Gå til innhold

oppsett av trådløst nett (WLAN) - problemer :(


daffyd

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Har en Zepto 2002, med innebygd WLAN. Nå har jeg endelig kjøpt meg et trådløst aksesspunkt (fra 3Com: http://www.barbara.no/tester/wlan/aksesspu...nkt/index2.html ) også.

 

Det jeg har gjort er:

 

Har koblet aksesspunktet på routeren min, som fortsatt virker utmerket. Har konfigurert aksess-punktet (det vil si omtrent ikke gjort noen endringer, da det meste så bra ut). Kjører nå uten kryptering, da det burde være lettest å få opp.

 

Så kobler jeg fra den bærbare på LAN'et, og starter det trådløse nettverkskortet. Den bærbare finner aksesspunktet med en gang, og påstår den har koblet seg til. Admin-sidene til aksesspunktet har også registrert at en maskin er tilknyttet.

 

Problemet er bare at jeg ikke får utdelt noen ip-adresse. (Aksess-punktet er satt opp til å "assign IP addresses if no other DHCP server is detected") Jeg forsøker å sette ip-adresser og alt slikt manuelt, men jeg får fortsatt ikke kontakt med annet den bærbare. Kan dette skyldes bridge'n mellom de forskjellige nett-tilkoblingene på pc'en? Er den muligens konfigurert litt feil? Har noen fått dette til å virke? Hvordan?

 

Takker for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det trådløse aksesspunktet kontakt med det eksisterende nettverket?

 

Du kan også sette opp dhcp'en sånn som det er gjort på testen.

 

Det må også brukes en krysset kabel hvis du kobler den til en hub/switch (og da ikke mot uplink porten). Det følger også med en kryssa kabel i esken. Hvis du skal koble den rett i en annen pc må du bruke en vanlig nettverkskabel.

Lenke til kommentar

Det trådløse aksesspunktet har kontakt med det eksisterende nettverket. Funket både med DHCP og bestemt ip-adresse. Får kontakt med admin-sidene på aksess-punktet.

 

Aksess-punktet er koblet på routeren vha en ikke-krysset kabel.

 

Fant ut nå at det DHCP-oppsettet jeg valgte på aksess-punktet er eksakt likt med det i testen.

 

Problemet ser ut til å være oppsett av den bærbare, og ikke aksess-punktet. Den bærbare kjører WindowsXP, og har installert driverne som var med fra Zepto. Nå er jeg litt usikker på akkurat hvilket WLAN-kort som sitter i, men tror det er fra PRISM, da programvaren er fra PRISM. Driverne jeg bruker er noe fra Intersil.

 

Jeg mistenker at det kan være noe med oppsett rundt nettverks-bridge'n og koblingen mellom LAN og WLAN som gjør at jeg sliter med å få den bærbare på det trådløse nettet.

 

WLAN-nettoppkoblingen sier at den er tilkoblet aksesspunktet, men gir meg ikke noen IP-adresse og slikt. Mulig koblingen mot bridge'n er rar på en eller annen måte?

 

Etter det jeg altid har trodd så skulle det omtrent være "piece of cake" å koble den bærbare opp i et trådløst nett, men jeg har problemer jeg ikke klarer å forklare.

 

Setter pris på hjelp fra andre som faktisk har fått til dette her :smile:

Lenke til kommentar

OK, jeg fant løsningen... Og det var et XP-problem.

 

Overskrift i 3Com sin kunnskaps-database:

 

"AccessPoint 2000 - Wireless XP client not able to obtain IP address from DHCP Server"

 

Se mer på blant annet Microsoft sin kunnskapsbase, artikkel Q313896 (engelske artikler).

 

Noen symptomer:

LAN based Windows Client getting IP address from DHCP server while Wireless Windows XP client cannot

 

Access Point getting IP address from DHCP server but Windows XP client does not

 

++++

 

Mulige løsninger:

1) Installer ServicePack 1

 

2) du kan sette det WLAN adapteret til CompatibilityMode slik:

* Åpne et dos-prompt og skriv:

netsh bridge show adapter

* deretter tvinger du wlan-adapteret i compatibility-mode slik: (tallet 1 er nummeret til adapteret, som du fikk frem ved den første kommandoen)

netsh bridge set adapter 1 forcecompatmode=enable

 

 

Det letteste må nok likevel være å følge metode 1)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...