Gå til innhold

Oppstartsproblemer.....


MatsD

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat installert et Asus A7v333 raid hovedkort på pc'en min.

Når jeg starter opp så står det ''scanning devices''. og ''no array found'' eller no sånt.

 

Den finner heller ikke C: i DOS. Bare feil partisjon av harddisken. Den som heter C: i DOS nå heter D: i windows. Maskinen finner alt inne i windows.

 

Hjelper det hvis jeg formaterer???

 

Jeg har satt harddiskene i promise greiene.

BIOS sier at Drenneren min er Masterdisken..

 

[ Denne Melding var redigert av: MatsD på 2002-09-07 11:48 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:


jevel skrev (2002-09-09 02:54):

Hva var det jeg skrev da?


Systemdisken SKAL på den vanlige IDE porten (altså den vanlige IDE kontrolleren) MED MINDRE at du skal starte fra ett RAID. DA må du sette systemdisken på Promise kontrolleren, og da må du ha to disker.


Stemmer ikke dette, så vet ikke jeg...



Nope, Du kan bruke promise kontrolleren med en disk.(Ata66/100) Når du sier vanlige er det den gammle ata33 du mener.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-09 10:46, Kjetil Lura skrev:

Quote:


jevel skrev (2002-09-09 02:54):

Hva var det jeg skrev da?


Systemdisken SKAL på den vanlige IDE porten (altså den vanlige IDE kontrolleren) MED MINDRE at du skal starte fra ett RAID. DA må du sette systemdisken på Promise kontrolleren, og da må du ha to disker.


Stemmer ikke dette, så vet ikke jeg...



Nope, Du kan bruke promise kontrolleren med en disk.(Ata66/100) Når du sier vanlige er det den gammle ata33 du mener.

 

Dere er delvis på jordet begge to.

Først til Jevel. Ja du kan bruke IDE portene på en Promise raid kontroller som vanlige IDE-porter. Så imotsetning til Highpoint-kontrollere må man ikke kjøre raid for å få noen nytte av de. Jeg husker ikke i farta hvordan man får til det. Kan hende man må endre på en jumper for å få det til. Det er det ihvertfall på A7V133-raid kortet. Det kan godt hende at det er en bios innstilling istedenfor siden A7V333 er et nyere kort. Det er ihvertfall lov å håpe på framskritt. :razz:

 

Men hva Kjetil roter med når han prater om ata100/66 og ata33 får gudene vite. Et A7V333-raid hovedkort har 2 standard ATA133 IDE porter pluss 2 ATA133 porter fra raid-kontrolleren. Så alle sammen støtter ATA133/100/66/33.

 

Men tilbake til orginal posten, husk at NTFS partisjoner ikke dukker opp i DOS. Er C: din formatert med NTFS vil den derfor ikke vises i DOS og din D: vil dukke opp som C: hvis den er formatert med FAT (evt FAT32).

Les i manualen hvordan du setter opp vanlige harddisker på raid-kontrolleren så får du nok dette til å funke. :smile:

Men kommer du inn i Windows osv skjønner jeg ikke hva problemet egentlig er!?

Lenke til kommentar

OK.

 

Skal man ta ting slik at vi får med alle muligheter, så er det mulig å sette systemdisken på promise kontrolleren, for så å boote fra den. Da må man slå av RAID funksjonen med en jumper som sitter ved RAMen på kortet først.

 

Det var ikke det som var poenget mitt.

 

Saken er at han har satt opp CD/DVD på den IDE kontrolleren som sitter onboard, og at dette vil skape trøbbel for ham når han skal installere ting / sette opp bootdisk.

 

Poenget mitt er at det godt kan finnes andre løsninger enn de jeg kommer med, jeg foreslår bare enkleste mulige løsning.

 

Hvis jeg derimot sier at sånn og sånn er det ting fungerer, og tar feil, så beklager jeg selvfølgelig eventuelle slike blemmer.... :wink:

 

-KJ

 

EDIT: Skriveleif, ja!

_________________

http://www.fellowship.no/forum/

 

[ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-09-09 16:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Ash skrev (2002-09-09 13:45):


Men hva Kjetil roter med når han prater om ata100/66 og ata33 får gudene vite. Et A7V333-raid hovedkort har 2 standard ATA133 IDE porter pluss 2 ATA133 porter fra raid-kontrolleren. Så alle sammen støtter ATA133/100/66/33.



Eg mener den gammle typen som eg har, Der kan eg bruke raid kontrolleren uten å kjøre i raid, Men akkurat nå bruker eg kunn ata33 kontolleren på Ata66 0g 100 disker.

Min feil at eg rotet litt. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...