Gå til innhold

Minneprisene øker


Anbefalte innlegg

Jævlig kjipt :( Det er jo blitt så jævlig dyrt for RAM de senere årene. Husker rundt 1997 da jeg betalte 300 kroner for RAM til PC-en. Nå må man opp i godt over 1000 kroner for noe skikkelig.

 

Prisene på RAM har jo ligget så og si flatt de senere årene. Husker før når pris/MB omtrent halverte seg hvert år, men det er vel slutt på den tiden?

5398452[/snapback]

 

Dyrt med RAM de siste årene? Da jeg bygget PC i 2000 kostet 128 MB PC133 RAM kr 750,- Dette har jeg fra en av de første ordrene mine på Komplett :p Kjøpte også 32 MB RAM som oppgradering i 1997 faktisk, husker ikke prisen, men mener dette lå på rundt 1000-lappen, hos Telenor riktignok (min første data kjøpt i '95 var kjøpt der :p)

 

Hvor mye RAM du fikk i 1997 for 300 kroner vet jeg ikke, men det kan ikke ha vært mye. Sånn som jeg ser det, har RAM lagt rundt 700kr for et middels nivå RAM meget lenge, variert litt opp og ned.

 

Nå får du kjøpt 1 GB RAM nå for kr 687,- hos billigste webshop i prisguiden. Om du syns det er dyrt så får det være din mening.

5398753[/snapback]

Telenor-priser ja :)

Vel, i desember 1997 betalte jeg nøyaktig 300 kroner for 32 MB RAM (2 x 16 MB EDO RAM). Mulig at EDO RAM var på vei ut på den tiden og at det var derfor det var så billig...

 

Når jeg tenkte på at at det var dyrt, tenkte jeg mer på prisen relativt til annet datautstyr. Jeg vil tippe at RAM utgjør prosentvis mer av prisen til en datamaskin enn den gjorde i 1997, men dette er bare min egen subjektive observasjon...Og kanskje er jeg vel "bortskjemt" når jeg venter at pris/MB skal synke med minst 30% i året som det gjorde på 90-tallet...

 

Kan også hende det fortsatt er litt snusk i bransjen som gir oss kunstig høye priser. Er redd Samsung har vokst seg litt for store for forbrukernes beste...

 

Men dette handler nok mest om tilbud og etterspørsel. Etterspørselen av DDR2-minne har trolig økt og vil vil få høyere priser. Dette gjør nok at aktørene i markedet setter opp produksjonen og så vil det igjen bli overskudd av brikker, og prisene synker. Jeg vil tippe at DDR2-brikker dermed likevel er en del billigere om et års tid enn de er nå.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...