endre på configfilene på routern, kunne man sikkert ordnet dette ved å redigere/legge til noe der. Dette kan heller ikke styres fra en annen maskin.

 

Er det noen som har en løsning på dette?

 

 

Mvh, Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ISDN du har? Isåfall vil en isdn router + et trådløst accesspunkt være løsningen. Det ligger for tiden ofte billige Cisco ISDN routere på QXL, følg med litt der så har du mulighet for å få en billig ISDN router. Det med tidsstyring har jeg ingen god løsning på. En mulighet kan være en linux maskin med et isdn kort. Det er ikke noe problem å skrive en sånn løsning for linux, men det krever litt kunskaper. Kjørte en maskin som ISDN router selv da jeg hadde bare ISDN og det fungerer helt ypperlig.

 

Men lurer på en ting, hvilken leverandør har du der det er gratis mellom 17:00 og 08:00? Hadde sikkert vært kjekt for mange!

Lenke til kommentar

Hvorfor det er gratis vet jeg ikke om jeg bør si.

Vi bruker hverfall Start.no til å koble opp med, og har Telenor husabonement.

 

Vi har modem, og ikke ISDN. Er klar over at det finnes ISDN routere. Kan jo alltids bruke en *NIX-maskin til oppkobling, og videreføring av linja. Men nå har ikke vi noen maskiner til overs som kan utføre dette.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har et analogt modem. Disse kan ikke settes opp til å bare tillate oppkobling (oppringing) mellom bestemte klokkeslett. Analoge modem kobles til seriell port (RS232) på PCen som skal benytte det. I tillegg er de koblet til strømnettet. Du kan evt. benytte et koblingsur som kobler ut strømmen på modemet i det perioder det ikke ønskes benyttet. For å koble flere PCer mot modemet (ingen samtidighet her) må du evt. benytte en koblingsboks hvor man kan velge hvilken PC som skal ha tilgang til modemet. I praksis blir det noe herk.

 

Analoge modem kan ikke kobles til en router. Analoge modem har et navn og modell-betegnelse. (Kan være greit å få oppgitt). Dette står på modemet. Analoge modem tar telefonlinjen når de er i bruk, slik at ingen andre kan bruke samme telefonlinje (vil sperre for både ut og inngående samtaler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...