Gå til innhold

GeForce 6600GT med akutt viftestøy


efikkan

Anbefalte innlegg

Hei

 

For noen minutter siden, begynnte det ene Gainward GeForce 6600GT GS-skjermkortet mitt å støye unormalt og ujevnt. Det viste seg at viften på skjermkortet kjørte med ujevnt turtall og stoppet til tider opp. Så snart jeg oppdaget at det var skjermkortet, så slo jeg av pcen. Deretter tok jeg ut skjermkortet og fjernet støv, selv om det var i svært små mengder, siden pcen er nesten ny.

 

Nå som det er sagt, så kan jeg legge til at GeForce 6600GT støyer en god del, men dette var virkelig mye. Jeg har altså to slike kort i SLI(se profil), og jeg merker forskjell på korta. I windows ser jeg at det ene skjermkortet er 4-5 grader enn det andre.

 

Nå som pcen har stått på noen minutter, så merker jeg at viften ser ut til at den har stabilisért seg, men jeg stoler ikke lenger på maskinen, så den får nok hvile i natt. Men selv nå, så støyer den mer enn normalt.

 

Så over til det store spørsmålet; hva kan jeg gjøre for å redusére støyet? Er viften i ferd med å takke for seg? Kan jeg stole på den?

 

Jeg takker for alle svar.

 

Moderatorer: Jeg var litt usikker på om den skulle i "Kjøling-luft"-kategorien eller denne, så flytt den om dere vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo ut som den er på vei til å ta dagen. Jeg ville vel ikke akuratt stolt på den, men brukt den ja. Men du burde ha den under oppsyn. Ikke la den stå for lenge alene liksom..

 

Hvis pcen er ganske ny, kan du jo bruke garanti? Det skal jo være en mulighet..

 

Ellers kan du jo bytte vifte. Kjøpe deg en ny muligens.

Lenke til kommentar

Pcen ble bygt rett før påske i år.

 

Men problemet med å la den stå, er at grafikkprosessoren vil slå seg av ved 145 grader, men den er nok grillet lenge før det... :(

 

En grunn til at det ene skjermkortet er 5 grader høyere er jo at de står siden av hverandre og puster jo ut varm luft på det andre ;-P

 

Er vel bare å kjøpe nye kjølere da.

5341439[/snapback]

Det skjermkortet som blir "pustet på" er det kjøligeste, så teorien stemmer ikke. :)

 

Bytting av kjøler er ikke aktuellt. Det blir nok retur til butikken.

Lenke til kommentar

Nå kjørte jeg en krevende OpenGL-demo, og da steg temperaturen på skjermkortet fra rundt 45 grader til rundt 68 grader, samtidig som det andre ligger stabilt på 41. Temperaturen stiger jevnt, da jeg skrev begynnelsen på innlegget var den 68, og nå 72. Jeg tror jeg skal koble ut det ene skjermkortet og kjøre med "bare" et skjermkort til de blir byttet ut. 73 grader nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...