Gå til innhold

Olympus E-300, noen kommentarer?


Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp bestilt Olympys E-300, fra mpx.no.

Trenger tips, kommentarer ol. om dette kameraet. Er helt nybegynner når det gjelder Speilrefleks kamera.

Var dette et godt kjøp? ( 3998kr )

Anbefalte objektiver til?

Vil gjerne høre fra noen som eier kameraet også :w00t:

 

 

 

:hmm:

post-91088-1135724052_thumb.jpg

Endret av HideMe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingenting mer å si? Hvilke objektiver blir anbefalt til f.eks?

Jeg kan så og si ingenting om dette kameraet. Har bare lest på Nikon D50 og Canon 350D. Hadde liksom planer om å kjøpe en av dem så...

5349837[/snapback]

 

Anbefalte objektiver finner du her.

 

Selv har jeg hatt kameraet en drøy måneds tid og er godt fornøyd så langt. Jeg var "grønn" på digitale speilrefleks da jeg fikk kameraet. Det jeg har gjort er å eksperimentere og lære meg å bruke kameraet - sånn noenlunde ihvertfall.

 

Under denne prosessen har jeg funnet ut at jeg trenger stativ, ekstern blitz og en ny linse 40 - 150 mm. Du vil kanskje komme til en annen konklusjon, men er du amatør som meg så test ut kameraet og definer ditt behov før du starter innkjøpene.

 

Når det gjelder blitz hadde jeg tenkt meg denne Metzblitzen. Når det gjelder stativ vet jeg egentlig ikke, men det bør ikke være lavere enn ca 1.70. Så her setter jeg pris på innspill både mtp blitz og stativ

Lenke til kommentar
Når det gjelder blitz hadde jeg tenkt meg denne Metzblitzen. Når det gjelder stativ vet jeg egentlig ikke, men det bør ikke være lavere enn ca 1.70. Så her setter jeg pris på innspill både mtp blitz og stativ

5349984[/snapback]

 

Hei!

 

Jeg har vært E-500 eier i en drøy uke, og tror jeg ender opp med Olympus FL-36 blitzen, bl.a. for å se om det hjelper på AF i svak belysning:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=15697928

Lenke til kommentar
Hei. Har nettopp bestilt Olympys E-300, fra mpx.no.

Trenger tips, kommentarer ol. om dette kameraet. Er helt nybegynner når det gjelder Speilrefleks kamera.

Var dette et godt kjøp? ( 3998kr )

Anbefalte objektiver til?

Vil gjerne høre fra noen som eier kameraet også  :w00t:

 

 

 

:hmm:

5345659[/snapback]

 

Hei!

 

Tror dette er et supert tilbud!

Jeg er også nybegynner på digital speilrefleks. Kjøpte Olympus E-500 for en uke siden og betalte ca. 6000. E-300 og E-500 skal være relativt like på mange områder. Jeg har 40-150mm objektiv i tillegg (999,- hos Japan Photo) til standard 14-45mm og synes det har vært god valuta for pengene, og vurderer også ekstern blitz, men jeg støtter olar0701. Test kamera når du får det og definer dine behov før du starter innkjøpene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei og gratulerer med nytt kamera!

 

Det som er et viktig moment med Oly-objektivene er at man må multiplisere brennvidden med 2x for å få den aktuelle brennvidden ved bruk. Dette fordi de har en mindre sensor enn Canon/Nikon etc., hvor man ganger opp med 1,5x/1,6x.

 

 

Olympus har følgende objektiv-lineup:

Entry-level:

14-45mm f/3.5-5.6

40-150mm f/3.5-4.5

 

prosumer:

11-22mm f/2.8-3.5

14-54mm f/2.8-3.5

50-200mm f/2.8-3.5 ED

 

pro grade:

7-14mm f/4 ED

14-35mm f/2 ED

35-100mm f/2 ED

90-250mm f/2.8 ED

 

(Hopper over litt fastoptikk her da jeg ikke kjenner disse så bra (8mm, 35mm, 50mm)

 

Kort fortalt har jeg dette å si:

- Billigoptikken har meget bra ytelse i forhold til prisen. Er ikke vann- og støvtett

 

- "Pro-sumer" optikken er temmelig rask (2,8-3,5), liten og lett, og er vann- og støvtett (jeg sier "vanntett" da optikken er mye nærmere dette enn "sprutsikkert")

 

- "Proffoptikken" er lynrask og bør ikke brukes uten monopod/nakkestøtte (med unntak av 7-14mm).

 

Min anbefaling er som følger:

- Gå for 14-54 og 50-200 foreløpig (og når du får råd). Har du planer om å oppgradere senere til E-1 eller et evt. E-3 vil disse være støv- og vanntette etter samme standard. Disse objektivene er også raskere, noe som hjelper litt på mot den desverre litt dårlige ISO800(+)-ytelsen. Er også skarpere, og bærer et vannvittig kvalitetspreg ;-)

 

Har du planer om å skyte .raw vil jeg også anbefale deg å holde deg til Olympus-programvaren da denne bl.a. produserer bedre farger enn f.eks. PS-konverteren.

 

Et siste tips er å skjekke ut denne linken for anbefalte flash-settings.

 

Kan anbefale FL-36 på det varmeste. Er tilnærmet lik FL-50, men har en mer praktisk størrelse. Er også mer enn kraftig nok for vanlig bruk. Recycles tiden er dog lavere enn storebroren.

 

Lykke til med fotograferingen, og ikke nøl med å ta kontakt over MSN på "thpaulsen at gmail.com" hvis du har spørsmål relatert til E-300/Fourthirds

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Det som er et viktig moment med Oly-objektivene er at man må multiplisere brennvidden med 2x for å få den aktuelle brennvidden ved bruk. Dette fordi de har en mindre sensor enn Canon/Nikon etc., hvor man ganger opp med 1,5x/1,6x.

 

Litt flisespikkeri kanskje, men det er omvendt. På Canon må man multiplisere brennvidden med 1,6x (i alle fall på 300D, 350D, 20D), mens Nikon må multipliseres med 1,5x.

Lenke til kommentar

Angående blitz til e-300 (eller e-500):

 

Olympus FL-36 hjelper på AF i svakt lys, den bruker svakt rødt lys (og infrarødt?) som hjelpelampe.

 

Jeg vet ikke med e-300, men e-500 bruker den innebygde blitzen som hjelpelampe, med et voldsomt strobelys. Veldig forstyrrende på enkelte motiv (unger, dyr, andre mennesker)! Bare å få erstattet den innebygde hjelpelampen var verd prisen alene :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Angående blitz til e-300 (eller e-500):

 

Olympus FL-36 hjelper på AF i svakt lys, den bruker svakt rødt lys (og infrarødt?) som hjelpelampe.

 

Jeg vet ikke med e-300, men e-500 bruker den innebygde blitzen som hjelpelampe, med et voldsomt strobelys. Veldig forstyrrende på enkelte motiv (unger, dyr, andre mennesker)! Bare å få erstattet den innebygde hjelpelampen var verd prisen alene :)

5381216[/snapback]

 

 

Sikker på at du ikke har aktivert "anti-red-eyes" uten å vite om det? :tease:

Lenke til kommentar

Ja, men har aktivert "AF assist", som da er hjelpelampe. :whistle:

 

Men siden de ikke tok seg råd til en ordentlig hjelpelampe, så lar de heller kameraet blende, forstyrre og forvirre ved å la blitzen strobe i ett sett mens du fokuserer.

 

Ingen stor hit da jeg skulle ta bilde av Lucia-toget i barnehagen før jul, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har kjøpte samme kamera, E-300, jeg også?

Hvilken minnebrikke bruker du?

 

Noen andre som har noen kommentarer til hvilken minnebrikke jeg burde kjøpe?

Valget står mellom CF type2 1GB eller Olympus XD-kort.

 

Leser at Olympus XD-kortet har panorama funksjon? Hva er det? Mulighet til å ta bilder etterhverandre og få satt de sammen?

 

Noen som har nyttig informasjon å komme med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...