Gå til innhold

Bærbar UTEN OS og programvare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er heldig finner du kanskje en brukt maskin du kan bruke på qxl eller ebay.

 

Det hadde forresten vært et bra forslag til artikkel/prosjekt for hardware.no/barabara.no: kjøpe en billig bærbar til 2-3000? (ca p200?) og gjort den brukbar ved å installere f.eks. linux på den. Tilpasset alt (kjerna, oppsett, etc) slik at maskina brukte minst mulig strøm. Kunne sikkert blitt en bra student pc av det. (hovedsaklig tekstbeh., programmering, mp3)

Lenke til kommentar

Hehe, bærbar og billig er ikke to ord jeg forbinder med hverandre. Dessuten finnes de vel ingen "gamle" bærbare med rundt pentium 200?

 

Eller, der tar jeg vel feil, faren min hadde en slepbar 086 eller.no (Kofferttypen)

Han hadde vel også en ordentli' bærbar 486.

 

Men det hadde vært tøft med billig bærbar

Vi får hope hw.no og søstersidene hører på oss

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei,

 

Vi har vært (før denne tråden ble postet) i kontakt med NLC (www.nlc.no) og skal sammen med dem lage en "Kom i gang med Linux på laptop"-guide.

 

Vi i barbara.no er klare for å lage en slik artikkel, det er bare det at gutta i NLC har vært litt opptatt. Selv har undertegnede ingen ekspertise på Linux (dessverre), kan dog noe, men ikke like mye som de i NLC.

 

Eller så er det fint om dere kan poste forslag, tilbakemelding eller kommentarer til [email protected] slik at vi får gjort noe med deres ønsker. Må være helt ærlig å si at det er ikke hver dag at undertegnede har tid til å lese forum og postene her, men mail funker bra!

 

Quote:


On 2001-12-04 15:44, diskvask skrev:

Hvis du er heldig finner du kanskje en brukt maskin du kan bruke på qxl eller ebay.


Det hadde forresten vært et bra forslag til artikkel/prosjekt for hardware.no/barabara.no: kjøpe en billig bærbar til 2-3000? (ca p200?) og gjort den brukbar ved å installere f.eks. linux på den. Tilpasset alt (kjerna, oppsett, etc) slik at maskina brukte minst mulig strøm. Kunne sikkert blitt en bra student pc av det. (hovedsaklig tekstbeh., programmering, mp3)


 

_________________

Med vennlig hilsen,

 

Mohammed Sourouri

http://www.barbara.no

 

[ Denne Melding var redigert av: [L]337-Zonic på 2002-01-04 08:45 ]

Lenke til kommentar

Joda.... bærbar uten os:

Zepto.no kan du velge på oppsettet om du vil ha "Ingen" Operativsystem... eller "Win2k pro"

Jeje...

 

Btw... Noen som har erfaringer med Zepto's Z-NOTE 3001

Vurderer å kjøpe den.. :

 

14,1” XGA(1024x768)

1,44Mb floppy

16MB skjerm minne(32MB)

128MB Minne

AGP 4X modus

Intern 56k modem/fax

Intern 10/100 nettverk

Soundblaster kompatibel lydkort

Interne høytalere

2XUSB

IEEE 1394

2x type II,1x type 1PCMCIA

1x TV-utgang

Smart Li-ION batteri

Vekt 3,27kg

1års garanti

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kunne vært veldig kjekt å få kjøpt ein bærbar pc uten programvare... :wink:

Fordi eg ikkje er såå veldig rik, kunne det vært kjekt å få ein "rimelig" bærbar.. ,)

Veit ikkje kor mykje ein kunne rekne med å få i pris reduksjon om ein fekk kjøpt ein bærbar pc uten programvare og os..?

I ein så kalla "standard programvare pakke" da tenker eg på programma som ofte er standard når ein kjøper ein bærbar pc...

 

Noen som har noen tanker rundt dette..?

Lenke til kommentar

" Finnes det ingen som selger "tomme" bærbare, altså kun maskinvaren? Dersom jeg skal installere Linux på en bærbar er jeg ikke interessert i å betale flesk for Windows- og Officelisens... "

 

Dette er vanskelig hos sluttprodukt selgere fordi det

ofte er preinstallert av leverandøren.

 

Men det burde være en løsning for direkteleverandører som Dell.no å kunne tilby sine

"superbruker"-kunder, og selvfølgelig andre som vil ha noe annet enn MS OS.

 

Ta kontakt med Dell, vel!

Lenke til kommentar

Apropos billige bærbare pc;

 

Skal man antyde fra et markedsorientert syn,

ser jeg for meg at laptoper på 12.2 tommer blir såkalte "billige & bærbare".

 

Men det kan ta noe tid ettersom prisene på enkelte 14.1 kommer til å stige i 2002.

 

Følg med i kommende nyhetsartikler på Barbara.no!!

Lenke til kommentar

Har vurdert å importere en bærbar fra utlandet, men er usikker på i hvilken grad man kan få kjøpt tastatur til bærbare løst, alternativt hvor lett det er å få ny tekst på noen av tastene. Selve mappingen av keycode->tast fikser man enkelt nok med xmodmap (Linux). Regner med at windoze har ligende mekanismer.

 

Konkurransetilsynet har forøvrig lovhjemmel til å gripe inn mot leverandører som nekter å selge maskiner uten OS, men "har ikke ressurser til å gjøre noe med det". Forbrukerrådet har heller ikke ressurser til å gjøre noe med dette. Et par norske politikere jeg har vært i kontakt med mener at "markede skal styre dette, ikke lovverket". Akurat som det hjelper når +90% av de som kjøper en datamaskin knapt vet forskjell på en PC og en Mac, og oppgraderer til XP fordi de har sett reklamen og tror XP gjør at de kan fly. Har også vært i kontakt med konkuranse myndighetene i EU som ikke ønsker å gjøre noe med dette, da det er en "preffered business model" for de bedriftene som selger maskiner.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke noe problem for PC produsentene eslge PC'er uten OS... men... hvorfor skal de det?

 

Dersom man selger maskiner uten OS VET man at noen andre kommer til å tjene penger på salg av OS. Penger som produsenten gjerne vil tjene selv.

 

Så valget er enkelt - man lar være å tilby PC'er uten OS...

Lenke til kommentar

Om jeg husker riktig står det noe i lisensavtalen at om du ikke aksepterer den, må du levere tilbake operativsystemet og du vil få en refusjon for dette.

 

Når maskinen leveres med ferdig innstalert operativsystem skal dette være konfigurert slik at du må akseptere lisensavtalen før du får tilgang til operativsystemet.

 

Så det kan jo hende at du ikke aksepterer denne av forskjellige årsaker...:smile: Ta da kontakt med selger og få råd om hvordan du skal forholde deg for å få avinstalert operativsystemet og få refusjonen din.

 

Maskinen vil du selvfølgelig beholde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...