Gå til innhold

3D-Ytelse på nytt AMD X2/GTX-oppsett


Enthralled

Anbefalte innlegg

Bygde meg pc i jula og har et par spørsmål, men først hardwaren (som også kan sees i profil/signatur)

 

- AMD Athlon 64 X2 4400+/Boxed-kjøler

- MSI 7800GTX 256MB/ForceWare 77.77

- 2GB OCZ PC3200 Platinum Edition

- ASUS A8N32-SLI Deluxe

- Hiper 580W

- Raptor + 250GB vanlig disk

Windows XP Pro 64-bit

Alt er ved standard klokkehastigheter

 

Får disse 3DMark-resultatene:

3DMark 01 SE 25 965

3DMark 03 15 911

3DMark 05 7 615

Er dette slik et skal være? Hadde håpet på å nå 8000 i 05, kan det være drivere/annen konfigurasjon som må til?

Ellers kan jeg opplyse om at FEAR-demoen går fint med høy oppløsning og alle detaljer (inklusive soft-shadows) på maks :yes: Får 129,5 fps average på CS:Source stress test.

 

Et annet problem dukker opp når jeg prøver å spille Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay. Det står at jeg må ha OpenGL 1.3 eller høyere. Jeg mener jeg har 2.0, utifra Everest. Hva kan være feil?

 

CPU-temperaturen er litt over 40 i idle og litt under 50 i load, er dette normalt? Kan jeg enable overklokkingsfunksjoner som N.O.S uten å risikere for høy temp? Jeg har to kabinettvifter.

 

Samler nå alle spørsmålene i en tråd for lettvindthets skyld. Det kommer sikkert flere etter hvert.

 

Linker også til tråd om 64-bits antivirus https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=514711

 

Takker for svar ;)

Endret av Enthralled
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bygde meg pc i jula og har et par spørsmål, men først hardwaren (som også kan sees i profil/signatur)

 

- AMD Athlon 64 X2 4400+/Boxed-kjøler

- MSI 7800GTX 256MB/ForceWare 77.77

- 2GB OCZ PC3200 Platinum Edition

- ASUS A8N32-SLI Deluxe

- Hiper 580W

- Raptor + 250GB vanlig disk

Windows XP Pro 64-bit

Alt er ved standard klokkehastigheter

 

Får disse 3DMark-resultatene:

3DMark 01 SE 25 965

3DMark 03   15 911

3DMark 05     7 615

Er dette slik et skal være? Hadde håpet på å nå 8000 i 05, kan det være drivere/annen konfigurasjon som må til?

Ellers kan jeg opplyse om at FEAR-demoen går fint med høy oppløsning og alle detaljer (inklusive soft-shadows) på maks :yes:  Får 129,5 fps average på CS:Source stress test.

 

Et annet problem dukker opp når jeg prøver å spille Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay. Det står at jeg må ha OpenGL 1.3 eller høyere. Jeg mener jeg har 2.0, utifra Everest. Hva kan være feil?

 

CPU-temperaturen er litt over 40 i idle og litt under 50 i load, er dette normalt? Kan jeg enable overklokkingsfunksjoner som N.O.S uten å risikere for høy temp? Jeg har to kabinettvifter.

 

Samler nå alle spørsmålene i en tråd for lettvindthets skyld. Det kommer sikkert flere etter hvert.

 

Linker også til tråd om 64-bits antivirus https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=514711

 

Takker for svar ;)

5341663[/snapback]

 

Du kan prøve med nyere driver til skjermkort først og fremst.

Endret av Itnux
Lenke til kommentar
Bygde meg pc i jula og har et par spørsmål, men først hardwaren (som også kan sees i profil/signatur)

 

- AMD Athlon 64 X2 4400+/Boxed-kjøler

- MSI 7800GTX 256MB/ForceWare 77.77

- 2GB OCZ PC3200 Platinum Edition

- ASUS A8N32-SLI Deluxe

- Hiper 580W

- Raptor + 250GB vanlig disk

Windows XP Pro 64-bit

Alt er ved standard klokkehastigheter

 

Får disse 3DMark-resultatene:

3DMark 01 SE 25 965

3DMark 03  15 911

3DMark 05    7 615

Er dette slik et skal være? Hadde håpet på å nå 8000 i 05, kan det være drivere/annen konfigurasjon som må til?

Ellers kan jeg opplyse om at FEAR-demoen går fint med høy oppløsning og alle detaljer (inklusive soft-shadows) på maks :yes:  Får 129,5 fps average på CS:Source stress test.

 

Et annet problem dukker opp når jeg prøver å spille Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay. Det står at jeg må ha OpenGL 1.3 eller høyere. Jeg mener jeg har 2.0, utifra Everest. Hva kan være feil?

 

CPU-temperaturen er litt over 40 i idle og litt under 50 i load, er dette normalt? Kan jeg enable overklokkingsfunksjoner som N.O.S uten å risikere for høy temp? Jeg har to kabinettvifter.

 

Samler nå alle spørsmålene i en tråd for lettvindthets skyld. Det kommer sikkert flere etter hvert.

 

Linker også til tråd om 64-bits antivirus https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=514711

 

Takker for svar ;)

5341663[/snapback]

 

Ok, for det første; Scoren din er litt lav. Last ned nyeste ForceWare til skjermkortet ditt (82.12) da de er bedre optimaslisert til dual-core enn de du bruker nå (77.xx)

Nr 2. Pass på at du har lagt inn seneste chipset-driverne fra nvidia (versjon 6.70)

Nr. 3 Chronicles of Riddick: Last ned spillpatch fra spillprodusentens hjemmeside

Nr. 4 Ja, du kan godt bruke NOS, selv om vanlig overklokking fra BIOS (ikkeno av den derre "automatiske overklokkingen" er å foretrekke for stabilitetens skyld.

Nr. 5: Du har passet på å valgt en HAL som støtter dualcore i.e. du har to prosessorer gjenkjent i Windows?

Lenke til kommentar

Takker for raske svar! Jeg visste ikke at driverne hadde kommet så langt. 77.77 var det seneste jeg fant på hjemmesiden til MSI for WIN64-bit. Skal prøve å finne de driverne dere nevner andre steder.

 

Og om temp: det var beroligende å høre at det er rom for litt klokking. Tror vel det blir til at jeg enabler NOS 10% etter hvert.

 

Men så var det dette her:

Nr. 5: Du har passet på å valgt en HAL som støtter dualcore i.e. du har to prosessorer gjenkjent i Windows?

5341750[/snapback]

Hva mener du med "HAL"? Jeg har i hvert fall to prosessorer/kjerner gjenkjent i windows... :ermm:

 

En annen ting, som jeg glemte å nevne i innledningen, er GPU-temp. Det står at den er litt over 50 i idle og litt over 60 i load. Dette skulle vel være rimelig bra?

Jeg prøvde å trykke på "registrer optimale frekvenser". Da ble det satt til 496/1,33. Oi, dette var bra. Men neste gang jeg gjør det samme får jeg artifacts og skjermkortet låser seg under prosessen.

Lenke til kommentar
Takker for raske svar! Jeg visste ikke at driverne hadde kommet så langt. 77.77 var det seneste jeg fant på hjemmesiden til MSI for WIN64-bit. Skal prøve å finne de driverne dere nevner andre steder.

 

Og om temp: det var beroligende å høre at det er rom for litt klokking. Tror vel det blir til at jeg enabler NOS 10% etter hvert.

 

Men så var det dette her:

Nr. 5: Du har passet på å valgt en HAL som støtter dualcore i.e. du har to prosessorer gjenkjent i Windows?

5341750[/snapback]

Hva mener du med "HAL"? Jeg har i hvert fall to prosessorer/kjerner gjenkjent i windows... :ermm:

 

En annen ting, som jeg glemte å nevne i innledningen, er GPU-temp. Det står at den er litt over 50 i idle og litt over 60 i load. Dette skulle vel være rimelig bra?

Jeg prøvde å trykke på "registrer optimale frekvenser". Da ble det satt til 496/1,33. Oi, dette var bra. Men neste gang jeg gjør det samme får jeg artifacts og skjermkortet låser seg under prosessen.

5341897[/snapback]

 

Det er ikke sikkert at den funksjonen virker like bra alltid så jeg ville heller anbefalt og klokke litt selv og teste 3dmark05 og se etter artifacts, eller bruke atitool siden det har støtte for Geforce kort nå.

Lenke til kommentar
Takker for raske svar! Jeg visste ikke at driverne hadde kommet så langt. 77.77 var det seneste jeg fant på hjemmesiden til MSI for WIN64-bit. Skal prøve å finne de driverne dere nevner andre steder.

 

Og om temp: det var beroligende å høre at det er rom for litt klokking. Tror vel det blir til at jeg enabler NOS 10% etter hvert.

 

Men så var det dette her:

Nr. 5: Du har passet på å valgt en HAL som støtter dualcore i.e. du har to prosessorer gjenkjent i Windows?

5341750[/snapback]

Hva mener du med "HAL"? Jeg har i hvert fall to prosessorer/kjerner gjenkjent i windows... :ermm:

 

En annen ting, som jeg glemte å nevne i innledningen, er GPU-temp. Det står at den er litt over 50 i idle og litt over 60 i load. Dette skulle vel være rimelig bra?

Jeg prøvde å trykke på "registrer optimale frekvenser". Da ble det satt til 496/1,33. Oi, dette var bra. Men neste gang jeg gjør det samme får jeg artifacts og skjermkortet låser seg under prosessen.

5341897[/snapback]

 

Så fremt du har to prosessoren gjenkjent i windows er det lagt inn en "Multiprosessor HAL" på systemet ditt, automatisk. Enkelte hovedkort er litt pirkete med windows, så man må velge HAL manuelt under installasjon av windows (f.eks. "Standard PC", "ACPI enprosessor-PC", "ACPI multiprosessor-PC") (min datamaskin - maskinvare - enhetsbehandling - datamaskin)

 

Litt over 50 grader idle er ikkeno problem med et 7800 grafikkort. Du kan begynne å uroe deg når temperaturen går opp mot 100 grader.

Lenke til kommentar
Takker for raske svar! Jeg visste ikke at driverne hadde kommet så langt. 77.77 var det seneste jeg fant på hjemmesiden til MSI for WIN64-bit. Skal prøve å finne de driverne dere nevner andre steder.

 

Og om temp: det var beroligende å høre at det er rom for litt klokking. Tror vel det blir til at jeg enabler NOS 10% etter hvert.

 

Men så var det dette her:

Nr. 5: Du har passet på å valgt en HAL som støtter dualcore i.e. du har to prosessorer gjenkjent i Windows?

5341750[/snapback]

Hva mener du med "HAL"? Jeg har i hvert fall to prosessorer/kjerner gjenkjent i windows... :ermm:

 

En annen ting, som jeg glemte å nevne i innledningen, er GPU-temp. Det står at den er litt over 50 i idle og litt over 60 i load. Dette skulle vel være rimelig bra?

Jeg prøvde å trykke på "registrer optimale frekvenser". Da ble det satt til 496/1,33. Oi, dette var bra. Men neste gang jeg gjør det samme får jeg artifacts og skjermkortet låser seg under prosessen.

5341897[/snapback]

 

HAL - Hardware abstraction layer - Kjørte du singelcore på OS'et ditt fra før, er Windows "satt opp" til å kjøre på en kjerne. Bytter du til dual core er det flere som har opplevd at Windows ikke har klart å endre HAL selv, men har måttet reinstallere OS'et. Hvis du får opp to "logg for bruk av CPU"-vinduer i oppgavebehandling/taskmanager, og kan velge affinity i prosesser samt hvilke kjerner prosessene skal kjøre på, er du på rett vei. (Som du bekrefter har skjedd). Flere er likevel av den oppfatning at du bør reinstallere OS'et uansett.

 

Jeg har også dual core, og testet ut om Windows endret HAL korrekt fra et single core miljø, hvilket den gjorde. Testet med flere kjente benchmarks, og formaterte disken og la inn alt på nytt og testet igjen. Det var ikke store forskjeller på testresultatene så langt jeg kunne se. Har noen gjort seg andre erfaringer?

Lenke til kommentar

Takk for forklaringer, ser ut til at HAL-greiene er riktig satt opp her.

 

Nå et par nye ting. Jeg har lastet ned og innstallert de nyeste driverne jeg fant hos nvidia for både grafikkort og hovedkort.

 

3DMark05 - 7 762 <-- Snufs, ikke 8000-grensa enda... :ermm:

 

Jeg har også løst problemet med chronicles of riddick. Lastet ned en patch som fiksa noe for nyere nvidia-skjermkort.

 

Neste tema blir RAM-en min. Jeg har 2*1GB OCZ Platinum Edition PC3200. De har oppgitte timings 2-3-2-5. Ifølge CPU-Z har mine nå 2,5-3-2-5. Jeg er ikke sikker, men jeg mener jeg så et sted at de opererte på 2T også. Jeg må vel stille på dette i bios for å få det riktig. Kan jeg bare tvangsinnføre 1T og 2-3-2-5, eller er det mer komplisert enn som så? Trenger en grundig beskrivelse av hva jeg må gjøre i bios :yes:

 

Kan strammere timigs være med å bikke den magiske 8k-grensa?

 

EDIT: 3DMark

Endret av Enthralled
Lenke til kommentar
Takk for forklaringer, ser ut til at HAL-greiene er riktig satt opp her.

 

Nå et par nye ting. Jeg har lastet ned og innstallert de nyeste driverne jeg fant hos nvidia for både grafikkort og hovedkort.

 

3DMark05 - 7 762 <-- Snufs, ikke 8000-grensa enda...  :ermm:

 

Jeg har også løst problemet med chronicles of riddick. Lastet ned en patch som fiksa noe for nyere nvidia-skjermkort.

 

Neste tema blir RAM-en min. Jeg har 2*1GB OCZ Platinum Edition PC3200. De har oppgitte timings 2-3-2-5. Ifølge CPU-Z har mine nå 2,5-3-2-5. Jeg er ikke sikker, men jeg mener jeg så et sted at de opererte på 2T også. Jeg må vel stille på dette i bios for å få det riktig. Kan jeg bare tvangsinnføre 1T og 2-3-2-5, eller er det mer komplisert enn som så? Trenger en grundig beskrivelse av hva jeg må gjøre i bios :yes:

 

Kan strammere timigs være med å bikke den magiske 8k-grensa?

 

EDIT: 3DMark

5344510[/snapback]

 

På det siste spm. JA, spesielt med 1T command rate i steden for 2T som du kjører nå. Er bare å tvinge brikkene til å kjøre 2-3-2-5-1T i BIOS, da SPD (små brikker på ram'en som inneholder data) er satt til slakkere timings av stabilitetsgrunner. Men støtter brikkene dine strammere timings er det bare å gå inn i BIOS og endre de nødvendige instillinger.

Lenke til kommentar

Kommer herved med en liten 3DMark-oppdatering. Dette er med nye drivere og uten noen andre programmer kjørende.

 

3DMark01SE_26 642

3DMark03___16 249

3DMark05____7 935

 

Kjørte 05 flere ganger, og det ser ut som det har stabilisert seg på litt over 7900. Da håper jeg på å overstige 8000 med riktige latencyer. :thumbup:

 

OT: Lagde en tråd om minneproblemet i riktig kategori også, regnet ikke med å få noen svar her :blush:

Lenke til kommentar

Da var riktige latencyer satt og følgende resultater registrert:

 

Super-Pi(1M) - 37sec.

3DMark05 - 7 935

 

:cry:

Super-Pi gikk ett fattig sekund raskere, mens jeg fikk nøyaktig samme score i 3DMark :roll:

 

EDIT: Kjørte 3DMark noen flere ganger med kald maskin, beste resultat til nå er 7 952. Utrolig irriterende å bare mangle fattige 48 poeng! :!:

Endret av Enthralled
Lenke til kommentar
Da var riktige latencyer satt og følgende resultater registrert:

 

Super-Pi(1M) - 37sec.

3DMark05 - 7 935

 

:cry:

Super-Pi gikk ett fattig sekund raskere, mens jeg fikk nøyaktig samme score i 3DMark  :roll:

 

EDIT: Kjørte 3DMark noen flere ganger med kald maskin, beste resultat til nå er 7 952. Utrolig irriterende å bare mangle fattige 48 poeng! :!:

5357866[/snapback]

 

Jaja, da er det vel bare å overklokke skjermkortet noen fattige mhz da vel

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Pc'n begynner å gå seg til nå. Alt går forsåvidt greit, bortsett fra at jeg har opplevd artifactantydning 1 gang i cs og 1 gang i windows.

 

Men i sted ble jeg litt bekymret igjen:

Tabbet ut fra Half-Life2 Deathmatch og GPU-temp lå på 74 grader! :cry: Merk dette er det høyeste jeg har sett det på noen gang, og det går fort ned igjen til rundt 50(+). Men er ikke dette veldig høyt? Ser jo at threshold er på 115 grader da, men det er jo langt over kokepunktet uansett...

 

For de som ikke gidder å lese alt:

7800GTX 256MB

2x 120mm kabinettvifter i LianLi pc7b

 

Alt ved standard hastigheter.

 

Dessuten er det en ting til som plager meg; det er en lyd som høres litt skarpere og høyere stemt ut enn den vanlige susen. Jeg hører det bare når jeg har hodet i riktig vinkel (har pc'n stående på et bord ved siden av. Jeg har utelukket kabinettviftene, den minste vifta på PSU (Hiper 580W) og cpu-vifta. Kan det være grafikkortet? I så fall; kan jeg gjøre gjøre noe med det uten å skifte vifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...