Gå til innhold

Mapping fra flatfil til database (MS SQL server)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å finne eksisterende programvare som kan brukes for å mappe fra div flatfilformater til database. Filene kommer inn til meg i forskjellige formater avhengig av avsender, og de inneholder data jeg ønsker å legge inn i en database (MS SQL-Server). Dette vil jeg automatisere, men på grunn av tidspress er det ønskelig å finne en SDK eller lignende som utfører slike operasjoner.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo veldig på kva type flatfiler det er snakk om. Dersom det er snakk om ulike format med komma- eller tab-separerte verdiar, bør det jo vere relativt enkelt å lage eit skript som parser dei forskjellige.

 

Dersom det er snakk om fritekst, slik som ein e-post som du vil ha ut meininga med, så er det noko heilt anna. Halvstrukturert materiale slik som fritekst er nemlig utrulig vanskelig å automatisere utdragning av informasjon fra.

Lenke til kommentar
Det spørs jo veldig på kva type flatfiler det er snakk om. Dersom det er snakk om ulike format med komma- eller tab-separerte verdiar, bør det jo vere relativt enkelt å lage eit skript som parser dei forskjellige.

 

Dersom det er snakk om fritekst, slik som ein e-post som du vil ha ut meininga med, så er det noko heilt anna. Halvstrukturert materiale slik som fritekst er nemlig utrulig vanskelig å automatisere utdragning av informasjon fra.

5356932[/snapback]

 

Det dreier seg ikke om fritekst, men strukturerte filer med separatorer. Det er innholdet som varierer, i form av at det er noen verdier som er påkrevd, andre ikke. Problemet er at disse filene skal gjennomgås manuelt (har jeg nå fått vite), slik at jeg må finne en programvarebit som lar seg integrere med et eksisterende prosjekt i powerbuilder og SQL server 7.0/2000 på en slik måte at brukeren kan gjøre dennne mappingen, mellom flatfil og database, grafisk for hver inn-fil. Ikke så automatisk som jeg hadde inntrykk av da jeg skrev den første posten, men misforståelser/endring av krav er vel kjent for mange her ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du har kjennskap til PHP er dette meget enkelt. La oss si du har en flatfil med semi-kolon som separator.

 

user1;passhash1;email1;
user2;passhash2;email2;

 

Det du trenger å gjøre da er å laste inn fila i PHP som et array, og deretter splitte på separatoren.

 

<?php
$file = file(flatfil.txt);

foreach($file as $line) {
 $info = split(";", $line);
 echo "INSERT INTO `database` (username, passhash, email) VALUES ('$del[0]', '$del[1]', '$del[2]');
}
?>

 

Så printes SQL-koden ut. (Vet ikke hvordan syntakesen til MS SQL-server er, men er ikke så vanskelig å endre på)

Lenke til kommentar
Det dreier seg ikke om fritekst, men strukturerte filer med separatorer. Det er innholdet som varierer, i form av at det er noen verdier som er påkrevd, andre ikke. Problemet er at disse filene skal gjennomgås manuelt (har jeg nå fått vite), slik at jeg må finne en programvarebit som lar seg integrere med et eksisterende prosjekt i powerbuilder og SQL server 7.0/2000 på en slik måte at brukeren kan gjøre dennne mappingen, mellom flatfil og database, grafisk for hver inn-fil. Ikke så automatisk som jeg hadde inntrykk av da jeg skrev den første posten, men misforståelser/endring av krav er vel kjent for mange her  ;)

5357404[/snapback]

Det du ønsker å se på her er sannsynligvis DTS (SQL Server 7.0/2000) eller SSIS (SQL Server 2005). Dette er et verktøy som er beregnet på akkurat slike oppgaver som dette. SSIS er selvfølgelig det beste alternativet, DTS vil også kunne dekke dine behov her.

 

Det finnes en mengde informasjon om såvel DTS som SSIS på microsoft sine websider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...