Gå til innhold

Kortvarig moro, kliss i kameraet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forsøkte å få det avklarert i et tidligere spørsmål.

5408208[/snapback]

 

Eg tviler faktisk på at det har komme inni sjølve optikken, men veit ikkje heilt korleis eg skal forklara det. Det er tre ledd i teleskoplinsa. Det som er at plasten som er på leddene er klissete og henger igjen, eg har fått vekk klisse der det er synlig, men det virker som om det er ein del av leddet som ikkje er synlig (som er inni leddet) og som er klissete og dermed henger igjen. Også høres det ut som det er noko kliss inn i kamerahuset som helder fast. Hører at motoren går veldig tungt.

 

Vart litt klumsete forklaring dette...

Lenke til kommentar

Da ville ikke jeg åpnet kamera. Gjør ren frontlinsen og bruk aparatet. Over litt tid vil klisset størkne mer og ikke plage deg så mye. Hvis kamera virker vil jeg ikke ta noen tjangser, og heller håpe på at det går seg til til slutt (wear and tear, rett og slett).

Sett inn batteriet igjen, gjør ren det du kan, og ta bilder før du bestemmer deg. Tror kamera er reddet nå, jeg :yes:

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligare så er problemet no at motoren til linsa går tungt, og at den ikkje klarar å fokusera. Linsa går litt fram og tilbake så står det "Skru av og på kameraet" i displayet.

 

Eg skal selvfølgelig prøve å rense det så godt eg kan fra utsiden før eg prøver meg på noko drastisk.

Lenke til kommentar

Da begynner jeg å gå tom for råd. Du får prøve å "slite bort" klisset med å slå det av og på mange ganger. Presse zoomen til å zoome (gi litt forsiktig hjelp med hendene). Hodet verker nå og jeg må i seng snart :sleep: Håper virkelig dette går seg til.

Hvis alt går galt, har du vurdert vanntett kamera?

Sorry, det mener jeg egentlig ikke. Det var tross alt nyttår, men fotograferer man mye på fest, og inntar mye fludium, da er ikke det en dum feature...

Lenke til kommentar

De fleste elektroniske komponentene i et kamera er vanntette, bortsett fra brytere og motorer. Anbefaler ikke å senke kameraet ned i vann, da du kan oppleve at vannet kommer inn i hulrom som er nesten umulig å tørke igjen. (Dogg i linsen...).

 

Oppvaskmaskin vil nok ødelegge kameraet.

 

Dersom du kommer til punkt 3 ville jeg heller kjørt ut linsen, tatt ut batteriene og dyppet kun linsen ned i vann (kamerahuset skal ikke under vann pga klokkebatteri og ladning i blitskondensatorer). Ville likevel prøvd punkt 4 først.

Lenke til kommentar

Tar først de gode nyhetene. No har kamera fått full beveglighet. Linsen går inn og ut, fokuserer, til og med linseluka (beskyttelsen) lukker og åpner seg automatisk. Alle knappane er trykkabare og fungerer. Alt ser ut til å fungere.

 

Men så kjeme de dårlige nyhetene. Glad som ein laks satt eg inn minnekortet og begynte å knipse bilder.

 

test1.jpg

Første bilde tatt med kamera etter uhellet :(

 

test2.jpg

Etter ein 10-15 bilder (med blits, ingen zoom)

 

test3.jpg

Samme bilde som over men uten blits, kamera satt i nattmodus

 

test4.jpg

Macro bilde

 

Bilder er kun forminsket i fra orignal str.

 

Det som eg lurer på er om dette kan tyde skade på CCD brikken, eller ant elektrisk feil. Er dette noko som kan fikses eller er kamera heilt fortpat no?

 

Edit:

Kamera har ikkje vert åpna, kun rensa fra utsiden, samt sprayet godt med SuperSolve.

 

Bilder i full str. samt ein video:

Video Obs: 6,7 Mb

Bilde 1 Obs: 3,6 Mb

Bilde 2 Obs: 2,7 Mb

( forskjellen er med og uten blits)

Endret av adis
Lenke til kommentar
Vel, beste du kan gjøre (sikkert mange som finner det umoralskt), men det er vel å prøve å reklamere kjøpet. Må bli opp til deg selv å vurdere... Tror selv jeg ikke hadde klarte å gjøre det..

5429348[/snapback]

Ja, for det tror du butikken eller verkstedet går med på? Ingen som er ved sine fulle fem ville vel vurdert å godta et kamera fullt av kliss som reklamasjonssak? Uansett er det tullinger som prøver seg på sånne stunt som ødelegger for de som faktisk er ærlige, ettersom verksteded faktisk må godta at det er en garanti eller reklamasjonssak før kunden kan kreve noe som helst.

Lenke til kommentar
Vel, beste du kan gjøre (sikkert mange som finner det umoralskt), men det er vel å prøve å reklamere kjøpet. Må bli opp til deg selv å vurdere... Tror selv jeg ikke hadde klarte å gjøre det..

5429348[/snapback]

Ja, for det tror du butikken eller verkstedet går med på? Ingen som er ved sine fulle fem ville vel vurdert å godta et kamera fullt av kliss som reklamasjonssak? Uansett er det tullinger som prøver seg på sånne stunt som ødelegger for de som faktisk er ærlige, ettersom verksteded faktisk må godta at det er en garanti eller reklamasjonssak før kunden kan kreve noe som helst.

5429566[/snapback]

 

 

Tror ikke det nei! Kun et umoralskt forslag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...