Gå til innhold

Bruke edge\umts til surfing?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bor desverre sånn til at jeg ikke kan få bredbånd.

 

 

Har derfor noen spm ang mobile tjenester:

 

Er det slik at hele nettet til telenor har edge dekning?

 

Kan en få fastpris på surfing per mnd med edge\umts til telenor?

 

Jeg har antageligvis ikke umts dekning, hvordan er det å surfe med edge kontra isdn?

 

 

Takker så meget dersom noen tar seg tid til å svare :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik at hele nettet til telenor har edge dekning?

 

Kan en få fastpris på surfing per mnd med edge\umts til telenor?

5390080[/snapback]

 

Nettet til Telenor har både EDGE og UMTS. Se her for dekningskart.

 

Telenor har 2 "fast" priser. Max pris pr døgn er 50,- kr for surfing via gprs, edge og umts. De har også et produkt som heter Fri Internett. Dette koster 549,- pr mnd og gir deg fri bruk av gprs, edge og umts.

Endret av kjellml
Lenke til kommentar
Er vel sånn at man betaler for antall KB og ikke tid med WAP GPRS ting?

5395317[/snapback]

 

Betaler pr MB ja. Tid er irrelevant. 1 MB koster 20.- kr. med et tak på 50,- kr pr døgn.

WAP via wapleseren på telefonen har forøvrig et tak på 10,- pr døgn

Endret av kjellml
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg bor desverre sånn til at jeg ikke kan få bredbånd.

 

 

Har derfor noen spm ang mobile tjenester:

 

Er det slik at hele nettet til telenor har edge dekning?

 

Kan en få fastpris på surfing per mnd med edge\umts til telenor?

 

Jeg har antageligvis ikke umts dekning, hvordan er det å surfe med edge kontra isdn?

 

 

Takker så meget dersom noen tar seg tid til å svare  :thumbup:

5390080[/snapback]

 

Det enkleste for deg er antakelig å kjøpe et Netcom Connect datakort til 399/måned (kortet koster 2390,-) med fri bruk. Om du er i UMTS-dekning benyttes UMTS, ellers EDGE/GPRS. EDGE gir deg teoretisk 384 kbs hastighet, ISDN 128 kbs, men i praksis kan det godt hende du vil oppleve ISDN som kjappere. Uansett har du fri bruk med Netcom Connect, mens du med ISDN vil måtte betale tellerskritt.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Det enkleste for deg er antakelig å kjøpe et Netcom Connect datakort til 399/måned (kortet koster 2390,-) med fri bruk. Om du er i UMTS-dekning benyttes UMTS, ellers EDGE/GPRS. EDGE gir deg teoretisk 384 kbs hastighet, ISDN 128 kbs, men i praksis kan det godt hende du vil oppleve ISDN som kjappere. Uansett har du fri bruk med Netcom Connect, mens du med ISDN vil måtte betale tellerskritt.

 

Lykke til!  :thumbup:

5427496[/snapback]

 

 

Surfing over UMTS gir teoretisk hastighet 384 kbs, mens EDGE (som det her er snakk om) gir bare teoretisk 200 kbs.

Lenke til kommentar

Pass på NetCom (noe av dette gjelder også for Telenor):

 

- Svarer ikke på kundeservice-henvendelser gjennom web-skjemaet på sine hjemmesider

- Lang ventetid på kundeservice-telefonen

- Ringer ikke tilbake fra kundeservice-telefonen om det er ting de må sjekke opp

- Bindingstid på 12 måneder for 3G-kortene

- Har prøvd å få oppgradert mitt UMTS/GPRS/GSM-kort til et nyere UMTS/EDGE/GPRS-kort men det skal de ha full pris for (2.990,-)

- Tjenesten er RÅDYR når du skal bruke den i utlandet. Å hente ned forsiden på VG fra kontinentet koster flere hundre kroner! (Se egen sak i f.eks. Digi)

- Skrekkelig dårlig UMTS-dekning utover de største byene - se netcom.no/3g for dekningskart. Husk også på at dekningskartet viser utendørsforholdene - erfaringsmessig er det en langt annen historie å bruke nettet innomhus.

Lenke til kommentar
Det enkleste for deg er antakelig å kjøpe et Netcom Connect datakort til 399/måned (kortet koster 2390,-) med fri bruk. Om du er i UMTS-dekning benyttes UMTS, ellers EDGE/GPRS. EDGE gir deg teoretisk 384 kbs hastighet, ISDN 128 kbs, men i praksis kan det godt hende du vil oppleve ISDN som kjappere. Uansett har du fri bruk med Netcom Connect, mens du med ISDN vil måtte betale tellerskritt.

 

Lykke til!  :thumbup:

5427496[/snapback]

 

Husk på at prisene er eks. mva. Legg på pene 25% dersom du skal ha dette privat eller dersom bedriften din ikke har fratrekk for mva.

Lenke til kommentar
Pass på NetCom (noe av dette gjelder også for Telenor):

 

- Svarer ikke på kundeservice-henvendelser gjennom web-skjemaet på sine hjemmesider

- Lang ventetid på kundeservice-telefonen

- Ringer ikke tilbake fra kundeservice-telefonen om det er ting de må sjekke opp

- Bindingstid på 12 måneder for 3G-kortene

- Har prøvd å få oppgradert mitt UMTS/GPRS/GSM-kort til et nyere UMTS/EDGE/GPRS-kort men det skal de ha full pris for (2.990,-)

- Tjenesten er RÅDYR når du skal bruke den i utlandet. Å hente ned forsiden på VG fra kontinentet koster flere hundre kroner! (Se egen sak i f.eks. Digi)

- Skrekkelig dårlig UMTS-dekning utover de største byene - se netcom.no/3g for dekningskart. Husk også på at dekningskartet viser utendørsforholdene - erfaringsmessig er det en langt annen historie å bruke nettet innomhus.

5458513[/snapback]

 

Har ikke helt de samme erfaringer som deg her...

- Lang ventetid på kundeservice-telefonen er det ikke. De gangene jeg har ringt har jeg fått svar umiddelbart.

- Bindingstid på 12 mnd. på kortene. Hva venter du ? NetCom har vel intet ønske om å subsidiere deg hvis du ikke ønsker å gi noe tilbake i form av bindingstid. Helt greit, spør du meg.

- Utenlandsprisene er helt utenfor NetCom og Telenor's kontroll. Her er det den utenlandske operatøren som styrer prisene.

- Skrekkelig dårlig dekning utenom byene. Dette er nok også tildels riktig. Men UMTS er ikke ment å dekke hele landet, til det er det for dyrt å bygge ut. Men det kan sies at NetCom fremdeles har vesentlig bedre dekning enn Telenor på UMTS.

- De andre punktene du tar opp har jeg ikke erfaring med, og dermed intet grunnlag for å kommentere.

Lenke til kommentar
Har ikke helt de samme erfaringer som deg her...

- Lang ventetid på kundeservice-telefonen er det ikke. De gangene jeg har ringt har jeg fått svar umiddelbart.

- Bindingstid på 12 mnd. på kortene. Hva venter du ? NetCom har vel intet ønske om å subsidiere deg hvis du ikke ønsker å gi noe tilbake i form av bindingstid. Helt greit, spør du meg.

- Utenlandsprisene er helt utenfor NetCom og Telenor's kontroll. Her er det den utenlandske operatøren som styrer prisene.

- Skrekkelig dårlig dekning utenom byene. Dette er nok også tildels riktig. Men UMTS er ikke ment å dekke hele landet, til det er det for dyrt å bygge ut. Men det kan sies at NetCom fremdeles har vesentlig bedre dekning enn Telenor på UMTS.

- De andre punktene du tar opp har jeg ikke erfaring med, og dermed intet grunnlag for å kommentere.

5458929[/snapback]

 

- Har ringt 7-8 ganger de siste månedene, gjennomsnittlig ventetid har vært 5-10 minutter. Har også Telenor-abo og der svarer de stort sett umiddelbart. Merker uansett vesentlig forskjell mellom NetCom og "tanta" - helt gjennomført. Og tro ikke jeg liker Telenor...

- Hva har NetCom subsidiert meg med?! Kortet til 2.990? Abonnementet til 500?

- Utenlandsprisene har vært ute av kontroll - dette har de selv innrømmet: http://forbruker.no/digital/nyheter/mobil/article1197700.ece

- Jupp, når det gjelder dekning er vi nok enige - har ikke sagt at NetCom er dårligere enn Telenor - men derimot at dekningen er dårlig generelt

Lenke til kommentar
Du må også huske på at edge/gprs har mye mye mer latency enn ISDN.

 

EDGE: 500-1000ms til vg

ISDN: 100ms til vg

5469989[/snapback]

 

ikke overdriv alt for mye da ... var mye dritt slenging ...

telenor og netcom har invesert ganske mye penger i dette og ja de tar seg godt betalt for det ... jeg bor for tiden i hammerfest (finnmark) og det er søren meg en av de mest øde plassene på jord .. selv her her jeg 3g dekning ... og jeg bruker det på surfte og slikt ... max 50kr pr. døgn (00:01 -> 00:00) eller betal 550kr i mnd.

 

jeg får 250ms til vg. og jeg har en gjennomsnittshastighet på 250kbps...

 

det er ikke så gale når man ikke har noen andre løsninger ...

Lenke til kommentar

Jeg har testet litt med min bærbare og EDGE via en 6320i....

Jeg bruker bluetooth overføring.

 

Jeg må si at dette oppleves ikke så utrolig raskt akkurat.

 

Men hvordan vet jeg et jeg er oppkoblet med edge, eller gprs?

 

Har det noe med G ikonet i displayet å gjøre, ser at det er en firkant rundt det?

 

Er det bluetooth oppkoblinger som gjør at det virker så tregt, burde jeg skaffe usb kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...