Gå til innhold

Printe ut folderstrukturen


Askelander

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tree [folder] /a > liste.txt

 

Ryddigere *.txt-fil

/a = "Use ASCII instead of extended characters"

 

 

Edit: Et litt bedre utseende resultat får du forresten dersom du ikke bruker "/a" og heller åpner *.txt-filen i WordPad på følgende måte:

 

1. Åpne WordPad

2. Velg "File" > "Open" (CTRL + O)

3. Som filtype velger du "Text Documents - MS-DOS Format (*.txt)"

 

Aller best resultat får du imidlertid dersom du bruker MS Word (og ikke har brukt "/a") og velger MS-DOS i dialogboksen som kommer opp.

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-09-06 20:34 ]

Lenke til kommentar

Ja, er det ikke fantastisk at i år 2002 så er det fortsatt ikke mulig å få ut en slik opplysning på en direkte, grei måte fra windows?

- for ikke å snakke om å få en sortert oversikt hvor en får se filer fra alle kataloger sortert iht størrelsen på filen.

 

Takk, Bill, du frelser av jordens treller!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 20:42, Akelbee skrev:

Ja, er det ikke fantastisk at i år 2002 så er det fortsatt ikke mulig å få ut en slik opplysning på en direkte, grei måte fra windows?

- for ikke å snakke om å få en sortert oversikt hvor en får se filer fra alle kataloger sortert iht størrelsen på filen.


Takk, Bill, du frelser av jordens treller!


 

Hvorfor klager du?

I Linux må man jo også skrive en kommando for å få ut en slik liste.

Er den kanskje så mye greiere kommandoen i Linux? Sjekket raskt over man-filen til ls nå, og jeg kunne ikke finne ut hvordan jeg kun listet ut mapper og ikke filene...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 20:52, borre skrev:


Hvorfor klager du?



 

Se denne saken fra en annen vinkel. Ikke bland inn OS debatten. Greit nok at linux kanskje ikke er så mye bedre, men Microsoft burde ha fiksa dette *uvahengig* om de andre OSene har featuren eller ikke. Microsoft kan ikke bare herme etter andre, de må også skape(eeh, gjøre ting mer brukervennlig) på egenhånd. Det gjør de til en viss grad(om det de skaper selv er vellykka eller ikke er en annen debatt), men i dette tilfellet har dem feila grovt.

 

Det er snakk om en enkel funksjon å legge til samtidig som den er veldig nyttig. For meg et det er mysterium at man ikke på en enkel måte kan printe ut folderstrukturen i 2002.

 

Derfor har man rett til å klage. Microsoft er monopolist og da *må* man kunne kreve features uavhengig om andre selskap har featuren eller ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 20:52, borre skrev:


Hvorfor klager du?

I Linux må man jo også skrive en kommando for å få ut en slik liste.

Er den kanskje så mye greiere kommandoen i Linux?


 

Anders Leipsland sa det meste i sitt tilsvar, men når man først ser litt konkret på windows så kommer det inn det ekstra momentet at MS i noen tid har søkt å innbille folk at det var selve GUI'et som var operativsystemet, istedet for det vireklige OSet, DOS, som lå under. Det paradoksale da er jo at man i windows faktisk må ut av "OS"'et, (windows), og inn i et lilte brukervennlig MS-DOS-vindu for å få laget noen oversikter.

Lenke til kommentar

<pirkemodus/off topic>

 

Det er lenge siden MS-DOS var et OS i bruk. WindowsNT kjerna (som jo inkluderer XP og 2000) gjøre ikke noe bruk av MS-DOS i det hele tatt, selv om du har cmd

 

Windows 9x er det mange som tror at er er 32bits GUI på MS-DOS. Det er ikke korrekt. Windows9x bruker MS-DOS til å laste Windows, men tar så fullt over og når Windows kjører er ikke MS-DOS tilstede selv om det er lett og gå ut i det og visse begrensninger fra MS-DOS er ført videre pga bakoverkompabilitet.

 

Windows 3.1 er forøvrig også registrert i Microsoft sine systemer som OS. Jeg tok spørsmålet opp på news engang og tror ingen var enige med Microsoft på det punktet. Alle mente at det bare var et GUI. Om Microsoft faktisk har rett eller ikke har jeg ikke kunnskap nok til å kunne besvare

</pirkemodus/off topic>

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-06 20:52, borre skrev:


Hvorfor klager du?

I Linux må man jo også skrive en kommando for å få ut en slik liste.

Er den kanskje så mye greiere kommandoen i Linux? Sjekket raskt over man-filen til ls nå, og jeg kunne ikke finne ut hvordan jeg kun listet ut mapper og ikke filene...


 

Sjekk man til "find" (find /* > liste). Vedder på at det går, men er ikke ferdig å installere Linux enda, bare lest noen howto's :wink:

Lenke til kommentar

Uansett om MS-DOS ligger i bunnen eller ei - eller om funksjonen finnes i Linux eller ei (eller noe som helst annet operativsystem eller ei) så er det jo rart at det ikke finnes en enkel funksjon for dette i Windows etter alle de årene. Husker godt i "gamle dager" med bare MS-DOS - da fantes det massevis av diskbehandlingsprogrammer og nesten alle hadde da den muligheten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...