Gå til innhold

Hvorfor liker man ikke orientering?


Anbefalte innlegg

Det som skremmer folk bort i fra sporten er vel at den er lite publikumsvennlig. Som deltaker vil jeg si at det må være en av de beste sportene som finnes. Er noe helt eget ved å være alene i skogen og finne poster, spesielt når det er natt-o. Dwessuten er det veldig sosialt etterpå da man kan sammenligne veivalg og strekktider :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Eg har nettopp begynt med orientering sjølv (halvt års tid) og spring for Førde IL. Når eg var yngre likte eg generelt sett svært lite uthaldssport og aktivitetar, ikkje veit eg kvifor. Men dei siste åra har eg begynte å digge det ;), for nokre par år sidan kunne eg ikkje tenke at nokon faktisk likte orientering, ettersom at alle møter med orientering var igjennom kjipe skuletimer, der ein sprang fram og tilbake på skuleplassen og berra venta på å bli ferdige med timen.

 

Ein kompis av meg som ligger høgt oppe innen orientering i Norge fekk meg til å prøve denne sporten og no er eg helt hekta. Eg har sprunge nokre få nærløp og hatt ein del o-teknisk trening, og så var eg på Hamar i denne pinsehelga, og for ein opplevelse. Det var tre løp, og eg gleda meg kvar dag til neste løp, til å igjen føle kicket med å springe rundt i skogen på high speed og å tenke igjennom kartet.

 

Ein av dei andre fordommane eg hadde mot orientering var at sporten kun bestod av svette gamle menn som sprang rundt i skogen, slik er det jo ikkje. Ein ting som slo meg på Hamar var og det at det var voldsomt mange bra damer som driver med orientering :D

 

Eg vil seie at orientering helst er ein sport for dei som sjølv deltar, og det er absolutt verdt eit forsøk!

Endret av Early
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg må ærlig inrømme at det er ganske gøy å løpe orientering :p

Hvis dere ser noen poster tilbake så ser dere kanskje min hetsing av sporten. Vel, jeg kan si det at orientering på ungdomsskolenivå ikke kan kalles for idrett, det er mer "en tur ute i skog og mark"

Dessverre er det dette skolenivået de fleste forbinder med orientering. Men orienteringsløpere som er så gamle at de går på ungdomskolen har allerede fått et mye større innblikk i hvor avansert sporten kan være. Ved 13 år starter kretsløpene for de som er gode nok, og konkurranseinstinktet vekkes hos de fleste!

 

Det har vært gøyalt å se på NRK Sporten de siste dagene, hvor det faktisk har vært dekking av EM i orientering i Latvia og kanskje blir det mer når VM kommer midt i juli! (noe som blir den beste sommerferien i manns minne!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...