Gå til innhold

Hvor mang koble led's til en motstand?


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe noen av disse: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...505VBL&mcat=c64

 

og jeg har funnet ut at jeg trenger denne:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=r820w025&mcat=c64

 

 

Hvor mange led kan jeg koble til denne motstanden?

 

 

Jeg skjønner ikke det omregninga av det greierne der, så det er ikk vits i å forklare meg noe :p

 

Har også lest Sticky.

 

Edit: Det står at:

Skal SBLED505VBL tilkobles 12V må denne motstanden kobles i serie med SBLED505VBL.

 

Hvordan kobler jeg motstanden til 12V og hvordan serie kobler jeg led'sa?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte å kjøpe noen av disse: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...505VBL&mcat=c64

 

og jeg har funnet ut at jeg trenger denne:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=r820w025&mcat=c64

 

 

Hvor mange led kan jeg koble til denne motstanden?

 

 

Jeg skjønner ikke det omregninga av det greierne der, så det er ikk vits i å forklare meg noe :p

 

Har også lest Sticky.

 

Edit: Det står at:

Skal SBLED505VBL tilkobles 12V må denne motstanden kobles i serie med SBLED505VBL.

 

Hvordan kobler jeg motstanden til 12V og hvordan serie kobler jeg led'sa?

5355110[/snapback]

Altså, jeg forstår ikke spørsmålet ditt helt, men skal prøve å svare å godt jeg kan.

 

Først, hvor mange LEDs har du tenkt å ha? Hvis du kun skal ha en, trenger du ingen motstand og kobler bare LEDen på på den røde og sorte ledningen som er 5volt.

 

Skal du derimot ha to LEDs (10volt) må du ha en annen motstand en den på bildet. (selges ikke på MP)

 

Vil du derimot kjøre LEDen på 12volts railen trenger du den motstander som du linker til. Da kobler du det slik som under:

 

 

 

Var det noe mer du lurte på? :)

Lenke til kommentar
Først, hvor mange LEDs har du tenkt å ha? Hvis du kun skal ha en, trenger du ingen motstand og kobler bare LEDen på på den røde og sorte ledningen som er 5volt.

en LED skal ikke ha 5 volt, da vil den sansyligvis gå i stykker, en LED skal ha ca 2-3 volt

 

hvis man skal gjøre en LED på 12volt så passer det bra med en motstand på ca 600-700ohm

Lenke til kommentar

post-28903-1135903344_thumb.jpgHvorfor skal alle gjøre dette så utrolig vanskelig?

 

Det enkle er å kjøre LED på 5 volt (rød og sort ledning) dette tåler de fleste LED`s

å om man bruker en eller 2 (eller flere)spiller kun en rolle i antall volt som skal tilføres i en SERIE kobbling, men i dette tilfellet ville jeg ha PARRALELL kobblet LED. Da trenger man ikke å tenke på noe ennet en å kobble + og - på LED riktig på 5volt.

 

legger ved et bilde av de to forskjellige. som dere ser så har jeg ikke tegnet inn LED da jeg bare vil vise kontakt punktene (rød er pluss svart er minus) håper alle ser at det er forsjell på disse 2?

 

i en serie dobbels antall V som skal tilføres ved å ta antall gange volt (feks 5V *4 = 20 V)

 

i en parralell er det strømstyrken som øker A (ampere) mens V er stabil.

en standard diode trekker ca 20mA så dere trenger ikke bekymre dere for PSU om dere ikke kobbler til maaaaange.

 

ble folk litt klokere nå eller har jeg forklart dårlig?

Lenke til kommentar
Først, hvor mange LEDs har du tenkt å ha? Hvis du kun skal ha en, trenger du ingen motstand og kobler bare LEDen på på den røde og sorte ledningen som er 5volt.

en LED skal ikke ha 5 volt, da vil den sansyligvis gå i stykker, en LED skal ha ca 2-3 volt

 

hvis man skal gjøre en LED på 12volt så passer det bra med en motstand på ca 600-700ohm

5355881[/snapback]

 

 

Om du ser i produkt beskrivelsen av denne LED å deler den opp slik jeg har gjort vil du se... SB LED 50 5V BL om ikke jeg tar feil av disse forkortelsene vil det stå.. Sunbeam LED, 5mm, 5V, Blå å de som er litt omerksomme ser at det er jo det som står på linken der man trykker for å komme til produktet...

 

Så jeg tror denne LED liker seg best på 5V å ikke på 2-3 da den bare vil lyse svakere...

Lenke til kommentar
Først, hvor mange LEDs har du tenkt å ha? Hvis du kun skal ha en, trenger du ingen motstand og kobler bare LEDen på på den røde og sorte ledningen som er 5volt.

en LED skal ikke ha 5 volt, da vil den sansyligvis gå i stykker, en LED skal ha ca 2-3 volt

 

hvis man skal gjøre en LED på 12volt så passer det bra med en motstand på ca 600-700ohm

5355881[/snapback]

:nei:

 

Please, les første post før du kommer med slik villedende informasjon.

Lenke til kommentar
Det enkle er å kjøre LED på 5 volt (rød og sort ledning) dette tåler de fleste LED`s

 

Litt OT, men de fleste LEDs tåler ikke dette... Levetiden forkortes dramatisk.. Men det er ikke et problem i denne sammenheng, for denne dioden har som det kommer klart frem av produkbeskrivelsen en innebygd spenningsbegrenser som gjør at den kjører fint på 5V...

Lenke til kommentar
Altså, jeg forstår ikke spørsmålet ditt helt, men skal prøve å svare å godt jeg kan.

 

Først, hvor mange LEDs har du tenkt å ha? Hvis du kun skal ha en, trenger du ingen motstand og kobler bare LEDen på på den røde og sorte ledningen som er 5volt.

 

Skal du derimot ha to LEDs (10volt) må du ha en annen motstand en den på bildet. (selges ikke på MP)

 

Vil du derimot kjøre LEDen på 12volts railen trenger du den motstander som du linker til. Da kobler du det slik som under:

 

 

 

Var det noe mer du lurte på? :)

5355505[/snapback]

 

OMG...Nice forklart :p

 

 

Tror jeg skønner det nå.

 

Jeg skal ha 2 led's som jeg kobler på 12V. Trenger jeg bare den ene motstanden som jeg linker til da, eller trenger jeg flere?

 

Det er sånn at jeg skal koble motstanden til den gule ledninga,så den lange pinnen på led'sa på motstanden, og den korte på 1 av de svarte?

Lenke til kommentar

 

OMG...Nice forklart :p

 

 

Tror jeg skønner det nå.

 

Jeg skal ha 2 led's som jeg kobler på 12V. Trenger jeg bare den ene motstanden som jeg linker til da, eller trenger jeg flere?

 

Det er sånn at jeg skal koble motstanden til den gule ledninga,så den lange pinnen på led'sa på motstanden, og den korte på 1 av de svarte?

5357495[/snapback]

Du må ha en annen motstand en hva du linker til. Den er for kraftig.

 

Det stemmer vel resten. Prøv litt før du monterer den.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer også på hvor man får tak i mostander, untatt microples da. Fant en pakke med 600 forskjellige motstandere på clas ohlson. HER

Men jeg kjønner ikke den elfa siden, kan noen linke til der hvor man får kjøpt enkelt motstandere som passer til led's.

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurer også på hvor man får tak i mostander, untatt microples da. Fant en pakke med 600 forskjellige motstandere på clas ohlson. HER

Men jeg kjønner ikke den elfa siden, kan noen linke til der hvor man får kjøpt enkelt motstandere som passer til led's.

5358482[/snapback]

 

F.eks:

 

Disse tåler 0,6 W

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012484.htm

 

Disse tåler 1w

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012487.htm

 

Til småting, som f.eks noen leds, passer den på 0,6w eller 0,4w bra.

på mere kraftige saker, som f.eks 30leds, må du nok opp i 1w f.eks.

 

er ikke værre enn det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurer også på hvor man får tak i mostander, untatt microples da. Fant en pakke med 600 forskjellige motstandere på clas ohlson. HER

Men jeg kjønner ikke den elfa siden, kan noen linke til der hvor man får kjøpt enkelt motstandere som passer til led's.

5358482[/snapback]

 

F.eks:

 

Disse tåler 0,6 W

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012484.htm

 

Disse tåler 1w

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012487.htm

 

Til småting, som f.eks noen leds, passer den på 0,6w eller 0,4w bra.

på mere kraftige saker, som f.eks 30leds, må du nok opp i 1w f.eks.

 

er ikke værre enn det. :thumbup:

5359290[/snapback]

 

Hvor stor effekt motstandene må tåle kommer jo helt ann på antallet dioder, og om de er koblet i serie eller parallell (større strøm, større effekt...)...

Det kommer også ann på hvor stor del av spenningen som blir liggandes over motstanden...

 

Men, hvorfor kan du ikke bare koble begge diodene på 5V?? :hmm: (i parallell)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...