Gå til innhold

Guide: Nintendo NES-programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kommer det noe mer snart??

 

kjemp guide  :thumbup:

8327525[/snapback]

 

Jeg tenker på å skrive videre nå. Kommer muligens til å legge til noe i løpet av morgendagen. Du kan jo alltids joine #nesdev @ Quakenet (IRC) om det er noe du lurer på osv. (alltid kjekt med idlere ^^)

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet

årh..håper eg kan spørre her..

 

har kjøpt noen spill som er egion 1 USA NTSC..og de virker visst ikke på en normal norsk maskin..hva må eg gjøre da?..hørt en må modde nintendoen..hvordan gjør man det..sorry viss eg spørr om noe ulovlige greier nå :blush:

Skrevet
årh..håper eg kan spørre her..

 

har kjøpt noen spill som er egion 1 USA NTSC..og de virker visst ikke på en normal norsk maskin..hva må eg gjøre da?..hørt en må modde nintendoen..hvordan gjør man det..sorry viss eg spørr om noe ulovlige greier nå  :blush:

8790571[/snapback]

 

Dette er vel egentlig ikke rett tråd, men jeg kan like godt svare... Du kan åpne NES-en din og kutte pinne nr. 4 på lockout-chippen. Dette fører til at de to lockoutchippene (den i kassetten og den i NES-en) ikke får kontakt og regionssjekken blir ikke utført. Slik gjør du det: http://www.vgrc.net/articles-559.html

 

Dessverre vil ikke spillene kjøre ordentlig. Dette er fordi prosessoren og grafikkprosesoren i en norsk (PAL) NES er litt svakere enn dem i NTSC-maskiner, så bl.a. lyden blir tregere, og antageligvis gameplayet generelt.

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Sliter litt med å vise NES-program i emulatoren. Hvordan skal jeg lagre koden som jeg blir linket til i kapittel 3?

 

Siden det i internettbrowseren står at dette er en asm-fil, så lagra jeg det som ei asm-fil (i NESASM-mappa). Men hvordan blir det da med chr-, prg- og nes-filene? Skal alle filene ha samme navn for at emulatoren skal forstå at alle henger i hop? For jeg regner med at emulatoren leser .nes-fila, .prg-fila og .chr-fila når den starter opp?

 

En annen ting: når jeg åpner NESASM.EXE så bare lukker den seg med en gang den er åpna. Normalt? Kjører Windows XP, og andre CMD/DOS-vinduer har noen ganger den samme tendensen at de bare lukker seg.

 

edit: Ser nå at NESASM sin oppgave er å konvertere CHR- og PRG-filene til ei NES-fil for emulatoren. Men å få til å starte den da...

 

:)

Endret av BorN
Skrevet

Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Forumet viste ikke at det var kommet en ny post.

 

NESASM bruker du til å kompilere (sette sammen) en .NES-fil. En NES-fil inneholder alle dataene som ville vært på en spillkassett, i tillegg til emuleringsinformasjon som emulatoren bruker. NESASM tar inn en .asm-fil med i hovedsak kode og lager en slik NES-fil. I asm-fila inkluderer man også grafikkfiler. I kap3del3.asm inkluderes en fil kalt spr.chr. Du kan selvsagt bytte navn om du vil. Denne skal inneholde grafikk du tegner i Tile Layer Pro eller et tilvarende program.

 

Du må kjøre NESASM fra kommandolinja. I kjør på Start-menyen skriver du inn "CMD". Hvis du ikke kan bruke cmd anbefaler jeg deg å google litt på det. Naviger deg frem til mappen der du har NESASM.EXE og asm-filene og skriv "nesasm filnavn.asm" for å kompilere fila. Det skal da lages en ny .nes-fil med samme navn som asm-fila. Denne kan du kjøre i emulatoren.

Skrevet

Fant ut det med NESASM og kommandolinja, men sleit med hvilke filer som var hva, og hva som skulle settes sammen. Men nå skjønte jeg det, det funker nå.

 

Takker :)

  • 1 måned senere...
Skrevet

Veldig bra Jaffe! Leste igjennom de 15 første sidene i kapitel 1 i går og skal fortsette på kapitel 2 i dag...dette blir bra tror jeg, har skummet igjennom kap. 2 og 3 men skal sette meg mer inn i det nå. Ble søren meg sittenes oppe til klokka 4 i natt fordi det var så kjekt, hehe. Stå på, håper det kommer en fortsettelse på kap.3 snart da...

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Correct me if I'm wrong men er ikke 6502 samme prosessoren som satt i ærverdige C64? Det må da finnes en del om assembly til den rundtom som kan være mer eller mindre direkte overførbart til NES utvikling eller...?

Skrevet

Joda, alt som har med prosessoren å gjøre kan overføres mer eller mindre direkte til NES. Men utenom prosessoren har de ingenting felles. Grafikk, lyd, input osv. fungerer forskjellig på de to maskinene.

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Lykke til, du har timevis med moro og frustrasjon foran deg :p

 

edit: her er noe jeg laga for et par år siden forresten

Endret av Jaffe
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Har tenkt litt på å fortsette denne guiden, men vet ikke helt om det er noen interesse for den lenger i det hele tatt. Det neste som eventuelt står for tur i kap. 3 er en dynamisk håndtering av sprites, med en funksjon/rutine som looper gjennom en liste med sprites og oppdaterer og kollisjonstester dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...