Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1.gir på Passaten gikk adundas


sphinn

Anbefalte innlegg

Bilen er en '90 modell Passat 1.8 CL med 5-trinns kasse. Her en dagen stod jeg parkert utenfor Elkjøp, rygga ut, satte den i første, løste ut og så kom det en skurre lyd av dimensjoner. Jeg har testet alle de andre girene og de funker fint... noen som vet hva det her kan komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

venstre drivaksel må helt bort, den høyre er bare å løsne fra kassen.

det er også et deksel i nærheten av høyre drivakselflens på kassen, det må taes av for at kassen skal kunne fjernes (ellers blir flensen hengende fast i motorblokka.)

deksel under motor foran svinghjul må også fjernes.

 

ene festet til girkassa er under bremseforsterkeren... om din bil har elektrisk bremsepumpe så er den skruen litt vrien å komme til. (hele festet må demonteres for at det skal være mulig å senke ned kassen) husk jekk under motor

 

startmotor, girwirer, cluthwire (eller slange hydr), ryggelysbryter, speedometerkabel må også demonteres

 

bilen må stå på bukker.... eller iallfall venstr side må løftes opp slik at kassen kan taes ut.

ta av motorfeste i front av bilen, slipp motor forsiktig ned... slik at gearkasse går under rammevangen..

Lenke til kommentar

Takk for fin info.

 

Siden det er såpass mye jobb så blir det lite aktuelt at jeg gjør det selv (hvis jeg i det hele tatt gjør det) i og med at jeg pendler og har lite tid til gøyale ting for tiden :hrm:

 

Rustfri '90 Passat med skitdårlig girkasse anyone? :!: (12000 spenn)

Lenke til kommentar

Du kan ikke regne med å få mye for Passaten din om du skal selge den med defekt kasse.

Det er få som kjøper arbeid :nei:

Det er ikke så mye jobb og bytte kasse at du ikke kan gjøre det selv ,ikke er det noe serlig vanskelig heller.

Om du ikke vil/tør begi deg ut på og bytte selv ,hør med verksted skal ikke være mer enn en times jobb.

En brukt kasse finner du rimelig hos huggern.

 

Til joka: tungvint måte å bytte kasse på da.

Lenke til kommentar
Du kan ikke regne med å få mye for Passaten din om du skal selge den med defekt kasse.

Det er få som kjøper arbeid :nei:

Det er ikke så mye jobb og bytte kasse at du ikke kan gjøre det selv ,ikke er det noe serlig vanskelig heller.

Om du ikke vil/tør begi deg ut på og bytte selv ,hør med verksted skal ikke være mer enn en times jobb.

En brukt kasse finner du rimelig hos huggern.

 

Til joka: tungvint måte å bytte kasse på da.

5406787[/snapback]

Til ilstang: Har du en bedre måte å skifte kasse på en Joika..??...forklar

Lenke til kommentar
Du kan ikke regne med å få mye for Passaten din om du skal selge den med defekt kasse.

Det er få som kjøper arbeid :nei:

Det er ikke så mye jobb og bytte kasse at du ikke kan gjøre det selv ,ikke er det noe serlig vanskelig heller.

Om du ikke vil/tør begi deg ut på og bytte selv ,hør med verksted skal ikke være mer enn en times jobb.

En brukt kasse finner du rimelig hos huggern.

 

Til joka: tungvint måte å bytte kasse på da.

5406787[/snapback]

 

Vel, eneste kassen jeg har funnet til nå på huggeri skulle de ha 3500 inkl. mva. for.. alt for dyrt spør du meg, men ingenting i forhold til en pris jeg fikk fra Sverige (7500,- SEK). Ang. verkstedpris så har jeg fått oppgitt 3-4 timers arbeid så langt.

Endret av sphinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...