Gå til innhold

Sortere bilder på aspect ratio


Anbefalte innlegg

Mine to digicams tar bilder med hhv 2x3 og 3x4 i høyde/bredde-forhold. Når jeg skal fremkalle bildene hos Eurofoto (og kanskje andre) må jeg selv angi hvilke bilder som skal printes på 10x15 og hvilke som skal på 10x13.

 

Normalt kan jeg ta utgangspunkt i filnavn når jeg skal sortere bildene i grupper (og så pushe bilder til hvert sitt album før bestilling), men i det siste har jeg fått dilla på beskjæring og da kan jeg fort ende opp med et 2x3 bilde fra kameraet som leverer 3x4 originalt.

 

Finnes det et program som lar meg sortere bilder basert på aspect ratio?

 

Kan for øvrig anbefale Breeze Browser til andre nyttige ting. Her kan jeg batchvis endre filnavn basert på exif-info (dvs at IMG_9864.jpg blir til 2005.12.28_17.13.14_IMG_9864.jpg - letter kronologisk sortering av bilder tatt med ulike kamera) samt endre datoinfo exif relativt (eksempelvis dersom klokka på kameraet har gått en time eller en dag feil).

 

 

/t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hah.

 

Litt kreativ søking på google ledet meg til følgende program (freeware og greier).

 

Aspect ratio kommer ikke eksplisitt ut, men det er mulig å sortere på denne (dog ikke helt intuitivt - må velge slide album, get, index|populate|image dimensions og så sortere på aspect ratio) og så manuelt finne punktet der man går fra en ratio til en annen.

 

 

/t

Lenke til kommentar

Helbom.

 

Programmet lar meg sortere på aspect ratio, men det er ikke mulig å gjøre noe med utvalget i etterkant (i.e. flytte bilder til annen folder).

 

Da er jeg like langt og spørsmålet gjelder fortsatt.

 

Noen programmeringskyndige der ute som kan lage en enkel browser som gir filnavn, leser pixelstørrelser fra EXIF og beregner ratio?

 

 

 

/t

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men jeg synes det virker som om det du trenger er bedre sorterings- og arbeids-rutiner..

Putter du alle bildene dine i en stor mappe, beskjærer noen og så putter dem tilbake i den samme store sekken? Hvorfor ikke holde litt bedre orden, og lage mapper og putte bildene i rktig mappe i første omgamg?

Ellers sier du at du bruker to forskjellige kamera. Da er det en enkel sak å sortere med f.eks. AcDSee på hvilket som helst felt i EXIF-data, som f.eks. kameramodell, som skulle gjøre akkurat samme nytten som aspekt i ditt tilfelle. Men så må du selv etterpå se på de beskårne bildene og legge dem over der du vil ha dem.

Du kan sortere på hva som helst i AcDSee, som bredde eller høyde, men kun på en ting av gangen - og du kan ikke sortere direkte på aspekt.

Hvis du beskjærer bildene dine så vil de vel uansett ikke ha nøyaktig aspekt..

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men jeg synes det virker som om det du trenger er bedre sorterings- og arbeids-rutiner..

Putter du alle bildene dine i en stor mappe, beskjærer noen og så putter dem tilbake i den samme store sekken? Hvorfor ikke holde litt bedre orden, og lage mapper og putte bildene i rktig mappe i første omgamg?

Ellers sier du at du bruker to forskjellige kamera. Da er det en enkel sak å sortere med f.eks. AcDSee på hvilket som helst felt i EXIF-data, som f.eks. kameramodell, som skulle gjøre akkurat samme nytten som aspekt i ditt tilfelle. Men så må du selv etterpå se på de beskårne bildene og legge dem over der du vil ha dem.

Du kan sortere på hva som helst i AcDSee, som bredde eller høyde, men kun på en ting av gangen - og du kan ikke sortere direkte på aspekt.

Hvis du beskjærer bildene dine så vil de vel uansett ikke ha nøyaktig aspekt..

5375953[/snapback]

 

Godt forsøk, men kan love deg at det ikke er noe i veien med sorterings- og arbeidsrutinene :). Fremkaller løpende, men av og til kan bildene bli liggende en måned eller to. Kall meg gjerne lat men å manuelt gå gjennom 300 beskårede bilder er litt i overkant av hva jeg priorieterer å bruke tiden på (dersom jeg kan slippe).

 

Jeg beskjærer selvsagt i 4:3 eller 3:2, men som angitt i opprinnelig innlegg kan det fort hende at en bilde som originalt er 4:3 beskjæres til 3:2. Å sortere på kameramodell gir dermed like lite informasjon som å sortere på filnavn.

 

Har for øvrig fått tips om at problemet mitt kan løses vha scripting i Imatch, så det må testes ut asap.

 

 

/t

Lenke til kommentar
Vel, etter at du har beskåret et bilde til 4:3 kan det jo bare lagres i 4:3-mappa?

Og det samme for 3:2?

 

PS. Ellers ville det ikke tatt mange minuttene å sortere 300 bilder manuelt på aspekt i AcDSee (og sikkert i mange tilsvarende program)..

5377267[/snapback]

 

Vi har åpenbart ulike måter å jobbe på. Når jeg har 500 bilder som skal redigeres før fremkalling tar jeg normalt frem Picasa og gjennomgår ett bilde av gangen. Når jeg er ferdig trykker jeg på export-knappen og programmet tygger seg gjennom alle bildene. Samtlige eksporterte bilder havner i samme folder.

 

Jeg har normalt ikke problemer med hoderegning, men å skulle tråkle meg gjennom 300 bilder og finne høyde/bredde på alle slags kombinasjoner av pixelstørrelser fremstår som en lite lystig aktivitet :-).

 

 

/t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...