Gå til innhold

Asus P4C800-E Deluxe og antall SATA?


Reddog

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har ett par år gammelt P4C800-E deluxe.

Det er fire SATA kontkater på det idag. To av de står merket med SATA RAID.

De andre to bruker jeg til to av diskene mine.

 

Idag kjører jeg systemdisken på den ene IDE kanalen, men ønsker å bytte den ut med en SATA disk. Noen som vet om man kan bruke en av de SATA Raid kontaktene som en helt vanlig SATA tilkobling? eller må diskene være satt opp som raid for å få de til å fungere?

 

Mao kan jeg ha 3 SATA disker på dette hovedkortet UTEN å kjøpe noen ekstra kontrollere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme kortet, kjører:

 

RAID0 på 2 x Raptor 74 GB S-ATA på ICH5R (OS-disk + spill)

 

På Promise-kontrolleren har jeg

2 x S-ATA 300 GB "IDE" (ikke som stripe med som vanlig IDE)

2 x P-ATA 160 GB

 

På de 4 "standard" IDE'ene har jeg

2 DVD-brennere (en NEC og en Plex, begge 16x dual)

1 DVD-ROM

1 P-ATA 160 GB disk

 

I tillegg har jeg to eksterne disker på USB2 (for tiden er den ene på IEE1394)

 

Går som en drøm, men det tar litt tid å boote opp pga konfig av kontrollere. Kjører stort sett restart en gang i uka for å "rydde opp". Maskinen har gått knirkefritt H24 i et par års tid nå. Henda i været til Asus denne gangen!

Lenke til kommentar

Pokker heller men det fungerer ikke!!

 

Jeg har nå prøvd følgende.

 

Installert ett nytt OS på den ene SATA disken som ikke er på de to RAID SATA kontrollerne. Det går fint. OS ferdig innstallert.

Satt inn en ekstra disk på porten ved siden av denne. Også SATA det går fint.

 

Satt opp en ny SATA disk på RAID kontrollern som er satt opp til å ikke være raid i bios, men som vanlig IDE. Det fungerer ikke. I device managern er det ett gult ! foran promise kontrollern med følgende mere informasjon: Kan ikke starte.

Jeg har lastet ned riktig driver fra asus.com men ikke pokker om den vil starte.

Prøvde å endre i bios fra IDE til Raid og da kommer kontrollern opp, men selvsagt uten disk, siden den ikke er satt opp som raid.

 

Så har jeg prøvd ett nytt alternativ. Installere OS på disk på Raidkontrollern også som IDE, men bios ser disken, men Windows XP stopper underveis forde den ikke finner disken på raidkontrollern.

 

Er dere sikker på at dere har disker til å fungere uten at de kjører raid men bruker raid kontrollern?

 

Blir passe frustrert av dette :)

Lenke til kommentar

Jeg har også P4C800-E Deluxe. Jeg kjører 4 S-ATA disker på hovedkortet mitt. Ingen av de kjører i RAID.

 

I BIOS er ICH5R stilt inn på RAID-modus, mens Promise-kontrolleren er er stilt inn på vanlig IDE-modus. RAID drivere er installert for ICH5R, IDE-drivere for Promise-kontrolleren.

 

Promise-driverne som jeg bruker ser ut til å være de samme som hårek bruker.

 

Da jeg kortet var nytt, slet jeg med å få Windows XP til å finne alle diskene mine. Jeg måtte reinstallere Windows flere ganger før jeg fant ut hvilke BIOS-instillinger og hvilke drivere som skulle brukes.

 

Sikker på at du har installert riktige drivere, redddog? :hmm:

Lenke til kommentar

Sikker på at du har installert riktige drivere, redddog?  :hmm:

5435743[/snapback]

 

Ja ganske sikkert. De driverne som du hentyder til er standard windows drivere, de forslår windows automatisk. Så har jeg hente ned fra Asus, og de prøver jeg nå.

 

merkelige greier. men skal sjekke bios engang til...

Lenke til kommentar
Jeg har også P4C800-E Deluxe. Jeg kjører 4 S-ATA disker på hovedkortet mitt. Ingen av de kjører i RAID.

 

I BIOS er ICH5R stilt inn på RAID-modus, mens Promise-kontrolleren er er stilt inn på vanlig IDE-modus. RAID drivere er installert for ICH5R, IDE-drivere for Promise-kontrolleren.

 

Promise-driverne som jeg bruker ser ut til å være de samme som hårek bruker.

 

Da jeg kortet var nytt, slet jeg med å få Windows XP til å finne alle diskene mine. Jeg måtte reinstallere Windows flere ganger før jeg fant ut hvilke BIOS-instillinger og hvilke drivere som skulle brukes.

 

Sikker på at du har installert riktige drivere, redddog?  :hmm:

5435743[/snapback]

 

Jeg finner ikke noe ICH5R parameter i Bios. Hvilken Bios bruker du? Jeg har 1023.

Under "main" i min bios har jeg satt under IDE configuration:

Onboard IDE operation mode : Enhanced Mode

Enhanced mode support on: P-Ata + S-ata

Configure Sata as Raid - No

 

 

Ellers så har jeg satt Promise kontrollern til IDE.

 

MightyMax - gidder du å maile over dine drivere? Eller sende en link til lokasjon for nedlasting? Mail - reddog "alfakrøll" catchgamer.net

 

Edit: Bare en liten ting. Kjører dere OS disken på RaidSATAen eller på den vanlige SATA kontrollerne?

Endret av reddog
Lenke til kommentar

Jeg bruker BIOS 1021. Hos meg ser det slik ut:

 

IDE configuration

 

Onboard IDE operate mode: Enhanced Mode

Enhanced mode support on: S-ATA

Configure S-ATA as RAID: Yes

Serial-ATA bootrom: Enabled

IDE detect time out (sec): 10

HDD detect time: Quick

 

----------------------------------------------------------

 

Onboard Promise controller: Enabled

Operating mode: IDE

 

Man kan vel kjøre RAID på begge kontrollerne. Jeg kjører OS-disken min på kontrollern som hører til Chipsettet (ikke Promise). Selv om kontrolleren er innstilt på RAID-modus, så er ikke diskene satt opp som RAID-disker.

 

Det ser ut som du kjører feil drivere. Her er drivere for Promise kontrolleren i vanlig IDE-modus: Promise_SATA_378_ATA.zip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...