Gå til innhold

Ny bærbar PC - Ultraportabel


NilsJohan

Anbefalte innlegg

Pappa har gitt meg halvparten av en ny laptop i julegave. Jeg får bestemme hvilken og til hvilken pris. Tror ikke jeg skal gå over 20k hvertfall, så pris spiller en rolle (bare halvparten så mye ;)). Så på anbefalningene her og likte Asus W3A. Jeg leste et annet sted at det var lurt å få mer enn 512 MB RAM iom at grafikkort bruker av internminne. Har ikke funnet noen versjon av den med mer minne i norske web-shopper, men er det mulig å kjøpe minne separat? Dette blir jo selvfølgelig dyrere, iom at man da får en ekstra 256 MB brikke man ikke kan bruke til stort.

 

Har planer om å spille _noe_ på denne. Men ikke store grafikkintensive spill etc. Har allerede en "desktop replacer" og en desktop. Men, hvor stor må prossessoren være for at prossessoren ikke skal være noen flaskehals? Såvidt jeg forstår kan man kun oppgradere prossessoren, og ikke grafikkort (mens man fortsatt holder seg ultraportabel).

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU:

 

Du kan gå relativt langt ned på Hz-en før den blir ein flaskehals i forhold til GPU-en til speling. Paste-a inn ein samanligning mellom Hz- en til desktop og laptop, sånn at du kanskje lettare ser kor mykje du trenger.

 

Celeron-Ms:

C-M 1.20GHz - 2.42GHz Celeron-D

C-M 1.30GHz - 2.60GHz C-D

C-M 1.40GHz - 2.86GHz C-D

C-M 1.50GHz - 2.93GHz C-D

 

Ultra-low voltage Pentium-Ms:

P-M 1.0GHz ULV - 2.0GHz Pentium 4

P-M 1.1GHz ULV - 2.2GHz P4

P-M 1.2GHz ULV - 2.4GHz P4

 

Alviso/Sonoma Pentium-Ms:

P-M 1.40GHz* - 2.5GHz Pentium 4

P-M 1.50GHz - 2.8GHz Pentium 4HT

P-M 1.60GHz - 3.0GHz P4HT

P-M 1.73GHz - 3.2GHz P4HT

P-M 1.86GHz - 3.4GHz P4HT

P-M 2.00GHz - 3.6GHz P4HT

P-M 2.13GHz - 3.8GHz P4HT*

 

Moral of the story get a P-M 1.6 gig minimum!

 

GPU

 

Når det gjelder grafikkkorte så er ikkje "innebyggd" kort som deler hovedminne noko å hoppa i taket for, men her er ein rangering av forskjellige korta fra dårligast til best.

 

Intel Extreme -> VIA/S3G Unichrome -> SiS Mirage -> Intel Extreme 2 -> SiS Mirage 2 -> Intel GMA 900/915 -> ATI Mobility RADEON 9000/9100 -> nVidia GeForceFX Go5200 -> MR9200 -> GFFX Go5400 -> MR x200M -> GFFX Go5500-> GFFX Go5600 -> GF Go6200 -> MR x300 -> MR9600 -> GFFX Go5700 -> MR9700 -> MR x600 -> GFFX Go5900 -> MR x700 -> MR9800 -> GF Go6600 -> MR x800 ->GF Go6800 -> MR x800XT -> GF Go6800 Ultra*

 

Ser at du har sett på W3A, som er ein 14" og ikkje det som "kvalifisera" til ein ultraportabel, men vist du vil ha ein 14" så bør du heller sjå på W3V som ser nice ut og har x600 grafikk kort.

 

Kanskje venta til midten av jan og sjå om det kjeme ny intel Ibook? Berre ein tanke...

Lenke til kommentar

Ops, da har jeg driti meg ut når jeg har skrevet her, for jeg så på en 12" Asus ved navn W5A :)

 

Men, som sagt, så blir det ikke heavy spilling, bare lurer på hva det internkortet er godt for.. om det klarer noe liksom, og om jeg da trenger mer RAM.

 

Har ikke sett så nøye på iBook, men er da ganske vant med PC..

 

Burde vel sjekke likevel.

Lenke til kommentar

Veit ikkje om du har lest testen som hardware har skreve om w5a- en link den fekk 1024 poeng i 3dmark03 som er relativt lite. Eg spela svært lite så eg aner ikkje kva som kreves av forskjellige spel, men trur du ska klara å spela ein god del spel vist du skrur ned detalj-nivået og res.

 

W5a-en er ein veldig bra laptop, trur du vil bli fornøyd med den så lenge du ikkje prøver deg på tung speling.

Sjekk google etter reviews, finner masse brukartesta og proffe testa av den der.

 

Når det gjelder Ibooken, så fekk søstra mi ein 12" ibook til jul. Ho er absolutt ingen ekspert på pc eller mac, men tok OS- et til mac- en veldig lett og har ikkje hatt nokon prob med "overgangen". Nevnte det berre for dei kjeme med nye generasjon av Intel sine prosessora som blir svært konkurranse dyktige i forhold til winboxer. Blir spennande å sjå dei nye macene...

Endret av adis
Lenke til kommentar
GPU

 

Når det gjelder grafikkkorte så er ikkje "innebyggd" kort som deler hovedminne noko å hoppa i taket for, men her er ein rangering av forskjellige korta fra dårligast til best.

 

Intel Extreme -> VIA/S3G Unichrome -> SiS Mirage -> Intel Extreme 2 -> SiS Mirage 2 -> Intel GMA 900/915 -> ATI Mobility RADEON 9000/9100 -> nVidia GeForceFX Go5200 -> MR9200 -> GFFX Go5400 -> MR x200M -> GFFX Go5500-> GFFX Go5600 -> GF Go6200 -> MR x300 -> MR9600 -> GFFX Go5700 -> MR9700 -> MR x600 -> GFFX Go5900 -> MR x700 -> MR9800 -> GF Go6600 -> MR x800 ->GF Go6800 -> MR x800XT -> GF Go6800 Ultra*

 

NVIDIA GeForce Go 7800 GTX 256MB DDR3 er vel sannsynligvis det beste til laptop vel?!

Lenke til kommentar

Hm, det fine med iBookene er jo at de kommer med mer solide grafikkort enn vanlige PCer, hvertfall såvidt jeg kan se. Regner med Radeon 9550 er bedre enn integrerte løsninger. Men er det sannsynlig at det kommer iBooks med Intel i januar? Har apple sagt noe om det? Vet ikke hvor lenge jeg gidder å vente.

 

Takk for hjelp med Grafikkort og prossessorer etc. :)

Lenke til kommentar

Bufodill, poenget var ikke å få en "spillmaskin", men jeg ville gjerne prøve å få mest mulig ytelse ut av maskinen iom. at det kan hende jeg vil spille litt på den. Har ingen planer om å noensinne boote Doom 3 på denne PCen, men om den kan kjøre f.eks. Civ 3 på lave settings, eller noe lignende man kan pusle med på lange reiser etc. er det en klar fordel.

Lenke til kommentar

Har en Dell Latitude X1 og er storfornøyd, hatt den i 5 måneder nå :) Den har bare Pentium M ULV 1,1 GHz CPU og Intel GMA 900 grafikkort.

 

Har installert Civ IV på denne og det funker fint (går ikke allverdens glatt, men er fint spillbart siden det er turbasert).

 

Anbefaler denne på det sterkeste egentlig... bra tastatur, helt stille, flott skjerm med god oppløsning og en drøm å jobbe med (har 1.2 gig ram).

Lenke til kommentar

Hadde selv en HP nc8230 inntil nylig. Denne hadde et ATI x600 grafikkort og hadde vel dugd til noen spill, men den blei for mye å drasse på. Har skiftet den ut med en HP tc4200 Tablet pc med 12" skjerm. Ytelsesmessig så er den lik som den gamle jeg hadde (Pentium M1,86 1Gb ram, 60Gb hdd), men grafikkløsningen er Intel GMA9xx basert. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet! Vil anbefale flere til å se på tablet PC. Var selv skeptisk til koseptet, men nå er jeg overbevist om at dette har noe for seg. Morsomt å sitte på en konferanse hvor man rabler ned notater med penna på skjermen mens andre sitter rundt deg undrer :thumbup:

Lenke til kommentar
CPU:

 

...

 

Alviso/Sonoma Pentium-Ms:

P-M 1.40GHz* - 2.5GHz Pentium 4

P-M 1.50GHz - 2.8GHz Pentium 4HT

P-M 1.60GHz - 3.0GHz P4HT

P-M 1.73GHz - 3.2GHz P4HT

P-M 1.86GHz - 3.4GHz P4HT

P-M 2.00GHz - 3.6GHz P4HT

P-M 2.13GHz - 3.8GHz P4HT*

 

Moral of the story get a P-M 1.6 gig minimum!

 

...

 

Stemmer virkelig dette?

Jeg har en Banias 1.4GHz, og fikk for meg når jeg skaffet denne at den tilsvarte cirka 1.8-2.0 GHz Pentium 4..?

Og trodde 1.6 ~= 2.2-2.4 (litt usikker)

 

Mulig jeg bare "lurte" meg selv, at Dothan >> Banias eller jeg bare tok feil.. Har ingen tester å vise til, bare hva jeg har "lest"/tror..

Lenke til kommentar
Har en Dell Latitude X1 og er storfornøyd, hatt den i 5 måneder nå :) Den har bare Pentium M ULV 1,1 GHz CPU og Intel GMA 900 grafikkort.

 

Har installert Civ IV på denne og det funker fint (går ikke allverdens glatt, men er fint spillbart siden det er turbasert).

 

Anbefaler denne på det sterkeste egentlig... bra tastatur, helt stille, flott skjerm med god oppløsning og en drøm å jobbe med (har 1.2 gig ram).

5341469[/snapback]

 

Hei.

Har en IBM X40, 1.4Ghz Dothan LV CPU, 1 Gb ram. Synes denne er meget bra som ultraportable. Veier 1,23 kg, har 12" skjerm og kjører spill ok så lenge det ikke er 3D spill det snakkes om. Jeg spiller faktisk Counterstrike på denne i 800x600 helt greit. Men som det er nevnt før her, ultraportable er ikke en maksin du kjøper for å spille på. Da har du helt feil fokus og bør se deg om etter noe annet. Ultraportable vil ALDRI pr idag gi deg bra ytelse i spill uansett. Jeg har 3 maskiner i dag, 1 stasjonær med et typisk spillekort og oppsett for en spillemaskin. 2 portable hvorav den ene en ultraportabel. Bruken for den ultrportabel er fin som reisemaskin og en maskin for 2D. jeg kjører Adobe CS 2 på den når jeg reiser og den takler fint dette, har også nyttet den til videoredigering uten problemer. Men her inne på hardware.no er stort sett de aller fleste opptatt av spillemaskiner. IBM er forholdsvis dyrt, men da får du kvalitet. Billigere alternativer finnes som f.eks Dell X1 og Asus, men da er kvaliteten også noe som ikke er like bra som IBM. IBM sine maskiner er beregnet å brukes mye av flere og tåler røff feltbruk. Hadde ikke ville nyttet en Dell X1 til røff bruk nei.

En X40/X41 får du vel fra en 16k til over 25k avhengig av konfig og bruk. Brukt, kanskje ned mot 10-13k?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...