Gå til innhold

Laveste akseptable fps i spill?


Diggdigg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Laveste akseptable FPS er MEGET individuelt. Som du sikkert har sett i forumet har enkelte fått det for seg at man bare må ha 100fps konstant, ellers går det ikke an å spille i det hele tatt. Andre koser seg med 15-20.

 

For min egen del liker jeg at grafikken ser pen ut og har eye-candy. Dette går selvsagt på bekostning av FPS'n. Hva det eksakte tallet for FPS er gir jeg egentlig blanke i så lenge jeg opplever at spillet har god flyt. I utgangspunktet oppfatter øyet i all hovedsak ca 25-30 fps i sekundet så ligger du på det eller over bør ting være greit nok. Fps'n varierer uansett hele tiden avhengig av en rekke faktorer, eller kort sagt hvor mye som skjer i bildet.

 

Det er uansett ikke bra å henge seg for mye opp i hva en test sier om et kort, for skal du oppnå samme resultater hjemme er du nødt til å ha alle de samme forusettingene. Bruk de heller som en indikasjon og grunnlag for grov sammenligning av typer kort og GPU'er.

 

CRT og LCD har litt forkjellig skjermoppbygging, men skal i utgangspunktet ikke være forskjellig. Vær imidlertid oppmerksom på at LCD har en viss verdi for oppbygging av bildet. Er denne for høy, typisk på eldre lcd-skjermer, vil du kunne oppleve etterslep i bildet ved panoreringer. Dette temaet kan man skrive om i ukesvis, men jeg tror det holder med en overfladisk beskrivelse. Andre får ta de dype detaljene ;)

Lenke til kommentar

Laveste akseptable fps i spill varierer fra person til person, og i tillegg settes det gjerne litt forskjellige krav til de forskjellige spillene.

 

Hvis du vil finne ut hvor smertegrensen ligger for din egen del, kan du jo teste Counter-strike, og sette ned max_fps (eller hva nå den kommandoen heter) til f.eks. 30 (dvs skriv "max_fps 30" i konsollen), for deretter å øke den litt etter litt til du blir fornøyd. Denne kommandoen hindrer spillet i å tegne opp flere bilder per sekund enn tallet du skriver inn, slik at du kan se hvor lavt du kan gå før det begynner å se "tvilsomt" ut.

 

Jeg vet forøvrig ikke om denne kommandoen funker i alle versjonene av dette spillet, men jeg tror det i allefall.

Lenke til kommentar
Laveste akseptable fps i spill varierer fra person til person, og i tillegg settes det gjerne litt forskjellige krav til de forskjellige spillene.

 

Hvis du vil finne ut hvor smertegrensen ligger for din egen del, kan du jo teste Counter-strike, og sette ned max_fps (eller hva nå den kommandoen heter) til f.eks. 30 (dvs skriv "max_fps 30" i konsollen), for deretter å øke den litt etter litt til du blir fornøyd. Denne kommandoen hindrer spillet i å tegne opp flere bilder per sekund enn tallet du skriver inn, slik at du kan se hvor lavt du kan gå før det begynner å se "tvilsomt" ut.

 

Jeg vet forøvrig ikke om denne kommandoen funker i alle versjonene av dette spillet, men jeg tror det i allefall.

5382316[/snapback]

 

fps max

 

Når det i tester oppgis fps er dette som regel gjennomsnitts fps'en. Minimums fps'en er for de kresne viktig. Med 20 fps i smoke er det ingen som koser seg :yes: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...