Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klasse D forsterker. Finnes det ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elektronikk læreren min mente at det ikke finnes noen forsterker som heter klasse D. Jeg var helt sikker på at det fantes, og til slutt sa han at det kanksje var noe dritt som bare var satt sammen.

Hva er rett?

 

Dette her er jo en klasse D forsterker: http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm

5409682[/snapback]

 

 

Mulig læreren mener at slike forsterkere er "drit"

men jeg opplever slike forsterkere bedre til sub, en a/b forsterkere i samme pris klasse.

Lenke til kommentar

D finnes det ja, og er helt ypperlig til Subber(Høyere effektivitet). Men har alt for dårlig lydkvalitet til å spille no annet.

 

Husker vi var så vidt innom det på GK elektro, sto i boka tilogmed, blir også gjærne kalt "digital" forstærker.

 

>Det mad att Klasse D har dårlig lydkvalitet er bare noe jeg antar, har ikke peiling egentlig, akkurat der :p

Lenke til kommentar

Det finnes såvisst noe som heter klasse D, men D-en står ikke for Digital, slik mange tror. Benevnelsen henspeiler på forsterkerens konstruksjon og virkningsgrad.

 

En klasse A-forsterker regnes lydmessig sett som svært bra, men trekker utrolig mye strøm og blir svært varm pga. lav effektivitet. Svært mye av effekten forsvinner med andre ord bort til varme. Av den grunn ser man sjeldent klasse A-konstruksjoner på mer en 2x50-60 W til hjemmebruk, og omtrent halvparten til bil.

 

Klasse A/B opererer som klasse A opptil en viss effektmengde, og "bytter" deretter over til klasse B. Disse forsterkerne er de mest vanlige, og er mer effektive enn klasse A. Enkelte mener disse spiller dårligere enn klasse A, men det finnes svært mange gode klasse A/B-konstruksjoner. En typisk klasse A/B-forsterker omsetter ca. halvparten av effekten til musikk, resten går til varme.

 

Klasse D tar effektiviteten ennå lengre, og avsetter ofte så lite som 10% av effekten i varme. Disse benytter seg (som regel?) av pulsbreddemodulering, eller PWM (Puls With Modulation). Det begynner etterhvert å komme endel gode klasse D-forsterkere som også kan brukes til mellomtone og diskant, men disse er mer utbredt innen hjemme-hifi enn bilstereo.

 

Det finnes også enkelte forsterkerteknologier som kaller seg klasse F og klasse T (Tripath), men de er egentlig klasse D alle sammen :)

 

Til bilbruk betyr bruk av klasse D-forsterkere at du slipper å legge opp kabel med stort tverrsnitt, kun for å sørge for at forsterkeren får nok strøm til å varme opp bagasjerommet. Andre fordeler som lav vekt og lavere arbeidstemperatur på innmaten er også kjekt.

 

EDIT: be elektrolæreren din ta seg en tur på www.lcaudio.dk eller www.hypex.nl, så vil nok pipa få en annen lyd ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Det finnes såvisst noe som heter klasse D, men D-en står ikke for Digital, slik mange tror. Benevnelsen henspeiler på forsterkerens konstruksjon og virkningsgrad.

 

5418657[/snapback]

 

 

Men de kalles vell ofte Digitale? Det jeg mente,. Rett?

Bruker nå stå det på de ulike Forstærkerne ihværtfall? :hmm:

Lenke til kommentar
Det er mange som kaller dem det ja, men det er feil. Tact har/hadde en EKTE digital forsterker, men det var til hjemmebruk.

 

Det er også mange forsterkere det står 1000 og 2000W watt på, uten at det har noen rot i sannheten  ;)

5424523[/snapback]

 

enig med deg epifant, men at de kalles "digitale" henger sammen med at disse utgangs transistorene blir slått "av/på" av en pulsbredt modulert signal som blir modulert av den analoge inngans signalet (den blir konvertert til et digital signal og overckloket x 20-50 til en frekvnes som er en overharmoniske av den høyeste frek som ampen kan gjengi) Måtten de over/under armoniske frekvenser blir dempet blir mer eller mindre de forkjellige typer/klasser som de kalles. Digital kommer fra digitus og som bedskjent et 2 tals system: 1 og 0 og i lyd verden betyr NULL strøm gjennomgang gjennom transistorene eller MAKS spenning/strøm. Imotsetning til "analoge" forsterkere så er disse analoge i en mer eller mindre konstant i "på" modus og bruker konstant med strøm for å unngå crossover forvrengning og selv mener jeg det er årsaken til at de låter bedre da de arbeider i sin mest lineart arbeidsområde iht transistorens arbeids karakterisktik. :thumbup:

 

til bass bruk eller frekvenser under 200Hz fungere "digitale" forsterkere ok men ikke til kritiske og krevende lytting -personlig mening- ellers er jo som du nevner epifant effekt oppgivelse til disse ampene ikke akkurat helt sanne heller, kan nevne at et velkjent og meget renomert merke -særlig innen analoge forsterkere- hadde en såkalt 1000watts digital forsterker som ble målt av Lyd i Bil -mener å huske- som ikke kunne ytte mer enn ekte 330watt med nesten 100% forvrengning... den var ikke billg heller :whistle: ... ellers er vel også ICE teknologien som stammer opprinelig fra B&O et vellydende løsning -har jeg hørt fra andre... ;)

 

glemte forresten: din lærere mener nok "riktig" at det ikke finnes klasse "D" da dette henger sammen med klasse "A" først og klasse "B" så mener jeg å huske at med germanium transistorer som trenger en høyere bias strøm pga større spenningsfall i PN overgangen fikk så mye crossover forvregning at de ble kalt klasse "C" så om man skulle følge den tabellen basert på BIAS strømmen vil ikke være noe som virkelig hetter klasse "D"... men disse "digitale" ampene blir kalt klasse "D" pga at de er "D"igitale -eneste jeg kan tenke meg læren din mente. :thumbup:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
Nydelig, både jeg og læreren er enig nå også. :)

5434824[/snapback]

 

hyggelig at det kom til nytte :yes: men jeg hadde også en lærer i Yrkeskolen som jeg drev nesten til vanvid med alle spørsmål jeg hadde men heldigvis når han ikke kunne svare den dagen jeg spurte, så pugget han det til neste dag så jeg fikk en saklig forklaring og en glimrende engasjament fra hans side. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...