Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs og fast tilkobling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min første post og selvfølgelig er det et spørsmål... Please bear with me :)

Jeg skal flytte inn i et nytt hus og i den anledning vurderer jeg å gå til anskaffelse av et trådløst nettverk slik at jeg slipper å begynne å strekke kabler overalt. Noen har imidlertid fortalt meg at med trådløst internett så er i praksis den største inn-hastigheten jeg kan oppnå i underkant av 1Mbit(er dette riktig btw?). Er det mulig å på en eller annen måte koble en datamaskin til nettet via kabel slik at den kan ta seg av tyngre nedlastningsoppgaver mens resten av husets PCer er koblet til trådløst?

Om evt. svar kunne bære preg av at jeg knapt nok har sett et trådløst nettverk i hele mitt liv hadde det vært kult :cool:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei!

Min første post og selvfølgelig er det et spørsmål... Please bear with me  :)

Jeg skal flytte inn i et nytt hus og i den anledning vurderer jeg å gå til anskaffelse av et trådløst nettverk slik at jeg slipper å begynne å strekke kabler overalt. Noen har imidlertid fortalt meg at med trådløst internett så er i praksis den største inn-hastigheten jeg kan oppnå i underkant av 1Mbit(er dette riktig btw?). Er det mulig å på en eller annen måte koble en datamaskin til nettet via kabel slik at den kan ta seg av tyngre nedlastningsoppgaver mens resten av husets PCer er koblet til trådløst?

Om evt. svar kunne bære preg av at jeg knapt nok har sett et trådløst nettverk i hele mitt liv hadde det vært kult :cool:

5350254[/snapback]

Hei!

Neida, trådløst funkgerer nok greit opp til 26 Mbit/s internett. (Så lenge du har ok signaler) - Til vanlig surfing og nedlastinger fungerer trådløst greit. Til spilling kan du få noe høyere latency. Får selv ca. 2,5 MB/s overføringshastighet på trådløst nettverk rundt i leiligheten. Har du internett på 10 Mbit/s eller lavere er det sjelden du opplever at trådløst er begrensningen på hastighet.

Kos deg med nytt opplegg :)

(Edit: Husk forskjellen på bit og Byte - 1 Byte er 8 bit)

Tommelfingerregel: "25 Mbit deler på 10 gir meg 2,5 MByte" (sånn ca...)

Endret av Trøtt
Skrevet

Okay thanks!

Har uansett funnet ut at det er mer hensiktsmessig å koble til den stasjonære PCen via kabel slik at jeg slipper å kjøpe trådløst nettverkskort til den. Etter litt surfing tror jeg at jeg har funnet det jeg leter etter: link.

Antar dette er fryktelig banalt, men har jeg forstått det riktig at jeg med routeren ovenfor kan benytte et sånt oppsett?

nettverksoppsett.GIF

Skrevet
Okay thanks!

Har uansett funnet ut at det er mer hensiktsmessig å koble til den stasjonære PCen via kabel slik at jeg slipper å kjøpe trådløst nettverkskort til den. Etter litt surfing tror jeg at jeg har funnet det jeg leter etter: link.

Antar dette er fryktelig banalt, men har jeg forstått det riktig at jeg med routeren ovenfor kan benytte et sånt oppsett?

nettverksoppsett.GIF

5355612[/snapback]

ja ser bra ut det !!

Skrevet

Hvis du skal bygge dette huset så legg rør i veggene til nettkabler, får du ordentlig bredbånd (fiber) med TV o.l så vil du angre at du bare gikk for trådløst.

Skrevet

Skal nok ikke bygge det selv så jeg får greie meg med trådløst. Kan aldri tenke meg at de begynner å legge noe fiber i bakken her i overskuelig fremtid uansett :)

Anyways, takk for all hjelp! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...